Morris Marina 1100 nr. 831

Morris Marina 1100/nr. 831

(December 1964-1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne fra at gøre dem større.

Det har altid undret mig, at Tekno fik den ide at fremstille en Morris Marina 1100 og en MG 1100, ikke fordi der er noget galt med bilmodellen, men fordi Tekno helst holdt sig væk fra almindelige gadebiler fremstillet i England, Frankrig og Italien for den dags skyld. I følge salgschefen på Tekno Poul Fjeldgaard skyldes det, at det var biler som var mest kendt på hjemmemarkedet i de lande og Tekno ikke kunne konkurrere  i fx England med Corgi- og Dinky Toys.

Derfor passer denne bilmodel dårligt til Teknos øvrige sortiment, men det er jo en kendsgerning, at bilen er her og den er flot lavet.

Morris Marina`s historie:

Morris Marina 1100 kom som Teknobil på  markedet op til Jul i december 1964, hvor   Legetøjstidende bragte en reklame for bilen, i øvrigt sammen med søsterbilen MG 1100, som dog først udkom i juli 1965. MG 1100 er beskrevet i en særskilt artikel, da der reelt er tale om 2 forskellige biler. Modellerne kostede ved udgivelsen 7,50 kr.

Forbilledet – den rigtige bil kom på gaden i Danmark i 1962.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 19. december 1964.

Teknobilen blev nævnt første gang i Teknos katalog fra 1965/66, som var det første katalog som udkom efter at bilen var sendt på markedet. Den er igen med i kataloget fra 1968/69 med den samme tegning, som var angivet i kataloget fra 1965/66. Mit gæt er, at bilen er udgået i 1969, da Tekno blev solgt til Algrema. Mig bekendt er den ikke genopstået i Teknos forme hos andre producenter også selvom Dalia/Solido har fremstillet en model, der ligner ganske godt, så det kan ikke afvises at formene er endt der.

Modellen blev ikke udgivet som blist-car model.

I reklamen for bilen er afbilledet en lille dreng. Han hedder Henning Hansen og jeg har skrevet en artikel med ham her på Teknosamleren under titlen “Drengen mellem bilerne”.

001

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra december 1964.

003 002

Teknokataloget fra 1965/66

Prismæssigt var det ikke nogen dyr bil. Til sammenligning kostede en Opel Kadett 7.75 – en Jaguar E 11,85 og en Volvo Amazon st.car 8,25.

Til trods for Morris Marinas lidt kedelige udtryk er der solgt masser af dem både i Danmark og i udlandet, så den har haft en vis appel hos børnene. Den er så ikke det store hit blandt samlere.

Modellens detaljer:

Den er i lighed med andre Teknobiler fra den periode godt lavet og utrolig holdbar. Den kommer fra Teknos eget værksted og har ligheder til Ford Lincoln, så jeg gætter på, at det er den samme konstruktør, der har lavet den.

I forhold til MG 1100 er den eneste reelle forskel udover logoet i bunden kun køleren og fronthjelmen – resten at konstruktionen er den samme.

Den er som de øvrige Teknobiler i standard størrelsesforholdet  1:43½. Den er faktisk nøjagtig 1:43,6 så tættere på idealet kommer den ikke. Bilen er et kvalitetsprodukt. Den er i forhold til så mange andre af Teknobilerne forstærket alle steder. Vinduessprosserne knækker stort set aldrig, kofangerne sidder tæt til bilen, så de ikke så nemt får fat i et eller andet og brækker af. Ruden er ligeledes kraftigt lavet og det er sjældent de er revnede ved almindeligt brug. Den er kraftigt i støbningen og den er kompakt samlet. Den minder lidt om VW 1500, MG-A og Ford Lincoln som også er kompakte og solidt lavet.

Morris Marina 1100 har mange flotte detaljer. Flotte graveringer ved dørene, bagklap og benzindæksel og luftindtaget under forruden. Fronthjelmen kan åbnes og gør man det, afslører man den 1100 ccm store 50 HK´s motor, der er tværstillet.

