Blisterbil

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 39 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #39837
    psn
    Participant

    Hvordan kan man se forskel på en blisterbil og den originale. Og hvorfor kostede blisteren så meget mindre?

    • Dette emne blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    #39840

    Hej psn.
    Jeg har lige hurtigt fundet 3 eksempler i min egen samling.
    De fleste har mustanghjul, men som du kan se på min MGA kan der være untagelser som den.
    Der står ikke Tekno i bunden.
    Der kan være dekaler som ikke er på dem, som ellers plejer at være på en tilsvarende bil.
    Affjedringen er som regel et bredt stykke fjederstål i midden af bunden hvor man tidligere brugte to pianotråde, en i hver side, som gav en lidt mere blød og behagelig affjedring.
    Måske er der nogen som kan komme i tanke om flere ting.

    MVH Kim B S.

    #39846
    psn
    Participant

    Men forstod det som om, at alle biler kom i en fin version og en billigere blisterversion – Men det er måske ikke rigtigt forstået?

    #39847

    Nej — Blister biler var dem der var forældede… VW 1200, MG-A, Taunus 17m Super, Lincoln, Saab 96 smald køler, Ferrari Monza, Volvo 544, Volvo Amazon, Volvo 1800S, alså alle sammen biler der var omkring 5-10 år gamle, som i viekeligheden var moderniseret, og derfor måske solgte mindre godt. Som måske var lidt for ringe i udførelsen i forhold til hvad man iøvrigt lavede generelt hos Tekno og konkurrenterne osv… Mustanghjul på alle, undtagen MG-A og Ferrari Monza der fortsatte med sine trådeger hjul.

    Man bemærker at alle Tekno biler fredeles, har forenklede hjul.Undtagen Mercedes 180SL.. Hjulkapsel hjulet er udgået, og jeg vil tilskrive det med regler for små dele der kan falde af som børn kan synke — Om ikke i 1969 i DK så i udlandet, og det har været til debat så vejen var mod ting der ikke kunne komme i den gale hals.Og så er det et faktum at plastik kapsel hjulet var noget bras…

    Dekaler — 1969-72 var der ingen med underlige decaler som ikke sås andre steder —- Jeg formoder at KIM BS, særligt tænker på VW bobler med ESSO, POST, Falck, SAS mærker på… De er alle fra efter 1973/74, alså efter samlede. De har næsten altid sort bund eller dårligt malet bund. De helt dårlige har også en ussel lakering der skaller af, og nogen VW bobler har trådeger hjul. Men de blev ofte leveret i fine Tekno kasser, eller de gamle pap æsker. En sjælden VW boble har faktisk Volvo hjul !

    Blister-pack bilerne var direkte konkurrence varer, hvis nærmeste konkurrent var Matchbox King, og de enkle Corgi modeller.

    Ford Lincoln fortsatte uforandret frem til 1982. Produceret af Dalia i Spanien — Med Tekno navn i bunden, og med Mustang hjul — Den blev solgt i sin originale gamle pap æske fra Tekno men mærket med “Dalia-Tekno” der hvor der ellers stod Tekno.

    #39853
    psn
    Participant

    Tak for strålende svar😊. Blisterbiler var altså ældre biler, der kom på tilbud, og blev dårligt pakkede, men var identisk med de oprindelige, inden de blev forældede?

    • Dette svar blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    #39869

    Pakkerne var sandeligt da egentligt nok bedre end de kendte pap æsker, og meget moderne. Det er jo sådan den slaks biler er blevet pakket siden.
    Jeg ved ikke hvor gammel du er. Jeg husker tydeligt at bilerne skulle være som dem vi kendte. OG en to år gammel model var sådan set uinteressant. Den var jo totalt umoderne ! — Og har kunderne den holdning flest, så kan man jo ikke sælge legetøjet.

    Bilerne var de samme, fremstillet hos Tekno, men samlet uden for huset. Derfor er de uden Tekno navnet. Det vil nok svarer til dem der sidder der hjemme og samler kuglepenne i dag. Mener at Reisler på samme måde, havde damer der malede figurne ude i byen også. Der kan tillige være sparet på bemalingen af lygter. Alt sammen for at holde prisen nede hvilket var bydende nødvendigt for Tekno i denne periode. Virksomhedens økonomi var vidst ikke værd at skrive om.

