Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Tekno Ford Mercury
- This topic has 27 svar, 6 stemmer, and was last updated 10 years, 7 months siden by
Bertel Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- december 28, 2013 kl. 20:48 #19950
Anonym
InactiveTekno Ford Mercury findes i flere farver, men også med en højttaler
på taget, eller et par tragte.
Også Dinky har imellem de første udgaver en varevogn med højttaler,
den er dog placeret på tværs.
Jeg har en Peter Frandsens højttaler reservedel, men hvordan er det nu, findes selve højttaler Mercury`en med ZR (Zonen Logo)på døren
som den uden? Jeg mener jeg har set det engang, men var det originalt
eller en tilfældighed/restaurering,
I Tekno rød kunne den jo udmærket hører ind under brand/redningskørertøjerne ligesom en Mercedes der siden kom som
“Brandchefens” vogn, men er der måske blot frit valg?december 29, 2013 kl. 01:22 #19967Ole Andreasen
ParticipantHej Teknoib
Ford Mercury findes i følgende udgaver: Sort, Orangerød, Lysegrøn, Beige og Mørkeblå samt Orangerød med Zonen decals, alle uden højtalere. Der ud over findes Orangerød uden decals, Orangerød med Zone decals og Lysegrøn alle med højtalere på taget. MVH Ole Adecember 29, 2013 kl. 20:57 #19975Anonym
Inactivejep, de kan ses i Teknobogen/Johansen/Hedegaard, som nr 37/1-7
og det er så ok med en højttalervogn med ZR mærker?
Den sorte går ofte som “politi*”men man skulle vel nærmest hen før
1945 hvor de var sorte.I min barndom, var demørkegrønne, senere fik kriminalpolitiet også VW boblen(her var de beige/lysblå)
Sjovt nok kunne man altid kende en politibil, når man
så den uden for gadedøren efter man havde planket den, og efterladt
sin Kreidler Florett et andet sted.
Foran på kølergitret var der et mærke som afslørede alt, nemlig et forkomet “Grue & Co” som var leverandøren, he, he, så var man klar
over hvem der var på besøg.
Det var før de sort hvide bilers tid, oftes var det en Ford eller Volvo i en grønlig farve, siden fik de lys på taget.oktober 21, 2015 kl. 09:54 #31432Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej — Fandt lige dette ældre indslag i min søgen på Mercury Politibil. Har den egentligt en POLITI mærkning ?
oktober 21, 2015 kl. 10:45 #31433Hans Jørgen Wagner
ParticipantKan da forresten lige nævne at der igen er en fejl i Tekno bogen fra 2007 ( den nyeste ) Bilmodellen var sprit ny for året 1949 i USA. Europa nævnes overhovedet ikke som et marked. tekno bogen beskriver modellen som værende fra 1947, hvilket alså ikke kan være muligt. Som rigtig bil eksisterede den fra 1949-51 med få ændringer under vejs. Bagruden var delt i 3 som på en DKW 3=6 alså med en sprodse i hver side ( Tekno bilen har kun een i midten ) senere på rigtige biler forsvandt sprodserne helt. Vognen var allerede i 1950´rne, og er stadig, et yndet Hotrod projekt og ses bla. i filmen Cobra fra 1986 med Sylvester Stalone
oktober 21, 2015 kl. 17:52 #31439Anonym
InactiveHej
Godt set,oktober 21, 2015 kl. 20:33 #31452Bertel Pedersen
ParticipantHej Hans Jørgen & Ib.
Billede af mine Ford Mercury (+ nyindkøbt Corgi Simon Snorkel liftbrandbil).
Blå med Volvo hjul!!! og orangerød med højtaler.
MVH BertelAttachments:
oktober 24, 2015 kl. 20:28 #31497Stroget
ParticipantVery nice casting for 1949! i would like to find a loudspeaker car next!
Institutional green 🙂

oktober 24, 2015 kl. 21:05 #31501Hans Jørgen Wagner
ParticipantYes it is a nice casting its age considered. The following Jaguar and Alfa Romeo is also very neat. It must be the same designer – LAUESTEN – Ford V8 truck from 1939/40 is also really good and extremely detailed even with small Ford brands. Then a poor Packard and Ford V8 Taxi? As I understand it is the same designer – TVILLUM – But it does not seem to fit together. Or he had a truly skilled craftsmen before the war, and had a rookie after the war? Note the interior … five years before Corgi got the idea. 😉 But what I’m really looking for is whether the police car had a police labeling or simply stood on the box and the car was black?
