Garager og benzinstationer mv.

Garager og benzinstationer

Er der noget, som jeg synes hørte tiden til i 1950/60.erne så var det garager og benzinstationer i træ. Der var mange fabrikanter, som fremstillede en masse forskellige i mange etager og med vidt forskelligt udseende.

Fælles for dem alle var, at de alle ligner rigtige bygninger – det var sådan de så ud dengang. Trælegetøjet var i god kvalitet – og en del af dem har overlevet.

Det specielle i forhold til Tekno er, at godt nok etablerede Tekno en fabrik i Frederikssund til fremstilling af trælegetøj og der blev også lavet trælegetøj på andre lokationer, men Tekno lod også andre producenter fremstille og sælge deres ting som Tekno produkter med Tekno logo på. Der er også Tekno produkter, som ligner andres design.

Tekno nedlagde deres trævarefremstilling først i 1960.erne i Frederikssund, men jeg har mistanke til, at andre fabrikanter fortsatte med at lave Teknos ting på en slags licens. Tekno kunne jo kun være tilfredse med at andre lavede noget som tilbehør til bilerne, når det ikke konkurrerede med deres egne produkter.

Jeg har opdelt produkterne i denne artikel i garager og benzinstationer, men vil i en senere artikel samle op på det øvrige trælegetøj fra Tekno.

Tekno fremstillede mange forskellige varianter, men det var fordelt på få firmaer, som Falck, Zonen, Esso og Shell og nogle ganske få neutrale.

Tekno brugte standard farver som lysgul, rød og grøn som næsten alle garagerne var malet i.

Stort set alle Teknos garager blev produceret op gennem 1950.erne, men jeg har prislister med garager/benzinstationer til ca. 1964.

Falckstationer:

Falck var en stor virksomhed inden for brand og redning og de var kendt af alle drenge. De flotte røde brandbiler og ikke mindst de særprægede Falckstationer, som skilte sig ud fra andre bygninger. I 1950/60.erne lå mange af bygninger på almindelige villaveje. I Hillerød, hvor jeg trådte mine barnesko, lå Falckstationen på en Villavej midt i byens centrum. Selve garagen blev senere lavet om til lejligheder. Det samme gælder for Zonen stationen, som stadig på Tietgensvej i Hillerød – som er en almindelig villa med en stor garage til to køretøjer, som dengang udgjorde Zonen i byen.

Falck station i blik:

Den første udgave af garagen i hvidblik. Den er virkelig flot lavet udelukkende i blik med et lille opholdsrum til personalet og indrettet med lys. Toppen med uret kan tages af – hvilket også gælder “kørepladen” som kan monteres foran garagen.

Falck station med buet tag og rulleport:

Jeg gætter på, at det er den ældste udgave af de store Falck garager. Den ligner ikke helt de andre, men er flot lavet med en rulleport, som kører op under taget. Toppen kan ligeledes tages af på denne model.

Falck station med tre porte uden døre:

Det er ligeledes mit gæt, at denne station ligger tidsmæssigt mellem udgaven med buet tag og den med seks døre eller det simpelthen er en billigudgave af garagen. Der er ingen døre, og den er heller ikke født med flag. Modellen nedenfor er i original æske.

Indholdet er skrevet med blyant uden på kassen.

Den “Store” Falck station 5 porte:

Et absolut luksus produkt, som kun var for de allermest velhavende. Det er en sjælden station og den ses kun ganske sjældent. Den har fem porte og 10 låger – et stort tårn med rækværk og et ganske specielt flag i stof på en træpind og så har den ur. Den er virkelig sjælden. Den er 80 cm lang, 30 cm bred og 38 cm i højden uden flag.

Nr. 314, Falck station 3 porte, rund top og ur:

Den klart mest almindelig Falck station med tre porte og 6 låger. Der er lavet to forskellige toppe, hvor denne er lavet med en bue og ur. Dette er formentlig den seneste udgave, som også er vist i forhandler kataloget fra ca. 1955. Den måler 25 x 48 cm.

Ovenfor skilleblad i forhandlerkatalog fra ca. 1955

Falck station 3 porte, top uden ur med spids:

Jeg kan ikke forklare, hvorfor der er to udgaver af toppen, men gætter på at den nedefor er en spareudgave.

Flag:

De ældste garager havde er flag med sort tekst, mens de seneste udgaver havde en decal med hvid tekst på rød baggrund.

