Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Batman og Robins VW samt et VW dæksel
- This topic has 5 svar, 2 stemmer, and was last updated 10 years, 7 months siden by Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- april 29, 2014 kl. 21:44 #22519AnonymInactive
I 1975 gravede jeg en del efter efterladenskaber fra krigens tid, og det foregik i Oksbøl lejren hvor jeg var ansat. Det gav mange forskellige ting, bl.a. et tankdæksel fra en VW. Dækslet måler 11cm Ø
og er stort i forhold til det der var på min VW 1200 fra 1962.
Der er ikke noget tandhjuls symbol, og hvorfor det er så stort,
var fordi man havde en stor tankstuds så der kunne tankes pr canister.
Men hvordan det dukkede op der,og det er fra en boble model og ikke en
Kübel? Det blev fundet hvor værnemagten havde haft værksteder, som nu var fjernet, men der lå mange sjove ting i jorden og plantagen.
Dækslet er bagpå mærket “Blau” (et firma?) samt DRP(Deutsche Reichs Patent, brugt indtil 1945)
Først i 1949 har Tyskland igen et patentkontor, men der findes VW reservedele anvendt af britiske styrker med både DRP og DRGM
Så er der lige en spøjs VW racer fra 30erne jeg faldt over som minder lidt om B og R`s bil,
Ikke en helt alm. sag.april 29, 2014 kl. 23:08 #22528Hans Jørgen WagnerParticipantHej teknoib :
VW mærket med KDF tanhjulet sad foran forruden — Der hvor VW mærket normalt sidder på en boble. Samme mærke var præget i blikket der hvor en evt. radio kunne monteres. Hjulkapslerne havde et andet mærke ned VW i centrum.
Siden 1939 hvor VW boblen stod produktions klar, og ind til din 1962´r har vognen har mindst 6 forskellige benzintanke og tilsv. benzintankdæksler. Dækslerne var uden mærke af nogen art ind til 1949. Hullet i tanken var Ø-40 mm. I 1953 blev hullet i tanken til Ø-80 mm. Og det passer vel meget godt med dit dæksel udv. målt til 110 mm. I 1955 blev dækslet igen mindre, og hullet i tanken blev Ø-60 mm. For så at få et hul med Ø-80 mm igen i 1959. Denne gang har dækslet indbygget udluftning, som en membran. Det kan man se fra dækslets bagside. I 1960 kommer der igen en helt ny tank, og denne gang har tanken udluftning. August 1961 kommer der så et benzin ur i bilen — Hvilken luxus ;-)– Men man fik hurtigt lært fod bevægelsen med at dreje benzinhanen, der sad ved siden af speederpedalen, Når der skulle slåes over til reserve midt i en overhaling 😉
Typ 60 K10 eller, Berlin Rom bilen, er faktisk den første Porsche. Bygget af porsche konstruktionsbüro og klar til insats i Berlin-Rom løbet 1939. Køretøjet er af alu. og med VW teknik. Motoren sidder omvendt og derved er det en centermotorvogn. Der blev bygget 3. En smadret i 1939, en kørt i stykker at Engelske soldater i Østrig. En overlevede. Løbet blev aflyst grundet krigen. Vognen blev brugt af Porsche i stuttgart som kurervogn mellem Porsche og Berlin under krigen.
Vognen kunne køre 140 Km/h og det var da meget godt for en lille 40 Hk. VW motor på 1100 ccm. Vægten var godt 500 Kg. og vognen vandt Alpencup i 1950.
Hilsen
Hans Jørgenapril 30, 2014 kl. 12:44 #22529AnonymInactiveHej Hans Jørgen
Ja det var da lidt af en hurtig spurter, noget af en fremtidsvision.
Er der nogle steder man kan læse om den, evt se samtidige fotos
Jeg har et, vognen står foran en evt farbikshal
Om dæksel, det var teksen bagpå “Blau” samt DRP som undrer mig.
Deutsche Reichspatent DRP ophørte så småt i 1944 og forsvandt fra
1945(nettet om tyske patenter)
Hvordan jeg kan grave den op Oxbøl lejren, den var sort, tja,
pakningen er faktisk intakt. Efter et kort jeg har, var der værksteder.