    De gamle modeller ophørte i produktionen pr. 31 dec. 1968 — Pr. marts måned 1969 kom de så ud som blisterpack modeller uden Tekno navnet, og med Mustang hjul — Derfor er en Herbie fx. uden Tekno navnet og med Mustang hjul. Den kom nemlig først på markedet i November 1969. selv om at filmen i DK var på banen allerede i September.Uden at ville hænges op på det, så tror jeg at Herbie og Politi versioner af VW boblen er de eneste der kom i udstillings æsker fra Tekno efter marts 1969

    Jeg ved ikke hvor mange modeller der er blevet eftersamlede efter Tekno lukkede i 1972. Tror faktisk ikke at det har været særligt mange. VW boblen har der til gengæld været rigtigt mange af. Vectis sælger dem i stor stil som originale i papæsker til noget nær fantasi priser. Fakta er at der endnu dukker “nye” op og enda hele modeller der aldrig har været samlet, hvilket bevidnes af den hele tap der ellers bliver til nitten.Jeg har det, som det måske forståes, lidt svært ved modeller der er fint lakerede og med sort bund, uanset om de kommer i en Tekno pap,- eller udstillings,- eller helt uden æske. Der er begyndt at dukke nogen VW modeller op i MINT stand med virkeligt flotte hammerlakerede bunde. Hammerlakken er finere end de gamle Tekno modellers. Jeg tror de er helt nye, men jeg kan jo ikke bevise det — endnu !

    #39870
    psn
    Participant

    Skummelt. Man tør da ikke købe en bil medmindre den er passende ramponeret😊 ps er fra 1961😊

    • Dette svar blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    #39871

    Kommer i tanke om affjedringen…. Jeg har en udbrændt VW… Den er købt hos en symaskinemand i Holbæk omkring 1970… Den havde pianotråd fjeder.Den står nu og hygger sig som næste projekt….Men den kan jo være en tidlig blisterpack, og når pianotråden var slidt op så er man gået over til plade fjederen ?

    Attachments:
    #39875
    psn
    Participant

    Det vil sige, at de gamle og forældede blev solgt i gennemsigtig æske mens de nye med Teknobund stadig kom i papæsken? Hvordan med Oldsmobile Toronado var den ikke altid i gennemsigtig æske?

    • Dette svar blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    #39876

    Jeg vil sige bund farven er vigtig. Man har jo ikke en med almindelig ujævn hammerlak, og en med vildt fin hammerlak fra samme periode… Det er nemt at se… Og de sorte bunde har jeg kun set for efter samlede… Der er en hvid bund fra midt i tredserne iøvrigt… Og ingen fra Tekno tiden har andet end Mustang hjul. Underlige mærkninger, og lygter på taget mv. er fra efter 1973. Det er da også relativt nemt at se.

    De er alle sammen originale.

    De er blot ikke alle sammen fra det oprinelige Tekno denmark ——— 😉

    #39896
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.
    Det med original/uoriginal Tekno DK er det ikke ret relativt, med hensyn til Oldsmobile Toronado. Var de ikke alle lavet hos Kirk, uanset om der stod det ene navn i bunden eller det andet?
    MVH Bertel.

    #39897

    Hej Hans Jørgen.
    Med hensyn til det jeg skriver om manglende dekaler, kan jeg huske at min lillebror havde en blisterudgave af VW 1500, (som du i øvrigt ikke nævner), hvor der ikke var det sædvanlige 1500 mærke bag på og VW-logo forand, men det har så nok ikke været genneralt. Og jeg tængte at der måske var flere af den slags eksempler.
    I øvrigt det du skriver om at det var forælede biler kan måske godt passe på nogen, Men blisterudgaven af Volvo Amazon var 2 dørs udgaven som Tekno havde lavet som en årgang 1967, så den har jo kun været i produktion ved Tekno i højest 2 år. Du kan også se at 2 dørs udgaven af Amazon kun findes med Plastik-hjul og mustang-hjul. Saaben er en 1965 model, så det er nok den næstnyeste.

    MVH Kim B S.

    #39898

    Kirk biler er jo ikke Tekno biler….. Der er ingen kirk biler der er blevet forældede og solgt billigt… I blander ting sammen…. I 1969 havde Tekno kun råderet over egen produktion.Tekno måtte slet ikke sælge Kirk biler 1969-70 —- Heller ikke med Tekno navn i bunden….

    Man havde naturligvis ikke en standard Volvo og en Deluxe Volvo hvor eneste forskel er om den er, med eller uden Tekno navn i bunden, og en variation at indpakning !- ?

