Tekno Ford Mercury

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 28 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #19950
    Anonym
    Inactive

    Tekno Ford Mercury findes i flere farver, men også med en højttaler
    på taget, eller et par tragte.
    Også Dinky har imellem de første udgaver en varevogn med højttaler,
    den er dog placeret på tværs.
    Jeg har en Peter Frandsens højttaler reservedel, men hvordan er det nu, findes selve højttaler Mercury`en med ZR (Zonen Logo)på døren
    som den uden? Jeg mener jeg har set det engang, men var det originalt
    eller en tilfældighed/restaurering,
    I Tekno rød kunne den jo udmærket hører ind under brand/redningskørertøjerne ligesom en Mercedes der siden kom som
    “Brandchefens” vogn, men er der måske blot frit valg?

    #19967
    Ole Andreasen
    Participant

    Hej Teknoib
    Ford Mercury findes i følgende udgaver: Sort, Orangerød, Lysegrøn, Beige og Mørkeblå samt Orangerød med Zonen decals, alle uden højtalere. Der ud over findes Orangerød uden decals, Orangerød med Zone decals og Lysegrøn alle med højtalere på taget. MVH Ole A

    #19975
    Anonym
    Inactive

    jep, de kan ses i Teknobogen/Johansen/Hedegaard, som nr 37/1-7
    og det er så ok med en højttalervogn med ZR mærker?
    Den sorte går ofte som “politi*”men man skulle vel nærmest hen før
    1945 hvor de var sorte.I min barndom, var demørkegrønne, senere fik kriminalpolitiet også VW boblen(her var de beige/lysblå)
    Sjovt nok kunne man altid kende en politibil, når man
    så den uden for gadedøren efter man havde planket den, og efterladt
    sin Kreidler Florett et andet sted.
    Foran på kølergitret var der et mærke som afslørede alt, nemlig et forkomet “Grue & Co” som var leverandøren, he, he, så var man klar
    over hvem der var på besøg.
    Det var før de sort hvide bilers tid, oftes var det en Ford eller Volvo i en grønlig farve, siden fik de lys på taget.

    #31432

    Hej — Fandt lige dette ældre indslag i min søgen på Mercury Politibil. Har den egentligt en POLITI mærkning ?

    #31433

    Kan da forresten lige nævne at der igen er en fejl i Tekno bogen fra 2007 ( den nyeste ) Bilmodellen var sprit ny for året 1949 i USA. Europa nævnes overhovedet ikke som et marked. tekno bogen beskriver modellen som værende fra 1947, hvilket alså ikke kan være muligt. Som rigtig bil eksisterede den fra 1949-51 med få ændringer under vejs. Bagruden var delt i 3 som på en DKW 3=6 alså med en sprodse i hver side ( Tekno bilen har kun een i midten ) senere på rigtige biler forsvandt sprodserne helt. Vognen var allerede i 1950´rne, og er stadig, et yndet Hotrod projekt og ses bla. i filmen Cobra fra 1986 med Sylvester Stalone

    #31439
    Anonym
    Inactive

    Hej
    Godt set,

    #31452
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen & Ib.
    Billede af mine Ford Mercury (+ nyindkøbt Corgi Simon Snorkel liftbrandbil).
    Blå med Volvo hjul!!! og orangerød med højtaler.
    MVH Bertel

    Attachments:
    #31497
    Stroget
    Participant

    Very nice casting for 1949! i would like to find a loudspeaker car next!

    Institutional green 🙂
    1949 Mercury
    49 Merc

    #31501

    Yes it is a nice casting its age considered. The following Jaguar and Alfa Romeo is also very neat. It must be the same designer – LAUESTEN – Ford V8 truck from 1939/40 is also really good and extremely detailed even with small Ford brands. Then a poor Packard and Ford V8 Taxi? As I understand it is the same designer – TVILLUM – But it does not seem to fit together. Or he had a truly skilled craftsmen before the war, and had a rookie after the war? Note the interior … five years before Corgi got the idea. 😉 But what I’m really looking for is whether the police car had a police labeling or simply stood on the box and the car was black?

    Hans Jørgen

    #31562
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hi Karl.
    Very nice Mercury you got there. As far as I know, all models with the plastic antenna and decal on the rear, is loudspeaker cars.
    So maybe you should buy the speaker from Peter, and turn yours into a loudspeaker car? And then look for another car without these features.
    Best regards Bertel

    #31564
    Anonym
    Inactive

    I Wonder if its as Bertel writes, more Mercurys, (seen at different
    auctions) seems to have the logo on the back
    Slightly they could be repro decals-I have made a restoration
    of a Mercury with traces of a Ford Logo, but fairly unsure?
    Note red model with traces of a loudspeaker, to green models
    sold at an auction-

    #31569
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej alle sammen jeg har renoveret to Mercury biler den sorte havde den originale antenne inden i den var skubbet ned i skærmen ingen af mine havde ikke højtalere og ej hul i taget begge med logo og antenne hul ??

    #31578

    Mercury was not a direct Ford department before 1953, but was a part of Edsel Ford.The old mans son. The car dont exist as a Ford. Its predecessors looks like a Ford car but were technically different, and only as V8.
    On the Tekno, the big Mercury brand should sit on the back.
    With a loudspeaker on the roof should there not be a hole in the roof for installation? I think only the orangered and bright green model was available with a speaker. I would not start drilling holes in the roof of nice cars. I have a black and a tan model, both no speakers, and both have antennas.