Hans Jørgen
oktober 26, 2015 kl. 16:36 #31562Bertel Pedersen
ParticipantHi Karl.
Very nice Mercury you got there. As far as I know, all models with the plastic antenna and decal on the rear, is loudspeaker cars.
So maybe you should buy the speaker from Peter, and turn yours into a loudspeaker car? And then look for another car without these features.
Best regards Berteloktober 26, 2015 kl. 18:00 #31564Anonym
InactiveI Wonder if it
s as Bertel writes, more Mercurys, (seen at different
auctions) seems to have the logo on the back
Slightly they could be repro decals-I have made a restoration
of a Mercury with traces of a Ford Logo, but fairly unsure?
Note red model with traces of a loudspeaker, to green models
sold at an auction-oktober 26, 2015 kl. 20:04 #31569Flemming Rasch
ParticipantHej alle sammen jeg har renoveret to Mercury biler den sorte havde den originale antenne inden i den var skubbet ned i skærmen ingen af mine havde ikke højtalere og ej hul i taget begge med logo og antenne hul ??
oktober 26, 2015 kl. 20:14 #31578Hans Jørgen Wagner
ParticipantMercury was not a direct Ford department before 1953, but was a part of Edsel Ford.The old mans son. The car dont exist as a Ford. Its predecessors looks like a Ford car but were technically different, and only as V8.
On the Tekno, the big Mercury brand should sit on the back.
With a loudspeaker on the roof should there not be a hole in the roof for installation? I think only the orangered and bright green model was available with a speaker. I would not start drilling holes in the roof of nice cars. I have a black and a tan model, both no speakers, and both have antennas.Hans Jørgen
oktober 26, 2015 kl. 23:08 #31579Flemming Rasch
ParticipantHej igen her er et godt eksempel på en godt brugt Tekno bil har fået nyt liv det giver lidt mening i min modelbiler verden i kan se i mit bidrag før og efter billeder af mine to Mecury biler ??????? de blev redet fra skrotning
oktober 27, 2015 kl. 11:35 #31583Bertel Pedersen
ParticipantHej alle Tekno Mecury fans.
Vi kan så blive enige om at decalen bag på bilen er Mecury emblem/logo. Den skal altså altid være på bilen. Ja så blev jeg lidt klogere.
Har været på nettet og fundet et par billeder af emblemer.
MVH BertelAttachments:
oktober 27, 2015 kl. 13:24 #31596Hans Jørgen Wagner
ParticipantYep — det er noget voldsomt. Det var i virkeligheden bare et lille et for og bag 😉 kan ses under decaler…
Jeg tror da også de alle havde antenner. Jeg har repareret min med en nål med stort hovet.
Hilsen Hans Jørgen
Har lige lånt et pat 1949 brochure billederAttachments:
oktober 27, 2015 kl. 16:01 #31599Anonym
Inactivevi er her jo for at gi et tip, ikke at det altid er rigtigt
men blot den gode Tekno ånd er til stede…oktober 28, 2015 kl. 14:05 #31649Bertel Pedersen
ParticipantHej alle ‘kloge’ hoveder her på site, dækkene på Tekno Mercury skal de altid være hvide?
MVH Berteloktober 28, 2015 kl. 15:48 #31650Flemming Rasch
ParticipantHej Bertel alle dem jeg har set ha haft hvide dæk jeg prøvede at sætte sorte på men det så forkert ud ?
oktober 28, 2015 kl. 16:11 #31653Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg har kun set hvide, men satte sorte på min beige farvede da jeg renoverede.
oktober 28, 2015 kl. 16:28 #31655Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg har lige lavet en variations liste over Mercury. Jeg havde ikke tænkt over at interiøret kunne være beige. Det er det tilsyneladende i røde modeller. Jeg har lige gået arkiverne igennem med lup. Vedr. sorte dæk så findes der modeller med sorte dæk, men det er “nye” dæk. Flere har alm. O-ringe som dæk når man kikker efter, og andre har V( hjul på. Begge dele er forkert. — SÅ – Hvide dæk, og rødt interiør, dog beige interiør i røde biler. og Mercury logo på bagen.