    Dem af oven nævnte blisterpack biler, der måske endnu solgte som Tekno biler i udstillings box har været politi varianter, og Herbie. Der var overføringsmærker og måske tag lygter mv. på dem.

    Når en Kirk bil ikke kunne sælge, så gik den ud…De var også for avancerede til hjemme samling ved køkkenbordet. Man kan sige at Mercedes Ambulancen og Mercedes 220 kunne have været oplagte, men der er for mange dele og nitter til køleren mv. at modellerne alligevel var blevet for dyre.

    Ferrari Monza, VW 1200, Volvo 544, P1800, Amazon personbil, Saab 96, MG-A. og Ford Lincoln, er alle enkle biler, af få dele, og grundlæggende 8-12 år gamle modeller, der i virkeligheden var udgåede, eller faceliftet så meget at Tekno bilerne var langt bag ud i den retning

    Blisterpack biler = Kvaliteten i top. Umoderne bil til pris som en moderne Corgi af de simple modeller, eller en flot Mercury der kan dreje med hjulene, og åbne dørene fra Matchbox king.Man kan også nævne at Tekno absolut ikke var særligt modige i deres farve valg. Det kunne godt have været piftet op til noget mere spændende, og måske derved have øget salget af de gamle modeller.

    Lånt nogen fotos på nettet nr. 3-7 er ikke mine men for at illustrere hvad vi taler om prismæsigt — Toronado dog mindst 3x så dyr da den var ny

    #39908

    UPS ja jeg glemt VW 1500. Den var et par år for inden blevet til 1600, og den havde i 1969 fået en helt anden front og andre kofangere, lygter og bagende, med bla. nr. pl. lygten flyttet. Saab 96 havde jo for lille bagrude, og den fik smaldere grill til hver side for midten.VW boblen havde andre kofangere, lygter og nr, pl lygte, og 1302 med boble næse kom på markedet, Taunus 17m var 3 model varianter bag ud for virkeligheden, og Lincoln var i virkeligheden blevet faceliftet 4 gange siden Teknobilen var ny. P1800 sås ikke tit i gadebilleder, og var en lidt forældet sportsvogn at se på. Helgenen i TV, kunne heller ikke sælge den, så han gik over til Jaguar. Amazon var uhjælpeligt en gammeldags bil at beskue i gadebilledet. Den var god javel. Mine forældre fik en i 1977 der kun havde gået 12.000 km — Men gammeldags det var den med de små baglygter. 544 var udgået, MG-A var udgået, Monza var ude af løb allerede i 1958….. Når vi lisom taler dekaler — Overføringsmærker—regner jeg med der tales om fx. store mærker som POLITI, POLIS osv. fx. Amazon der var en hvid bil med store sorte mærker på skærme osv. jeg behøver vel ikke at nævne alle.den slaks forts. i udstillings æsker, jeg ved dog ikke hvor længe. Vi skal også regne med at dele blev brugt op i perioden jan- marts 1969 og solgt som Tekno. Og så skal vi regne med at legetøjsforretninger havde biler liggende på lageret de næste 3 år ca. for nogens vedkommende. Og de efter monterede mærker er div. post, esso, sas osv. de er fra efter 1973, hvilket vil sige at de heller ikke er blisterpack modeller. Men de har også sort bund, eller alt for fin hammerlak, og/eller trådeger hjul.De har ofte ikke bemalede blinklygter..

    Lånte billeder igen… Til illustration af det er diskuteres.

    #39915

    Jeg har en politi amazon et sted med jern hjul…. Den blev ændret i 61-62 med fjedre, interiør og andet grin…

    #39917

    Jeg synes vi nærmer os en diskution om original eller uoriginal ? Og det var der ikke tale om til at starte med… Der blev spurgt til blisterpack modellerne… Det er de nævnte… VW 1200, VW 1500, Taunus 17m, Volvo 544, P1800, Amazon, Lincoln, MG-A, Ferrari Monza, Saab 96 — Har jeg glemt en ?

    Jeg ved ikke hvorfor nogen begynder at nævne dem som uoriginale ?

    De uoriginale kan kun være dem fra efter 1972 hvilket i praksis vil sige efter 1973/74 — Og så ved jeg ikke hvorfor de skulle være uoriginale, de er blot ikke fremstillet af TEKNO…

    Det uoriginale kommer først ind når et auktions hus, eller en anden sælger også private, forsøger at sælge disse modeller som originale Tekno biler. Nogen nævner oven i købet årstal 1957-62 ! ? hvilket er direkte løgn, nogen af dem er lavet i går. Jeg kan sætte mig ned og lave tre der aldrig før er blevet nittet og kalde dem originale fra 1957-62 i pink med russisk flag på taget.