Jeg kan godt lave et foto af bagsiden.
Jeg har nogle blade udgivet af Folkevognsfabrikken beregenet for
udenlandske arbejdere, fik dem sammen med nogle tomme kuverter
stemplet derfra, sendt ti en dansker på fabrikken
Jeg har også et foto af en fabriksvagt, han har VW solhjuls logoet
på uniformen, samt en stålhjelm med tandhjulet.
mvhj
IBapril 30, 2014 kl. 21:45 #22538Hans Jørgen WagnerParticipantHæ Hæ. En hver film fra 1955 – 1985, med respekt for sig selv har en VW boble i billedet på et eller andet tidspunkt. Så et benzindæksel kan ligge mange steder. Det var også alm. at ombygge til buggy biler, eller modernisere brille biler med en nyere karosse, det handlede jo forsåvit kun om at løsne og spende nogle bolte i bunden. Jeg fandt et dæksel med samme tekst på ebay forleden ? Jeg mener Tyske patenter generelt skulle starte forfra i 1945 — Alså de blev suspenderet, og blev kastet i grams for alle. På den måde endte fx. Opel Kadett fabrikken i rusland som Moskwitz bla. Der var bare ingen der gad VW boblen.
Raceren kan du finde bla. på Wikipedia — Bare søg på Berlin-Rom Wagen — KDF renn Wagen – eller bedst — VW typ 60 K 10 — Volkswagen var navnet i porsche regi fra starten. Derfor benævnes prototyperne med V eller VW og VW typ. 60 er den endelige model K 10 er tillæg for berlin-Rom bilen… Søger du porsche typ 64 kommer der noget andet incl. på you tupe noget historie på engelsk, og en køretur på passager sædet.
Det gamle nordiske sol tegn, som var på carlsberg Øl og som iøvrigt er på Elefanterne i porten ind til Carlsberg i kbhvn. Det tegn blev misbrugt af ham med overskæg, og nervøse trækninger i den ene arm. Hagekorset er således et tegn i flaget. Tandkrandsen skal vel give asociasioner til arbejde, og blev brugt af den tyske arbejder front – KDF – Så kunne der ydermere være 4 vinger på som en propel og med VW i centrum i stædet for hagekorset. Så er det noget der snurrer rundt. Det sidste med vingerne på sad bla. på hjul kapslerne. Men kun på nogle meget få biler i 1939.
Det lyder som interessante til du har i skuffen. Forstår jeg det rigtigt at blade, fotos og kuverter er fra efter 1945.
Hilsen
Hans Jørgenmaj 1, 2014 kl. 01:52 #22545AnonymInactivetak for oplysningerne,
blade og kuverter
er fra 1942 afsendt
fra Gemeinschaftslager II Stadt des KdF Wagens.maj 1, 2014 kl. 18:33 #22550Hans Jørgen WagnerParticipantHej Ib
Er det noget du vil af med 🙂 — Eller måske bare noget af det ? Jeg kunne godt være interesseret.
jeg kan evt. fanges på — e-mail — plysbamse@msn.com –eler tlf. 26804937
Er ved at lave en side med min VW samling, men den er omfattende, og det skal være sjovt at lave, så den er under opbygning, men der er en hel del inde allerede. Jeg har også samlet et par ringbind med kopi billeder ca. 9×13 cm. der er kun nogle meget få originale fotos. Det var et forsøg på at følge prototyperne via nr. pladen. Det kan man bare ikke. Bla. Porsche selv havde 3 forskellige biler med samme nr. osv. men det gav megen vidden. Jeg kan ikke vise billederne da de er i kopi, men du kan google — wagners- vw museum — Man kan skrive — postkort, matchbox showroom, Corgi showroom eller viatual model car museum — og derved komme ind på mine andre sider — der også er under vejs.— WAGNER´s – Yard Sale — er også en mulighed 😉 Det går ikke så stærkt, men det hjælper med at holde styr på samlingerne.Hilsen Hans Jørgen
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.