Tekno logoet:

Tekno brugte gennem tiden forskellige standard decaler på mange af de produkter, som de ikke umiddelbart kunne støbte eller præge et logo i. Der er sikkert flere varianter end de viste.

Tekno Danmark det store mærke
Tekno “Dansk Legetøj” det store mærke, der er også lavet et mindre.
Tekno Danmark de lille mærke

Zonen garager:

Der findes kun en enkelt af de store garager til Zonen, som ligner dem til Falck, men til gengæld er der lavet rigtig mange mindre garager til de små biler.

Nr. 495, Falck station 3 porte, rund top og ur:

Garagen er magen til Falck udgaven blot med et andet emblem og flag. Zonen garagen er i lighed med Zonenbilerne sjældene.

Billederne nedenfor er vist med tilfældige Zonen flag, men jeg tror godt jeg kan sige at det kun er den store garage, der blev leveret med det store flag. De øvrige havde det lille flag med et rundt Zonen logo.

Nr. 629, Zonen station 2 porte og grønne jalousiporte:

En sjælden station som er lidt neutral i sit udtruk. Den er beregnet til store falckbiler og måler 29 x 16 cm.

Skilleblad fra forhandlerkatalog fra ca. 1955.

Garagerne nedenfor er til biler i størrelsesforholdet 1:43.

Nr. 521, Zonen garage:

Beregnet til 1:43 bilerne – to små porte og Zonen logoer. Den er lidt speciel, fordi skydelågerne er lavet i plastik. Måler 35 x 16 cm og har også løst tårn.

Nr. 490, Zonen garage med 4 røde porte 1946:

Rigtig flot garage med løs tårn, flag og rækværk omkring og med et meget flot Zonen skilt i papir. Denne garage har røde jalousiporte, som betjenes som en stor port. Bemærk, at taget på tårnet også er rødt. Garagen måler 33 x 33 cm. I 1946 på udgivelsestidspunktet var prisen 18 kr., så det er nok på den baggrund, at der findes så mange hjemmelavede udgaver af stationerne i alle afskygninger.

Annonce fra 1946

Nr. 490, Zonen garage med 4 grønne porte 1946:

Rigtig flot garage med løs tårn, flag og rækværk omkring og med et meget flot Zonen skilt i papir. Denne garage har grønne jalousiporte, som betjenes som en stor port. Denne garage er en af de mest almindelige på markedet. Garagen måler 33 x 33 cm. I 1946 på udgivelsestidspunktet var prisen 18 kr.

Nr. 491, Zonen garage med 1 lang hæve/sænke port og tårn, 1946:

Flot lille garage med en port og et højt tårn samt flag. Måler 23 x 15 cm. Prisen på udgivelsestidspunktet i 1946 var 10 kr.

Nr. 495, Zonen garage med to porte, 4 døre og buet tag, 1946:

Lidt anderledes garage end de to ovenfor men ganske charmerende. Ligner mere de store garager. Udkom i 1948, hvor den kostede 16,5 kr. – måler 20 x 30 cm.

Annonce fra stormagasinet Havemanns fra 1948
Annonce fra stormagasinet Illums fra 1951

Zonen garage lang grøn jalousiport og buet tag:

Lidt atypisk garage med grøn lang port og buet tag. Tårnet er specielt og ligner ikke noget andet fra de andre garager. Den er uhyre sjælden og den afbillede model, som er i næsten mint stand er den eneste jeg nogensinde har set. Den målet 21 x 27 cm.

Nr. 492, Zonen hanger, 1946:

Charmerende lille garage til en ambulanceflyver. Kostede på udgivelsestidspunktet i 1946 – 10,- kr. Måler 16 x 26 cm.

Esso tankanlæg:

Der var to store spillere blandt Teknos benzin relaterede produkter. Den ene var Shell og den anden var Esso, som var den helt dominerende blandt Teknos anlæg. Vi finder nok aldrig ud af hvor mange forskellige der er lavet, men jeg har faktisk fundet en del. Esso anlæg har klar tendens til at være det ældste fra ca. slut 1940.erne til sidst i 1950.erne, hvor Shells anlæg kom i sidste ½-del af 1950.erne og til ca. 1964.

Den sidste af de rigtig store benzinselskaber var BP, men jeg har aldrig set et anlæg fra Tekno med BP logoer.