Motoren ligger i en støbt ramme, som også kendes fra Ford Lincoln. Bunden er superflot graveret med rigtig mange detaljer. Bilen består af 24 enkeltdele, hvilket ikke er så mange , men der er hvad der skal være.

STA78240 STA78806 STA78805

Den består af en overdel og en bund med affjedring af pianotrådstypen, som jo altid virker rigtigt godt. Da delene passer sammen med MG 1100 er det sket mange gange, at pigerne på Tekno har byttet rundt på bundene på begge biler.

Kofangerne er løse og i den bedre ende kvalitetsmæssigt. Interiør og rude er lavet i en kraftig udførelse.

Den har løst rat af den standardtype, der passede til tiden. Jeg har set interiøret i rødt og i beige/hvidt. Rattet var støbt i hvidt eller sort plastik. På den model med rødt interiør er rattet som regel hvidt.

Forlygterne er prismelygter ca. 4 mm i diameter. Baglygter og de forreste sideblink er malet på. Hjulene er helt specielle på denne bil. De er drejet i messing i et stykke, formentlig fordi Teknos standardhjul har været for store til at kunne bruges. Hjulene er de såkaldte “safety wheels”, som løber rundt på akslen. Dækkene er også af en type, som kun bruges på Marina og MG 1100.

Det var ikke en bil, der gennemlevede de store forandringer i sit Teknoliv. Jeg tror ikke den gav anledning til det. Den har sikkert ikke været genstand for klager eller reklamationer, så den har levet sit eget stille liv.

Det er en af de få Teknobiler, der ikke har forandret sig eller kommet i særudgaver.

Morris Marina har en lille decal på bagklappen i sølv med logoet “Marina 1100”. Den er udkommet i en udgave med en fartstribe på langs af bilen i venstre side. Måske i et forsøg på at gøre den lidt mere spændende.

STA78804 Teknosamleren Morris Marina (8)

Den er i lighed med MG 1100 fremstillet i standardfarverne – lysegrøn, bordeauxrød og beige. Findes der andre farver er det formentlig særudgaver. Bilerne er så frisket lidt op med fartstriberne men ellers er det de varianter, som var standard. Bunden er sølvgrå.

Bilen blev samlet med 1 nitte i bunden.

Egentlig synes jeg den er overset på mange måder. Hvis du laver legetesten med bilen, kører den fantastisk godt og affjedringen virker perfekt. Jeg havde selv en som barn og den blev der leget rigtigt meget med uden at den gik i stykker.

Teknosamleren Morris Marina (7)

Dette er min Morris Marina 1100 fra min egen barndom.

Hvad er modellens værdi:

Det er bil af Tekno familien, men der er mange af dem og med kun få farver at vælge i mellem findes der rigtig mange af dem i flot stand. En mintbox model koster omkring 1000 kr. En pæn bil uden æske betydelig mindre. Der er ligesom lidt flere af den model med fartstriben og igen klart flest af de lysegrønne. Den bordeauxrøde ser man ikke så tit som Morris Marina. Farveskellene påvirker ikke rigtigt priserne.

Den er bare ikke særlig eftertragtet blandt samlere og de opnår ikke særlige høje priser.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder udover at fronthjelmen kan blive slidt og falde af. Der er mange af dem, så der kan være restaurerede imellem, men de vil jo også ligge i den billige ende. Der er næppe nogen, der restaurerer dem med videresalg for øje. De originale biler er for billige til, at det kan betale sig.

Tekniske data:

Ruder:Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/Ja
Styretøj:Nej
Interiør:Ja
Løse lygterJa
Løse kofangereJa
Bevægelige dele:JaFronthjelm
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med:Nitte
TofarvetNej
Blist-car model/billigmodelNej

Særlige decaler:

Decal på bagklappen og fartstriber.

