Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Hachette, Lledo og Corgi hvad er det
- This topic has 5 svar, 3 stemmer, and was last updated 10 years, 7 months siden by Kim Bjarne Sørensen.
- ForfatterIndlæg
- april 15, 2014 kl. 02:02 #22264AnonymInactive
Sådan spurgte jeg mig selv på Portobello Marked i London for nogle år siden.
En sælger havde 70 Lledo modeller,forskellige,alle pakket opsat på pap i blister,dertil et blad i en påsat pose.(der er fra 1-70)
Det blev til et par stykker,bla min første Bedford 30Cwt som var en ambulance, resten gav jeg væk, et VW Rugbrod Nestlè og en Morris
st.car
Men hvad var Hachette, min kone mente en blad udgiver, og det er hvad det er.Opr i Paris 1826 med bogforlag og mange knopskydninger, altså’¨
også modelbiler.
Fornylig fik jeg fat i udgave 1 incl model påsat(Kelloggs)Bladene indeholder alle facts om originalbilen m.fotos, en beskrivelse af det reklamerende firma, samt et par sider om, hvad der var fremme i verden på et givet tidspunkt, her feks 50erne.
Pakkerne var mærket Lledo,søsterselskab til Corgi, der er en personvognsserie på 80 modeller i England, en serie på 110ca i Frankrig, Der er det dog Solido, men udgiver er Hacette.
Det kan være forvirrende at holde tungen lige i munden, tænk på Corgi
Lledo som udgiver en lignende serie under navnet Vanguard-tidens berømteste britiske biler, dog uden blad.
Prisen for mit nr 1 da det udkom ses foran, fra nr 4 steg prisen til ca £ 5,- i dag er det knap 60,-kr
Her er mit nr 1 samt lidt mere fra Hachette, Gorgi og Solido
Det er muligt Lledo Corgi kunne fås i en form for abonnement.
Jeg er knap klar over hvordan det gik til.
Jeg har en liste over de første 59 numre,hvilke modeller der var i poserne. Alle 59 modeller blev solgt sidste år via Ebay for £ 26,-
víste det sig da jeg tjekkede salget.
Ikke dårligt.april 18, 2014 kl. 13:49 #22417Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ib.
Jeg ved ikke så meget om historien, angående de 3 modelbil-firmaer, Som er slået sammen med Corgi, men her er billeder af de få biler jeg har, 3 fra Lledo og 4 fra Vanguards, hvor jeg også har et gammelt katalog.https://copy.com/UJ8wNFmhKO0NqFvQ
MVH Kim B S.
april 18, 2014 kl. 16:00 #22419Hans Jørgen WagnerParticipantEr det ikke Mattel der ejer det hele ? De kan jo ikke få nok de stakler. Lige som SIKU-DIKIE der køber alt hvad de kommer i nærheden af.
mvh Hans Jørgenapril 18, 2014 kl. 22:23 #22430AnonymInactiveHej
Vanguard bilerne synes jeg, og det er jo kun britiske modeller formentlig, er efter min mening en ok model til prisen-jeg har ingen
men alligevel,men det var da de var i æsker mærket Corgi-nemlig en
Morris 1000 st car solgt i et reklamesæt for et mejeri.
Det er ikke Mattel som ejer mærket, men et firma i Kina som nu
fabrikerer dem sammen med Matchbox og Lledo, især modeller af
svære transport kørertøjer i en serie som hedder Trackside-
Vanguard er Corgis konkurrent til Matchbox, men faktisk konkurrere de
med sig selv, det er nok den højeste strategi:-) Mattel ejer det nok
når det kommer til stykket, ligesom Walt Disney tog patent på alle
Grimms æventyr så man ikke må vise et foto af Snehvide uden et
Copyright WD-
Vil man studere de kryptiske fabrikkers ophav som ovenfor, kan man Google dem, der kan man med rimelighed følge hvem som er hvem-
måske.april 19, 2014 kl. 00:19 #22433Hans Jørgen WagnerParticipantMatchbox købte i sin tid Dinky. Matchbox havde det hårdt, og endte med at bukke under, og endte hos Mattel. Odell startede op igen under navnet Lledo, men jeg mener også de blev købt af Mattel, og jeg mener også Mattel købte Corgi. Hornby har imidlertid revet sig løs, og er vidst sig selv. Men så er der andre spørgsmål. For det er ikke altid virksomhederne der er købte, men kun navnet, eller varemærket. Jeg mener nemlig kun det er navnet Matchbox og Varemærket Models of Yesteryear. Ligesom det kun er navnet CORGI, men ikke Mettoyplaycraft, som Mattel købte. Det er noget speget noget, men de endte alle sammen med at få tingene produceret ude i Kina, og Thailand.
Jeg har ingen Vanguards og kun to til prisen, fornuftige VW LLedo modeller. Jeg har en fornemmelse af at de modeller er rimeligt tro mod sit ophav. Matchbox bilerne der i mod. De små er blevet bedre, men ellers var det tydeligt at det ikke var støbe teknik der lå virksomheden nærmest. De blev noget grove og klumpede og tunge i en periode. MOY modellerne er gået helt over i reklame, og en springen over hvor gærdet er lavest bare der kan komme en reklame på. Det fine ekstravagante, elegante, detaljerede og tynde lette støbe arbejde, der lå de herre Lesley Schmidt og Jack Odell på hjertetet, er godt nok meget langt væk. OG det er synd. Men man må se positivt på tingene, og fryde sig over en mere ensartet skala størelse. 😉
Hilsen
Hans Jørgenapril 19, 2014 kl. 19:59 #22434Kim Bjarne SørensenParticipantHej alle.
Jeg er faktisk ret glad for mine 4 Vanguards biler som jeg synes er rigtig pænt lavet til prisen, og endda med affjedring, og så synes jeg bara at det er sjovt også at have nogen flotte modeller af de gamle engelske klassikkere, som der jo kørte rigtig mange af på danske veje, da de fleste af os var børn. Så jeg har ikke købt den sidste bil fra Vanguards.MVH Kim B S.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.