Corgi & Dinky cement transporter

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Corgi & Dinky cement transporter

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #32044
    Anonym
    Inactive

    Der er præcis 40 år mellem modellerne her i min samling-
    Dinky Toys Leyland Comet fra 1955 og Corgi Toys Classic Foden
    begge med decaler fra samme firma “Blue Circle Portland Cement”
    som kom på markedet i 1995
    størrelsen er ca 1:50 Dinky Toys th er i Supertoys Serien,
    hvor størrelserne varierer mellem solo kørertøjer og vogne med træk
    Dinky Toys modellens lad minder en anelse om den såkaldte
    Vilmer Minidodge med fladt lad “Pianovognen”
    Foden blev fabrikeret i 8900stk min er nr 996

    #32058

    Det var da egentligt interessant med det lad. Det samme lad har Matchbox modellerne fra Portland Cement. Jeg er sikker på at pianobilen er til glas transport hvor glasset ligger fladt på ladet. De faste sider afstiver ladet så det ikke kan vride sig. Med Tanke på hvordan en Bedford på øvelses banen kan vride ladet, så var den afstivning sikkert nødvendigt. Måske samme forhold med Cement bilen der jo kørte med sække stablet på ladet uden anden fastgørelse. Og så måtte ladet jo heller ikke vride sig, vis sækkene skulle blive liggende.

    #32067
    Anonym
    Inactive

    noget i den retning, har jeg også tænkt på.
    Jeg er lidt i tvivl om hvordan man bugserede glas før i tiden-
    tænker det ikke kan klare at ligge ned,-der er jo også “huller”‘
    i ladet på Vilmer modellen, men der viser sig nok
    noget, sagen er jo, legede man glarmester med dem-så
    har Vilmer været lidt fremme i skoene-det er jo trods alt
    en model som er legetøj,-
    Det med cement, det kunne også være sukker. Jeg har et særhæfte
    fra bladet Commercial Heritage som handler om Tate & Lyle-
    der er sukkeret stablet nærmest som cement.

    #32071

    Ja det er en lidt underlig størrelse – pianobilen – men ruderne var ikke så store i gamle dage da vi var drenge 😉 Jeg kørte faktisk bag en glarmester bil for et års tid siden. En eller anden japansk pick-up bil. Den havde også faste lad sider. Den moderne version har tre faste sider der vender op ad, så glasset ikke kan glide af til tre sider. En fast side vender ned ad, og ruden på ladet er fastgjort med stropper. En rude i den størrelse er vel også nogen lunde hvad to mand kan bære. Men jeg kunne forestille mig at bilen “pianobilen” var den alm. lille glarmester bil. Ham der kørte rundt og skiftede Dannebrogs vinduer, stald vinduer, og en rude i Købmandens trefløjede butiks vindue en sjælden gang. Der ved er de ruder der skulle ligge på ladet ikke engang på størrelse med et nyere parcelhus´s køkken vindue. Ladet har samtidigt kunne tjene som arbejdsbord, når en rude skulle skæres til. Og da Vilmer bilen var ny, skulle ALLE ruder skæres til, for der var ingen standarter.
    Som med glas, så kræves helt sikkert et stabilt lad når der skulle køres med sække. Det kunne være interessant at vide hvordan sække bilernes lad var opbygget. Det må have været solide sider, med tanke på den vægt der blev læsse på.
    I dag læsses sækkene på paller, á 1 tons. De står i to rækker på ladet af bilerne. Hver palle er pakket ind i krympe plastik, så alle sække er fastholdt. De er ikke lige så følsomme for ladets vridninger, og både biler, og lad er blevet mere stabile, og så er vejene nok også blevet mere jævne med tiden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.