Nr. 510, Esso benzintank, 8 cm høj:

En enkelt stander på rund gul sokkel. Der kan godt være forskellige udgaver med andre sokler. Der er tale om en forholdsvis lille stander, der måler 22 mm x 11,5 mm og en højde på 69,5 mm. En standard stander, som blev brugt på de fleste Esso benzinanlæg.

Til venstre stander med firkantet sokkel

Nr. 511, Esso benzintank, 12 cm høj:

Dobbelt stander med stort Essoskilt. Er formentlig kommet på markedet først i 1950.erne og er sidste gang nævnt i prislisten er fra 1960 til 3,10 kr.

Solgt hos Thorgreen
Fremstillet både med stålstang og fjeder.

Nr. 516, Esso Servicestation, 27 x 24 cm:

Luksusudgaven af Esso tankanlæg med to indkørsler, butik, to standere og en luftstander.

Nr. 517, Esso Servicestation, 9 x 27 cm:

En forenklet udgave af nr. 516, men den havde tilsyneladende et skilt på taget i plastik, “Esso Service” . Jeg har aldrig set dette skilt.

Nr. 518, Esso Servicestation, 7 x 27 cm:

Samme type som ovenfor, men denne station har fået et fint lille rundt Esso skilt på taget. Er formenligt kommet på markedet først i 1950.erne og er sidste gang nævnt i prislisten fra fra 1960 til 6,85 kr.

Udgaven som er nævnt i samlerkataloget ca. 1955
I en spejlvendt udgave

Nr. 670, Esso Servicestation:

To standere, luftanlæg og stort skilt “Service”.

Esso anlæg med to standere og stort skilt “Service”:

Esso anlæg med tre standere og stort skilt “Service”:

Esso anlæg med en stander og stor søjle:

Denne model er i original æske.

Esso anlæg med to standere og stor søjle i midten:

Søjlen er grå på denne variant.

Esso anlæg med to standere, to luftanlæg og to søjler:

Spejlvendt version
Annonce fra stormagasinet Illums fra 1951

Esso garageanlæg med lys:

Flot Esso garageanlæg med to standere og indbygget garage. Der er lys i skiltet over garagen.

Annonce fra stormagasinet Illums fra 1952

Esso anlæg med butik og to standere:

Flot anlæg fra Tekno, men som godt kunne være lavet et andet sted. Det ligner ikke rigtig de andre Tekno anlæg, men det ligner meget mere de produkter der kom fra Valby Legetøjsfabrik.

Shell tankanlæg:

Shell tankanlæg og garager var uden tvivl nyere som hovedregel, end de ting der kom fra Esso. Da Tekno i begyndelsen af 1950.erne for alvor begyndte at lave trælegetøj have tingene nogenlunde det samme udtryk. De havde deres eget Tekno præg. Men hvor Esso´s ting havde de samme benzin standere, skilte o.s.v., som passede til bilerne i størrelsesforholdet 1:43, startede Shell med nogle få ting, som var lidt større og som passede meget bedre til fx blikbiler eller biler i den størrelse ca. 1:24. Om det var bevist ved jeg ikke, men det er lidt påfaldende og er sikkert valg for at de ikke skulle konkurrere direkte med hinanden.

Senere – formentlig sidst i 1950.erne og først i 1960.erne fremstilledes en del Shell relaterede ting, hvor anlæggende var tilpasset biler i størrelsesforholdet 1:43. Deres standard stander var mindre og i øvrigt er påskrifterne enten trykt på, eller der er en decal, som har fået lak. På Esso tingene er der tale om papir, som jo nemt falder af.

Den seneste udgave af standeren, som er 58,5 mm høj
Til højre den ældste model af Shell standeren, som er 100 mm høj.

Nr. 512, Shell benzintank, 10 cm høj:

Flot enkelt stander, hvor Tekno selv beskriver den som værende “Naturtro udført i lakeret træ”. Toppen er i øvrigt lavet i plastik, således at den kan dreje med slangen.

Nr. 519, Shell benzintank, 24 x 14 cm:

Dobbeltstander med en søjle med et Shell skilt mellem standerne:

Skilleblad fra forhandlerkatalog ca. 1955

Nr. 607, Shell benzintank, 10 cm høj:

Nu har Shell skriftet design med den nye mindre stander. Den er formentlig kommet omkring 1960/61, hvor den er nævnt i prislisten med nr. 607 til en pris af 1 kr. Læg mærke til, at Tekno samtidigt har flyttet nr. serien fra 500 – 600 serien. Numrene 605, 606, 607 og 608 er nævnt i prislisterne fra 1961 og frem til og med 1964, hvorefter de forsvinder.