Den virkelige bil lå i klassen mellem Ford, og Lincoln, og skulle vel som sådan konkurrere mod GM´s Buick modeller.
Hilsen Hans Jørgenoktober 28, 2015 kl. 17:20 #31656Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg forsøger lige med en tekst fil.
Så må i ellers gerne komme med rettelser vis der er noget der mangler mv.
Hilsen Hans Jørgenoktober 28, 2015 kl. 17:30 #31657Hans Jørgen Wagner
ParticipantDet kunne man så ikke — Hmmm
Hermed blokket og overførtg…429 Mercury Politibil
440 Personbil
482 Kommandovogn (Brandchef bil)
483 Højttalerbil
1949 – 1955
O scale 1:X – X mm – Bilen er på lageret, så jeg har ikke målene.Om bilen:
Ford lancerede Mercury under Edsel i 1939 som et selvstændigt mærke. Pris mæsigt lå bilen i en klasse mellem en Ford og en Lincoln. Vognen var altid med en V8 motor. Denne model var et helt nyt design i USA 1949 og den var den sidste hvor mærket var selvstændigt. Lige denne model 1949-51 havde succes i bla Nascar race, og blev meget brugt af custum og Hotrod byggere i USA i halvtredserne.Om modellen :
Denne model er rimeligt avanceret i forhold til sin tid. Bagruden er dog forkert, fordi den virkelige bil havde en lodret sprodse i hver side, således at vinduet ville være delt i tre dele. Kofangerne, køler grill og forlygter er selvstændige støbninger, der er eftermonteret. Modellen er forsynet med interiør, ca. 7 år før nogen andre legetøjs fabrikanter gør det samme i en så lille legetøjsbil. Det forbliver dog også den eneste model fra Tekno med interiør ind til 1957. Der er en plastik antenne på bilen. Modellen kom som personbil, Politibil og Kommandovogn/Brandchefbil samt Højttalervogn, med nummerene 429, 440, 482, 483. Modellen blev leveret i en TEKNO standard pap box.
Generelt:
DK
Tekno 429-440-482-483 1949-55
Mercury
Konstruktør : Lauesten (Ansat hos Tekno 1949-1953).
Fremstillet for Tekno, af Tekno, hos TeknoDæk—-Hvide gummi dæk
Hjul—-Støbte hjul med skjulte aksel ender.
Bruges bla. også til urværksbil.
Affjedring—-Nej
Bund—-Bunden er sort af blik.
Karrosseri—-En type
Interiør—-Blik i rødt eller beige farve, med velour overflade.
Rat—-Nej
Ruder—-Nej
Lygter—-Forlygter selvstændigt monterede metalstøbte støbte. P./blinklygter foran er sølv malet. Baglygter er malet røde eller gule
Kofangere—-Selvstændigt monterede sølv farvet
Grill—-Selvstændigt monteret sølv malet
Trim—-Nej
Farvr :
429 – Sort.
440 – Orangerød, Beige, Lysegrøn, Mørkeblå
482 – Orangerød
483 – Orangerød, Lyesgrøn
Transferes :
429 – Ja Mercury logo på bagklappen
440 – Ja Mercury logo på bagklappen
482 – Ja Mercury logo på bagklappen + Rundt ”ZR” logo på fordørene.
483 – Ja Mercury logo på bagklappen.
Den Orangerøde model findes med og uden rundt ”ZR” logo på fordørene
483 — Højttalervogn—-Kun på denne model er der monteret en dobbelt højttaler på taget.MVH Hans Jørgen
- Dette svar blev ændret 10 years, 7 months siden af
Hans Jørgen Wagner. Årsag: interiør rettet
oktober 28, 2015 kl. 19:31 #31660Flemming Rasch
ParticipantHej Hans -Jørgen sæderne er sprøjtet med velur ligende look lige som det man sprøjte i varerum i gamledage ved om byg til vare bil her var det sort ?
oktober 28, 2015 kl. 19:57 #31661Hans Jørgen Wagner
ParticipantOk — Det er de røde da ik— Eller det var de røde i min ikke.. Ok det rettes takker… Så får det mig til at spørge alle om alle de beige interiør er velur, og om der er nogen røde sæder der er af velur ?
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
















