BUS 850 — SMH

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Hvad mon det er for en bus ?
    Smith, Mygind & Hüttemeier – Karrosserifirma i Svendborg….
    Billedet ved jeg ikke hvor jeg har fra men jeg tror faktisk det er fra dette forum et sted…

Jeg vil tro at man kan slå fast at bussen er en specifik bus, og ikke nødvendigvis altid en Volvo – Her er det en Commer Aventar 1954
    Måske kan man finde noget hos Odense Turisttrafik arkiver ?
    det andet foto. Iflg. teksten er den her med Triangel teknik.

Billederne viser også hvorfor Tekno valgte at lave en kølergrill, og ikke et klistermærke. Det store V er der imidlertid ikke en forklaring på.

Busser blev i DK lavet som karrosserier på andre bilfabrikkers chassiser. Man brugte træ rammer beklædt med blik. Efter WWII begyndte man med metal rammer beklædt med blik.
    Som med lastbiler og tankbiler var det også et problem at få en bus vægt ned, så den måtte bære mere end den vejede i egenvægt.
    Annoncen fra Ingeniøren, i artiklen om bus nr. 850 synes at forklere en del om hvorfor netop den bus blev valgt som Tekno bil. Det er muligt at Spon har glemt det lidt. Jeg ved det ikke ?

Annoncen forklare at SMH byggede bus karrosserier efter et Svensk patent, der skulle lette vægten betydeligt for selve bussen. Man anvendte lukkede stål profiler ( de er stivere og lettere end fx. T profiler) og beklædte siderne med aluminium, som jo er væsentligt lettere end jernplader…. SMH havde leveret busser i 1953 til mange vognmænd, Odense Bytrafik og hæren… Vi har alså en ny måde at lave en bus på, en måde der blev den måde en bus blev bygget på fremover, med nye materialer der også blev standard indtil man fandt ud ad at bruge plastik og andet kunststof.

Jeg synes faktisk at vi har med en spesifik bus at gøre. At den er fra SMH. At det ikke nødvendigvis er en Volvo, men en lille Dansk SMH bus, med en relativ stor betydning.Bussen i ingeniøren er sansynligvis en af de første fra 1953. Hvor de fotos jeg har vist tidligere er af 1954 modeller som er magen til Tekno modellen.

Hej Hans Jørgen.
    Du er inde på noget af det rigtige. Som du kan se her under, så har jeg fået en bog i julegave som handler om Busserne fra Svendborg.
    Jeg har taget lidt billeder af og i bogen.
    Og som du skriver findes dette buskarosserri i flere vertioner med teknik fra flere forskellige bilfirmaer.

MVH Kim B S.

Præcis Kim— Har overvejet om bogen var værd at købe… Og det ser den ud til at være.. Tak for den info… SMH arbejdede sammen med Büssing, der endte med at eje 51% af aktierne.. De solgte både Büssing lastbiler og busser, klargjorte Peugeot og Wardburg for importørene og jeg så på nettet nogen fabriksbilleder. Det lignede militær Dodge power wagon i lange baner – i såfald er der klargøring for SMC der var Dodge importør den gang — OG Axel Semler grundlægger af SMC, var fra Odense og iøvrigt stor aktionær i Dansk Metal- og Autoindustri (Joker Bilen) så det er jo ikke helt umuligt…

Ja jeg er sikker på det er en specifik bus model. Om der har været aftaler med Volvo (Tænker på det store V i grillen) ved det ikke. SMH lavede en del Volvo centermotor busser uden grill fra 1952 men de havde et lidt andet design.Kunne tænke mig at det er frit efter den ide at nogen Tekno busser ikke har en grill, hvis de ikke er NESA EL-busser fra odense. — OG det er ikke den på side 16 — Forkert front også nederst på fronten. Men det er den model der er på de sidste to fotos — 1954 modellen.
    SMH Smith, Mygind & Hüttemeier blev til Nordisk Karosserifabrik NK i 1956 – Kunne måske være forklaringen på at navnet forsvinder i bunden af Tekno busserne ?

Jeg må hellere købe den bog — 😉

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.