Nr. 606, Shell dobbelttank med luftpumpe:

Dobbelt standere med den nye luftpumpe. Også med i prislisten fra 1961 til 4,85 kr.

Forside
Bagside

Nr. 608, dobbelt Shelltank med tag:

Udvidet lidt med tag og en lille butik.

Nr. 605, Shell benzinanlæg med garage:

I prislisten fra 1961 er der nævnt en benzinstation, hvor Tekno blot skriver “Shell Service Station”. Jeg har aldrig set den med et nummer, men ved at bruge udelukkelsesmetoden, tror jeg der er tale om denne station.

Der har nøjagtigt de samme lidt specielle, decaler og detaljer som nr. 606, 607 og nr. 608. De må være fremstillet i den samme serie med disse 4 vaianter. Varianterne før ser anderledes ud og varianter efter, som kom i 1962 ser også anderledes ud – de er vist længere nede i artiklen.

Denne station er sjælden – men den er også tidsmæssig lig med ovenstående og jeg tror, det er den der er tale om som nr. 605. Men jeg kan ikke være sikker, da nedenstående anlæg også passer fint til den tid. Jeg kan derfor ikke være sikker på, at der er tale om denne som nr. 605.

“Arne Jacobsen”, benzinanlæg med to standere, luftpumpe, butik, tag osv.

Jeg er meget i tvivl da denne station i samme grad har de samme lidt specielle skruer, decaler og detaljer som nr. 606, 607 og nr. 608.

Den skal forestille Arne Jacobsens benzinstation fra 1938 på Kystvejen 24 i Charlottenlund. Andreas Siegumfeldt boede i Hellerup, så det kunne sagtens være der inspirationen kommer fra.

Det er en lidt dyr station, da prisen i 1961 var opgivet til 15,85 kr., men der er også en del arbejde i den. Men flot – det er den.

Annonce fra stormagasinet Havemanns fra 1960. Desværre nævner de ingen produktionsnummer eller omtaler designet – de skriver blot “Denne Tekno benzinstation er helt uundværlig når tanken skal fyldes op”

Nr 610, Shell garage i 3 etager:

Helt klart i flagskib fra Tekno med et helt parkeringsanlæg med benzinstation, elevator og midterste etage lukket af med et vindue. Den blev præsenteret som nyhed i 1962 til en svimlende pris af 22 kr. Plastikskiltet på toppen med SHELL Service mangler. Det er en sjælden garage, som måler 40 cm i bredden, 20 cm i dybden og som er 26 cm i højden.

Annonce fra Legetøjstidende fra 1963
Annonce fra stormagasinet Havemanns fra 1962

Shell garage med benzinstander og elevator:

Tydelig inspireret af nr. 610, hvor man faktisk jo bare har taget midteretagen ud og sat på en plade. Den har også samme elevator til taget og en standard benzinstander. Men denne sene generation af anlæg havde ændret lidt design i forhold til dem, der kun lå to-tre år tidligere. De har blandt andet hammerlakeret bundplade.

Nr. 604, Shell garageanlæg i 4 etager:

Dette må være flagskibet blandt Tekno garageanlæg. Det lignede ikke Tekno at kaste sig ud i et bygningsværk som dette, men den er god nok og den er nævnt i prislisten fra 1961 til gigantiske 64,50 kr. Det har kun været til den absolutte overklasse og formentlig kun lavet på bestilling.

Den er så sjælden, at jeg faktisk kun har set den en gang og det var på Frederiksberg Auktionshus i 2009. Jeg kender ingen, der har set den eller hørt om den.

Den er stor og ligner et rigtigt parkeringshus med de flotte lameller på bagsiden. Detaljerne fra Tekno fornægter sig ikke med de mange gelænderstolper og det røde plastik snøre som rækværk. Benzinstanderen er sin helt egen og ikke en jeg har set brugt andre steder, men der er gjort noget særligt ud af den – da den har en indbygget rulle.

Der må være godt med vægt på, hvis den bliver fyldt med biler.

Shell station med garage, butik og benzinstander:

Ligeledes en uhyre sjælden station, som ligner fint en lokal station. Der er ikke tvivl om, at det er et Tekno produkt – logoet er originalt og gammelt, ligesom benzinstanderen er original fra Tekno, men den ligner næsten på en prik et anlæg fra hollandske SIO.

