Chevrolet Corvette nr. 936 mf.

Chevrolet Corvette nr. 936

Pontiac Firebird nr. 938

Shalako Dune Buggy nr. 934

mf.

Fortalt af Peter Frandsen

Du kan gøre billederne større ved at klikke på dem.

Hvorfor nu beskæftige sig med bilmodeller, der aldrig blev til noget. Fordi de også er en del af historien om Tekno og de mennesker, der skabte Teknos produkter. De tre ovenstående modeller var nyheder fra Kirk, som aldrig kom i produktion. De er kun flygtigt kendt fra billeder eller fra prototyper. Det er hævet over enhver tvivl, at det er rene Kirk produkter, der intet havde med Tekno at gøre. Kirk havde en værktøjsfabrik, som hed Balewa og som lå i samme kompleks som Kirks samlefabrik på Kirkebjerg Alle 86 i Glostrup. Balewa lå i nr. 86B.

Det er dog mest sandsynligt, at udviklingen af bilmodellerne og udviklingen af værktøjerne foregik hos Termax i Nyrnberggade på Amager. Termax udviklede også både Toyota 2000 og Porsche 911 S, men det var Balewa, der lavede værktøjerne. Men jeg kan ikke være sikker på om udviklingen er sket udelukkende hos Balewa, men det sparsomme materiale, som findes om bilerne er fundet hos Termax. Men vi ved det ikke med sikkerhed.

Bilerne er udviklet i den korte periode, hvor Kirk frigjorde sig fra Tekno og begyndte at sælge og udvikle deres egne produkter. Da de gik konkurs i 1971 overtog Algrema/Tekno rettighederne til Kirk, samt maskiner, værktøjer mv. Men der er intet der tyder på, at Algrema/Tekno gjorde noget som helst for at færdigudvikle modellerne og sætte dem i produktion.

Det er min opfattelse, at Algrema/Tekno ikke havde kapacitet og kompetencer til at udvikle nye produkter alene. Termax kunne nemt havde gjort det, men de havde på det tidspunkt mange penge til gode hos Algrema/Tekno, så de har helt sikkert ikke ønsket at fortsætte udviklingsarbejdet. Efter Algrema/Teknos konkurs i 1972 indeholdt Termax en del værktøjer og materialer, som først blev frigivet, da Tekno Holland købte resterne af Algrema/Tekno af Hypoteksbanken, som jo er statens bank direkte under Finansministeriet.

Shalako Dune Buggy nr. 934:

Jeg kender kun Shalako Dune Buggy fra den brochure, som Kirk udsendte i 1971, hvor modellen er vist med et billede. Jeg har aldrig set en stump, der antyder at udviklingsarbejdet var i gang. Det kan det godt have været, men det er mere sandsynligt, at projektet blev droppet eller de øvrige modeller fik højere prioritet.

Shalako Dune Buggy vises øverst til venstre på brochuren overfor.

Det undrer mig en hel del, at Shalako har produktionsnr. 934, som er Toyota 2000´s nr. Det kan betyde, at Kirk ville lade Toyotaen udgå, eller der kan være tale om en fejl. I øvrigt virker Shalako som en meget underlig bilmodel at udvikle på – men de må jo have fundet den interessant hos Kirk.

Chevrolet Corvette Stingray nr. 936

Den af de tre nævnte modeller her på siden, der var længst fremme. Den berømte Corvette passede fint i det spor, som Termax og Kirk var gået ind på, ved at udvikle amerikanske modelbiler. Corvetten nåede faktisk så langt, at værktøjerne var færdige og de første prototyper var klar, men bilen nåede aldrig ud i butikkerne. Der er kun ganske få kendte prototyper, formentlig kun hvad der kan tælles på en hånd.

Corvetten vises på et foto i en blå udgave.

Det tætteste jeg har været på en Corvette er at få lov til at tage nogle billeder. Den er flot og spændende, og den har en eller anden kultstatus hos Teknosamlere, som jeg måske har lidt svært ved at se det fornuftige i, andet end at den er sjælden. Normalt foretrækker samlere produkter fra Tekno frem for Kirk, men her er en undtagelse. Mange er villige til at betale mange penge for en Corvette. Jeg hæfter mig ved, at Corvetten er samlet med en skrue. Ideen med “take a`part” modeller var åbenbart på vej ud på det tidspunkt.

Værktøjsmagerne havde fået det lidt nemmere i 1971. Først og fremmest var gnistmaskinen opfundet, hvilket gjorde fremstilling af værktøjer og forme meget hurtigere og billigere. Men Termax brugte også i høj grad de produkter, der var lavet i forvejen i udviklingsarbejdet, nemlig plastikbyggesættene, hvor stort set alle delene var løse og godt lavet og derfor nemme at kopier.

Nogle af de få ting, der stadig eksisterer til Corvette er de originale modeller i 1:24 og en plastikmodel, der er noget større.

 

Ovenfor messingmodellen af Corvetten i størrelsesforholdet 1:24 og nedenfor en model i plastik i størrelsesforholdet 1:18 og nederst i størrelsesforholdet 1:24.

Jeg har nogle plastikdele til Corvette, som er vist nedenfor.