    Hans Jørgen

    #31579
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej igen her er et godt eksempel på en godt brugt Tekno bil har fået nyt liv det giver lidt mening i min modelbiler verden i kan se i mit bidrag før og efter billeder af mine to Mecury biler ??????? de blev redet fra skrotning

    #31583
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej alle Tekno Mecury fans.
    Vi kan så blive enige om at decalen bag på bilen er Mecury emblem/logo. Den skal altså altid være på bilen. Ja så blev jeg lidt klogere.
    Har været på nettet og fundet et par billeder af emblemer.
    MVH Bertel

    #31596

    Yep — det er noget voldsomt. Det var i virkeligheden bare et lille et for og bag 😉 kan ses under decaler…
    Jeg tror da også de alle havde antenner. Jeg har repareret min med en nål med stort hovet.
    Hilsen Hans Jørgen
    Har lige lånt et pat 1949 brochure billeder

    #31599
    Anonym
    Inactive

    vi er her jo for at gi et tip, ikke at det altid er rigtigt
    men blot den gode Tekno ånd er til stede…

    #31649
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej alle ‘kloge’ hoveder her på site, dækkene på Tekno Mercury skal de altid være hvide?
    MVH Bertel

    #31650
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Bertel alle dem jeg har set ha haft hvide dæk jeg prøvede at sætte sorte på men det så forkert ud ?

    #31653

    Jeg har kun set hvide, men satte sorte på min beige farvede da jeg renoverede.

    #31655

    Jeg har lige lavet en variations liste over Mercury. Jeg havde ikke tænkt over at interiøret kunne være beige. Det er det tilsyneladende i røde modeller. Jeg har lige gået arkiverne igennem med lup. Vedr. sorte dæk så findes der modeller med sorte dæk, men det er “nye” dæk. Flere har alm. O-ringe som dæk når man kikker efter, og andre har V( hjul på. Begge dele er forkert. — SÅ – Hvide dæk, og rødt interiør, dog beige interiør i røde biler. og Mercury logo på bagen.
    Den virkelige bil lå i klassen mellem Ford, og Lincoln, og skulle vel som sådan konkurrere mod GM´s Buick modeller.
    Hilsen Hans Jørgen

    #31656

    Jeg forsøger lige med en tekst fil.
    Så må i ellers gerne komme med rettelser vis der er noget der mangler mv.
    Hilsen Hans Jørgen

    #31657

    Det kunne man så ikke — Hmmm
    Hermed blokket og overførtg…

    429 Mercury Politibil
    440 Personbil
    482 Kommandovogn (Brandchef bil)
    483 Højttalerbil
    1949 – 1955
    O scale 1:X – X mm – Bilen er på lageret, så jeg har ikke målene.

    Om bilen:
    Ford lancerede Mercury under Edsel i 1939 som et selvstændigt mærke. Pris mæsigt lå bilen i en klasse mellem en Ford og en Lincoln. Vognen var altid med en V8 motor. Denne model var et helt nyt design i USA 1949 og den var den sidste hvor mærket var selvstændigt. Lige denne model 1949-51 havde succes i bla Nascar race, og blev meget brugt af custum og Hotrod byggere i USA i halvtredserne.

    Om modellen :
    Denne model er rimeligt avanceret i forhold til sin tid. Bagruden er dog forkert, fordi den virkelige bil havde en lodret sprodse i hver side, således at vinduet ville være delt i tre dele. Kofangerne, køler grill og forlygter er selvstændige støbninger, der er eftermonteret. Modellen er forsynet med interiør, ca. 7 år før nogen andre legetøjs fabrikanter gør det samme i en så lille legetøjsbil. Det forbliver dog også den eneste model fra Tekno med interiør ind til 1957. Der er en plastik antenne på bilen. Modellen kom som personbil, Politibil og Kommandovogn/Brandchefbil samt Højttalervogn, med nummerene 429, 440, 482, 483. Modellen blev leveret i en TEKNO standard pap box.
    Generelt:
    DK
    Tekno 429-440-482-483 1949-55
    Mercury
    Konstruktør : Lauesten (Ansat hos Tekno 1949-1953).
    Fremstillet for Tekno, af Tekno, hos Tekno

    Dæk—-Hvide gummi dæk
    Hjul—-Støbte hjul med skjulte aksel ender.
    Bruges bla. også til urværksbil.
    Affjedring—-Nej
    Bund—-Bunden er sort af blik.
    Karrosseri—-En type
    Interiør—-Blik i rødt eller beige farve, med velour overflade.
    Rat—-Nej
    Ruder—-Nej
    Lygter—-Forlygter selvstændigt monterede metalstøbte støbte. P./blinklygter foran er sølv malet. Baglygter er malet røde eller gule
    Kofangere—-Selvstændigt monterede sølv farvet
    Grill—-Selvstændigt monteret sølv malet
    Trim—-Nej
    Farvr :
    429 – Sort.
    440 – Orangerød, Beige, Lysegrøn, Mørkeblå
    482 – Orangerød
    483 – Orangerød, Lyesgrøn
    Transferes :
    429 – Ja Mercury logo på bagklappen
    440 – Ja Mercury logo på bagklappen
    482 – Ja Mercury logo på bagklappen + Rundt ”ZR” logo på fordørene.
    483 – Ja Mercury logo på bagklappen.
    Den Orangerøde model findes med og uden rundt ”ZR” logo på fordørene
    483 — Højttalervogn—-Kun på denne model er der monteret en dobbelt højttaler på taget.

    MVH Hans Jørgen

    • Dette svar blev ændret 10 years, 7 months siden af Hans Jørgen Wagner. Årsag: interiør rettet
    #31660
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Hans -Jørgen sæderne er sprøjtet med velur ligende look lige som det man sprøjte i varerum i gamledage ved om byg til vare bil her var det sort ?

    #31661

    Ok — Det er de røde da ik— Eller det var de røde i min ikke.. Ok det rettes takker… Så får det mig til at spørge alle om alle de beige interiør er velur, og om der er nogen røde sæder der er af velur ?

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.