    #39918
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.
    Jeg har tre stk. røde Oldsmobile Toronado; Tekno, KiRK og Corgi.
    De har så ikke været solgt i blisterpack og dog var den mindre og lidt billigere Corgi, et alternativ til de noget dyre Teknobiler!!!
    MVH Bertel.

    #39922

    Bertel— NEJ — Jeg ved virkeligt ikke hvor den Oldsmobile kommer ind ????? Jeg viste den i KIRK box fordi der begyndte at snakkes om den… Det er en KIRK bil og de kom aldrig ud som II sortering.

    Og øhhh Ja Corgi var 1:50 og Kirk var 1:36 eller noger det hen ad… Men Corgi og Tekno har jo intet med hinanden at gøre —-
    Corgi havde også Mercedes 300SL, Volvo P1800, Lincoln, VW pick-up, bus og van, MG-A, Jaguar-E og en VW 1200…..

    http://www.chezbois.com/corgi/1968/Model_276.htm
    Hans Jørgen

    #39924
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej H.J.W.
    Når nu jeg er røget ud af en “gal” tangent; Monza GT’erne er også ret forskellige.
    Har du et bud på hvilke der er orig./uorig. (Decaler-bemaling) ???
    Den røde temmelig nearmint, købt af Frandsen for 150,- kr.
    Venlig hilsen Bertel.

    #39928

    Jeg forstår heller ikke hvor de kommer ind i diskutionen med Tekno blisterpack bilerne ? Det er KIRK biler. Auto-pilen og Joal er kopier 😉

    Jeg har på intet tidspunkt blandet Kirk biler ind… Hvorfor kommer du med dem ?

    trådens start — Citat ” Hvordan kan man se forskel på en blisterbil og den originale. Og hvorfor kostede blisteren så meget mindre? ”

    Jeg ved ikke hvorfor diskutionen vedholdende skal omhandle Kirk biler. Og når det er biler fra før 1972 fatter jeg slet ikke hvorfor de plusli bliver gjort uoriginale.

    Det synes jeg faktisk at du bør komme med en forklaring på Bertel.

    #39931
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.
    Du må sørme undskylde at jeg har bragt jeres tråd på afveje. På et tidspunkt blev Kirk bilerne bragt på bane og jeg førte den helt spontant videre ad det spor. Beklager endnu en gang og skal nok forsøge at holde mig indenfor emnerene i de konkrete tråde.
    Bedste samler hilsner Bertel.

    #39932

    For at afslutte en krylle på tråden, er der her nogen man kan tro på eller lade være. Og det er lånte fotos… Det er kun “Tekno” biler….Og ingen af dem er fra før 1972 ——–Undtagen een, men den er slidt, brugt og hjemme lavet. Den er ikke til salg. Alle de andre er til salg, og noteres som originale Tekno med original box ——— Tja, det kan man jo så vælge at tro på.

    #39943
    psn
    Participant

    Fantastisk viden i dette forum!!! Stor tak til alle indlæggene. Men jeg mangler stadig overblikket. Forklaring på to linjer, hvad der forstås ved en blister pack model, og hvordan prisen er i forhold til den oprindelige? 😊😊😊
    Måske kunne der blive en god artikel af al den baggrundsviden?

    Her er min Ferrari – Er det så en blister?

    • Dette svar blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    • Dette svar blev ændret 8 years, 8 months siden af psn.
    #39948
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej psn
    De fleste blisterpakke biler jeg har set er med “Mustang” hjul og uden Tekno logo i bunden og uden decaler
    Jeg har den ide med at det var modeller som var ved at blive udfaset som kom i en billig indpakning og og ringere finish
    derfor en billigere bil
    Der var ikke brugt så meget tid på detaljer og forarbejde så som slibning af krater før maling og montering af decaler
    Hvis der er nogen som ved mere må de rette mig i min opfattelse
    Mange Tekno hilsener Ms Super Flemming
    P.S jeg er næsten sikker på din Ferrari ikke er en blisterbil da der står Tekno i bunden👍😎🏁

    #39949
    psn
    Participant

    Tak for svar Flemming. Det er også sådan det, jeg er kommet frem til pba. de mange indlæg 🙂

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.