 

Nedenfor et originalt billede formentlig fra Kirk med Corvetten. Om det er en støbt bil eller et plastikbyggesæt er jeg stærkt i tvivl om. 

Pontiac Firebird nr. 938

Jeg har intet materiale, der antyder, at værktøjerne til Firebirden nogensinde blev færdige. At bilen var planlagt, kan vi se på brochuren og at forberedelserne var igang og langt fremme, fremgår af den viste messingmodel i størrelsesforholdet 1:24.

Messingmodellen købte jeg på auktion i starten af 1990.erne uden overhovedet at vide, hvad det var. Den kostede i øvrigt næsten ingenting. Jeg kunne jo godt se, at det var noget specielt og der var lagt meget arbejde i den, men jeg anede ikke om modellen. Det var der heller ikke andre der gjorde.

Men bemærk, hvor flot altid er lavet – og i øvrigt i hånden. Der er dele på modellen, som stammer fra et plastikbyggesæt, blandt andet hjulene.

Jeg tror ikke Firebird nåede længere end det vi ser på billederne, før den døde og blev lagt i graven.

Efterskrift:

Det kunne selvfølgelig have været fantastisk, hvis disse modeller var kommet i produktion, men det gjorde de ikke. Det der virkelig kan undre mig er, at fx værktøjerne til Corvetten er pist væk. Det har kostet 500.000 kr. at udvikle bilen, så hvorfor forsvandt den bare og hvorhen? På det tidspunkt blev der i modsætning til de gamle Teknobiler, faktisk lavet tegninger af alle dele. De er også væk eller vi kan håbe på, at de ligger hengemt et eller andet sted og dukker op igen.

Som det fremgår af brochuren havde Kirk også planer om at lave en Ford D 800, som longtrailer fladvogn med containere. Den kom heller ikke i produktion. Jeg ved, at man først i 1970.erne besluttede at standardisere containerne, hvilket de også blev til de containere vi kender i dag. 5 – 10 – 20 og 40 fod. Kirks container er blevet lavet som prototype, men den nåede, som sagt aldrig at blive produceret.

Ovenfor model af Kirks container som var lidt brede end en 5 fods container, som vi kender den i dag.

Men det lykkedes dog for Tekno Holland at få sat en anden sættebil i produktion, nemlig Ford D 800 kølebilen, som Kirk fremstillede, men som hverken Kirk eller Algrema/Tekno fik gjort færdig. Kun ganske få prototyper blev færdig som “Freezer” eller uden reklamer. Tekno Holland fik lavet en version som Frisko Is. En meget fin model, som er rigtig godt lavet.

 

Ovenfor til højre en prototype af sættebilen.

Teknos ufærdige prototyper:

Tekno havde da også lidt på tegnebrættet af nyheder, da de lukkede i marts 1972. Den model der var tættest på var Volvo F89 longtrailer, men jeg vil ikke beskrive den her, men vente til jeg laver en artikel omkring Volvo F88/F89. Men bilen var faktisk færdig og klar til udsendelse, men den nåede det ikke.

Tekno nåede også at fremstille en model af Ford GT 40 i skala 1:43, som jeg har set og stået med i hånden. Den havde ellers også været spændende i en Tekno udgave.

Det mest spændende som Tekno havde i støbeskeen var utvivlsomt en helt ny model af VW type 2 (T2), som VW var kommet med i 1967. Tekno nåede at lave modeller af modellen i messing og den ser godt nok spændende ud. Den kunne være blevet supersjov med masser af reklamer. Tekno fik lavet både en van og en pick-up. En del af disse modeller var på auktion for nogle år siden og jeg bød faktisk rigtig mange penge for at få dem – hvilket ikke lykkedes – desværre. Det hele gik til en god samler i Frankrig.

13 kommentarer til “Chevrolet Corvette nr. 936 mf.”

  1. Hej!

    Har tidigare läst att Shalako Dune Buggy skulle få nr. 937, men det kanske inte stämmer?

    M v h
    Thomas

    Svar
  2. Fed artikel – mange spændende detaljer. Det kan dog vist ikke være en Miura der er tale om, den har helt andre (ovale) forlygter og ingen frontklap som modellen der er vist!?

    Men hvad er det så?

    Mange hilsner, Henrik

    Svar
    • Hej Allan

      Du kan ikke sætte billeder ind i kommentarfeltet. Men jeg retter i artiklen til Ford GT 40.mvh Peter

      Svar
  3. Amazing that you have all these photos! i would be one of those crazy Tekno collelctors that want the prototypes! 🙂 Where did you get all the Termex paperwork? Thank you so much for publishing all this!

    Svar
  4. Kom til at tænke på, hvem der har rettighederne til bla. de ovenstående designs? er det tekno Holland eller er de udløbet. Kunne være sjovt at reproducere nogen af dem evt med nye reklamer på, det bruges fortsat mange steder som gaver og anden promotion.

    Svar
    • Hej Henrik

      Algrema/Tekno i Hjørring købte Kirk og Tekno Holland købte Algrema/Tekno af Staten, så det er utvivlsomt Tekno Holland, der har rettighederne til produkterne.
      mvh
      Peter

      Svar

Skriv en kommentar