Dansk Vare-transport:

For mig er det nok den mest charmerende af anlæggene. Den er ikke ret stor måler 27 x 20 cm og så er den lavet specielt til de små lastbiler (minidodge) omkring 1953. Den har det smarte lille runde ur på taget og skydedøre i plastik.

Ovenfor annonce fra stormagasinet Illums Julekatalog fra 1953

Tekno bondegård:

En Teknointeresseret har fundet denne bondegård mærket Tekno. Det første spørgsmål, der melder sig er naturligvis – “har jeg set eller hørt om den før”, “hvornår er den fremstillet”, “er den original” og “hvad mon den kan være værd”.

Jeg har aldrig set eller hørt om den før og jeg har aldrig stødt på et Tekno produkt, som omhandler en bondegård eller lignende. Reisler fremstillede bondegårde, men de havde også bondegårdsdyr i sortimentet, det havde Tekno ikke.

Men kigger vi på denne gård er den stor. Den måler 95 x 65 cm. Den er flot lavet især belægningerne med brosten og asfalt i gården ser superflot ud. Bygningerne er ligeledes meget flotte med bindingsværk, gardiner, ur og andre detaljer.

Er det mon et Tekno produkt? Jeg kigger altid efter ting, der går igen fra produkt til produkt og den er tydeligt mærket med et af de gamle røde Tekno logoer, som er godt slidt, hvilket er et godt tegn. Derudover er portene også “Tekno look”, med hængsler, som blev brugt af Tekno på andre produkter. Ellers er der ikke rigtigt andet der afslører, at det er en Tekno ting.

Den er fremstillet i træ – altså brædder, som mange andre garager fra slutningen af 1940.erne og starten af 1950.erne. Den er flot lavet og fra den periode, hvor Tekno for alvor startede deres produktion af trævarer op.

Min konklusion er, at den er original fra Tekno, men den er formentlig hurtig uddød, da den har været for dyr og uhåndterlig og så passer den slet ikke ind i Teknos sortiment. En mulighed kan også være, at en medarbejder på Tekno har lavet den til sig selv. Jeg har fået oplyst, at den er fundet blandt noget affald i København omkring 1960 – den er i øvrigt tydeligt håndmalet, hvilket antyder en prototype eller et den er hjemmelavet – det finder vi aldrig ud af.

Værdi, når vi taler pengeværdi er svært især, når det ikke er tale om biler. Tekno er mest biler og alder og sjældenhed bliver ikke altid belønnet. Jeg tvivler på, at den har er særlig stor værdi – men jeg ved det ikke. Dette eksemplar har formentlig mest interesse for folk, som samler den slags ting. Den mangler mangle ting, blandt andet en port og sikker også en brønd eller lignende, hvilket trækker ned i pengeværdien.

Men spændende, det er den – og værdi – jeg synes ikke pengeværdien er så interessant, med det at der hele dukker ting op med relation til Tekno, gør emnet uendeligt interessant og Tekno som virksomhed meget kompleks end mange andre legetøjsfabrikanter.

Så tak til ejeren af gården, at han vil dele den med os andre.

Andre mærker:

Artiklen handler godt nok om Tekno, men der var virkelig mange fabrikanter i Danmark, der lavede garager og anlæg op gennem 1950.erne og 60.erne. Der var også udenlandske, men der var rigeligt herhjemme til at forsyne hjemmemarkedet.

Jeg vil ikke gå ret meget i dybden med disse produkter, men blot nævne dem.

Jeg har købt nedenstående station for at være en Tekno – men jeg tror ikke på den. Den virker for anderledes og for ny og minder mere om fx hollandske SIO.

S.A.S Legetøjs-Industri:

Frederiksborggade 18 i København.

S.A.S lavede anlæg, som var fuldt på højde med Teknos – faktisk måske også en tand bedre. De lavede mange forskellige varianter og det er kun et få tal, der er kendte.

Nedenstående anlæg er virkelig flot og lavet med rødt lys – og ja den minder utroligt meget om det Esso anlæg som vises længere oppe i artiklen. Hængslerne er de samme, så min teori er, at Tekno model er lavet hos SAS – eller Tekno har overtaget designet.

Til trods for at S.A.S Legetøjs-Industri var tidligt ude allerede i 1950 forsvandt de hurtigt fra markedet igen.

Andre udgaver af S.A.S produkter.