Æskerne:

Papæske, som blev anvendt både til Morris Marina og til MG 1100. Begge biler er vist på æskerne med deres data. Det er kun endeflappen, der fortæller, hvad æsken indeholder. Bilens farve er markeret på enden af æsken med en lille farvet prik.

Modellerne:

Jeg har ikke mødt produktionsændringer på bilmodellen, så forskellen i varianter ligger i farverne, hvor der naturligt kan være nuanceforskelle.

Lysegrøn:

Teknosamleren Morris Marina (5) Teknosamleren Morris Marina (4) Teknosamleren Morris Marina (8) 

Bordeauxrød:

Teknosamleren Morris Marina (3) Teknosamleren Morris Marina (2) 

Beige/hvid:

Teknosamleren Morris Marina (9) Teknosamleren Morris Marina (6) 

Andet:

Nedenstående billede er et originalt billede fra Tekno, som repræsentanterne medbragte ude i legetøjsbutikkerne.

005

Andre fabrikanter:

Dinky Toys har også fremstillet en Marina 1100. Sammenlignet med Teknos model er den ikke ret godt lavet. Blandt andet virker Dinkys forsøg på at lave et styretøj ikke særligt overbevisende, med mindre man køre gennem et sving ligesom en speedwaymotorcykel.

STA78913 STA78917

Guisval:

En god Tekno kollega har sendt mig disse billeder fra det spanske firma Guisval.

Guisval (1) Guisval (2)

 

 

7 kommentarer til “Morris Marina 1100 nr. 831”

  1. Den kom i 1962 — ikke i 1992 😉 Iøvrigt kun i 4 dørs. 2 dørs kun til eksport kom dog hurtigt efter. Austin kom i 1963. Marina var et dansk navn til Austin modellen.
    Min barndoms Marina blev slidt op. MG modellen fra samle mærker hos Mobil-oil, førte et ikke mindre hårdt liv.

    Svar
  2. Hej HJW

    Jeg har lige et lille spørgsmål som du måske kan svare på 🙂

    Jeg har både 831 og 832 modellen i bordeauxrød, men jeg har dem kun med fartstriben på, de andre farver lysegrøn og beige har jeg både uden og med fartstriber.

    Jeg mener ikke at have set den bordeauxrøde uden fartstriber ?

    Ved du om den kun blev lavet med fartstriber ?

    VH
    Ruben

    Svar
    • Hej Ruben
      Det er rigtigt at den Bordeauxrøde stort set altid har fartstriber. Jeg har set røde uden striberne, men de kan jo være taget af. I virkeligheden er der ingen der ved det.

      mvh

      Peter

      Svar
  3. Jeg har kikket lidt efter de Guisval modeller du nævner i artiklen. For at det skal være en Tekno bør man kunne ombytte dele, modellerne imellem. Det kan man ikke mellem Tekno modellerne og Guisval modellerne.

    Guisval modellerne Morris Marina 1100, MG-1100 og Monza bla. er en del af en serie biler omkring skala 1:60. De er først med alm. hjul. siden med letløbs hjul og til plastik skinne baner som de kendes fra Matchbox og Hotwheels.

    kikkes der kun billeder kunne man forledes til at tro modellerne er dårligt kopieret fra Tekno. Det er imidlertig vigtigt at have øje for detaljerne. Leg “find fem fejl” og ulighederne vil oftest blive afsløret. Ser man efter i tekster og mål, så begynder ligheden også at blegne voldsomt.

    Guisval MG-1100, modellens bund kofangere og vidst også motor er ud i et. Interiøret af plastik danner sider i motorrummet og klemme der holder forklappen. Kølergrillen er monteret med to tappe ind i huller i fronten. Bunden monteres med krog i front og en nitte i bag, og er stærkt forenklet. Som mange andre middelmådige modeller leveres de ofte i meget fine plast boxe, for at opveje modellernes dårlige finish. Bilerne monteres i æskerne med gulvtæppe tape i bunden.

    Svar

Skriv en kommentar