Forbilledet for urværksbilen

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Forbilledet for urværksbilen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #78963
    Peter Mose
    Deltager

    Hej Peter
    Under oprydning faldt jeg over en Hvem Hvad Hvor fra 1951. Og begyndte naturligvis at læse om “gamle dage”. I afsnittet om handel på side 287 fangede et billede min opmærksomhed. Det er da Tekno urværksbilen. På billedet er den trhjulede truck fotograferet foran to sættevogne; en åben og en med lukket kasse. I teksten , som omtaler bilen står der, at det bliver en del af den fremtidige og moderne transport i byerne.
    Tidsmæssigt passer det fint med Teknos markedsføring af modellen i 1952. Der har været en tro på, at sådanne køretøjer blev almindelige i trafikbilledet.

    Mvh Peter Mose

    #78966
    peter frandsen
    Keymaster

    Av hvor sjovt Peter – jeg har aldrig set forbilledet – men det findes kan jeg se.

    mvh

    Peter

    #79357
    Ole Andreasen
    Deltager

    Så sent som 1969-1971 havde Politikken en eller to af disse lastbiler. De blev anvendt til afhentning af store papirruller. Papirrullerne blev lastet fra jernbanen ved Nørrebro Station og kørt via Tagensvej til Politikkens hus ved Rådhuspladsen

    #79412

    Den var smart.. Nu må vi jo kun bruge egne billeder, men google Tuborg biler… Den måtte ikke køre så hurtigt… Kunne heller ikke… og blev meget brugt i England helt til bage i 1930rne… Det smarte var sættevognprincippet. Een traktor til flere trailere næsten som vi kender det i dag.
    MEN… Max. 30 km/h, ingen bremser på traileren (normalt for lastbiler helt frem til 1958) Køretøjet skulle ikke have gul trekant på taget fordi den kun kørte 30 km/h.

    1943-56 – Alle biler skulle have gul trekant på taget hvis de jævnligt kørte med anhænger. Campingvogns træk var undtaget i 2-3 uger årligt.

    Anhængere skulle ikke have bremser max 30 km/h

    Anhængere skulle have påløbsbremse på 50% af hjulene parvis over for hinanden ved 60 km/h helt frem til 31 dec. 1957

    Man måtte køre med to anhængere på lastbiler frem til 1955. Enten en med firehjul, + en med to hjul… Eller to trailere med 4 hjul eller mere. Eller sættevogn + anhænger…. Og så kun med bremser af påløbstypen på 50% af hjulene !!!!!

    SÅ Tekno Ford V8 lastbil der er fra før 1943 har naturligvis ingen trekant på taget… Men Chevroletterne (Dodge/buick) fra 1950 har den gule trekant på taget…

    Jeg har været meget omkring lastbilerne i vinters. Spendende læsning og sjove oplysninger. Kan i den forbindelse oplyse at Vilmer grabbilen og Tekno Ingeniør bilen alle sammen har eksisteret i virkeligheden fra 1020´rne og frem… De er der stadig der ude….

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.