Zonen garage med tårn
Læg mærke til hvor flot Shellskiltet er lavet, så det kan vippe i vinden
Falck garage med tårn
Annonce i Legetøjstidende fra august 1950
Annonce i Legetøjstidende fra juni 1951
Annonce i Legetøjstidende fra januar 1951
Annonce i Legetøjstidende fra januar 1953

Valby Legetøjsfabrik:

v. H.C. Holm, Strindbergsvej 84 i Valby

Produkterne fra Valby Legetøjsfabrik mindede i høj grad om visse af produkterne fra Tekno. Der kan godt have været et samarbejde – fx at Valby Legetøjsfabrik lavede ting for Tekno eller at de overtog produktionen, når Tekno lod noget udgå – men jeg ved det ikke.

Annonce i Legetøjstidende fra maj 1951
Annonce i Legetøjstidende fra juni 1951

Dansk Legetøjsfabrik:

Vigerslevs Alle 160 i Valby/København

En af de store fabrikanter indenfor trælegetøj, som med årene udviklede sig til grossist med handlen og import af legetøj.

Annonce i Legetøjstidende fra september 1959, med Tekno og Lion modelbiler
Annonce i Legetøjstidende fra august 1961, hvor produkterne er fra Hoffmann – men forhandles af Dansk Legetøjsfabrik
Annonce i Legetøjstidende fra oktober 1950
Annonce i Legetøjstidende fra august 1960, hvor en del af Teknobilerne er genbrugt
Annonnce fra Legetøjstidende fra september 1990, hvor garagerne stadig leveres

Legetøjsfabrikken Mento:

Niels Juels Gade 9A i København.

Det ældste anlæg jeg har fundet dokumentation for allerede fra 1944. Det er er ret stort anlæg, som passer perfekt til Teknos blikbiler. Mento lavede lige som så mange andre en del forskelligt legetøj.

Annonce i Legetøjstidende fra oktober 1944

Gaarde:

Gaarde lå i Århus og lavede en del forskelligt trælegetøj, blandt andet denne flotte garage til traktorer.

Hanse Legetøj:

Tranbjerg/Århus (bemærk på den ældste annonce har de tilføjet “Jylland”). Det var åbenbart ikke alle, der formodes at vide, hvor Århus lå dengang.

Hanse var en rigtig trævarerfabrik, som lavede en masse gode kvalitetsprodukter i træ.

Annonce i Legetøjstidende fra maj 1961
Annonce i Legetøjstidende fra november 1966

SIO/A. Winther:

A. Winthers virksomhed lå i Them og Winther lavede rigtig meget legetøj, men var også en stor grossist. Garagerne blev importeret fra Holland og fremstillet af SIO. Der er tale om nogle superflotte ting.

Annonce i Legetøjstidende fra august 1966

Ukendt fabrikat/Hartvig Samsons eftf.:

Flot garage fra 1940.erne – fabrikanten er ukendt med den blev forhandlet af grossisten Hartvig Samsons eftf., som var en af de største grossister på det danske legetøjsmarked.

Annonce i Dansk Legetøj fra 1944

4 kommentarer til “Garager og benzinstationer mv.”

  1. Den er fin, den bondegård. Med tanke på Teknos lille Ferguson traktor, og Teknos andre biler iøvrigt for tiden hvor gården skulle være fra, så tror jeg helt ærligt ikke på den. Den er for stor. Man var ikke kommet til at traktore og dyr skulle være omkring 1:32 det kom først senere mod 1950´rnes slutning, og selv i den skala virker gården for stor.
    I forhold til Teknos øvrige træ ting er den for stor, for detaljeret og slet ikke enkel nok. Jeg tror mere på hjemme byg, lige som det var tilfælled for en del falck stationer… Den passer måske til blikbilerne ? men de var jo så småt ved at stoppe. Men så traktor og vogn af træ måske ?

    Svar
  2. Eigild Haugaard var næstformand i Galanteri og Legetøjsforhandler foreningen….
    Hartvig Samsons Eftf. var overtaget af to andre i 1912, Eigild var søn af den ene og overtager virksomheden omkring WWII Han kører virksomheden videre og dukker op med “Blue Sun” som sit eget legetøjs mærke, men der er formentligt grossist varer der blot har fået dette navn. En helt alm. salgs taktik, der heller ikke var ukendt for bla. Tekno.
    Hartvig Samsons eftf. ændrede navn til “Eigild Haugaard Toys” kort inden virksomheden lukkede 100 år efter den begyndte nemlig i 1970

    Svar

Skriv en kommentar