Teknosamleren Morris Marina (3)

Morris Marina 1100 nr. 831

Skrevet d. 04. jul, 2015 af in Personbiler, Udvalgte biler

Morris Marina 1100/nr. 831

Særlige detaljer ved modellerne:

Morris Marina 1100 som Teknobil kom på  markedet op til Jul i december 1964, hvor fagbladet  Legetøjsmagasinet bragte en reklame for bilen, i øvrigt sammen med søsterbilen MG 1100, som udkom samtidigt. MG 1100 er beskrevet i en særskilt artikel, da der reelt er tale om 2 forskellige biler. Den kostede 7,50 kr. Forbilledet – den rigtige bil kom på gaden i Danmark i 1962 som rigtig bil. Teknobilen er først nævnt i Teknos katalog fra 1965-66, som var det første katalog som udkom efter at bilen var sendt på markedet. Den er igen med i kataloget fra 1968-69 med den samme tegning som var angivet i kataloget fra 1965-66. Mit gæt er, at bilen er udgået i 1969, da Tekno blev solgt til Algreema. Mig bekendt er den ikke genopstået i Teknos forme hos andre producenter. Det har den nok været for uinteressant til. Dog har en læser opdaget en bil fra det spanske firma “Guisval”, der godt kan ligne Teknos model. Mere om den sidst i artiklen. Den blev heller ikke udgivet som blisterpackbil.

I reklamen for bilen er afbilledet en lille dreng. Han hedder Henning Hansen og jeg har skrevet en artikel med ham her på Teknosamleren under titlen “Drengen mellem bilerne”. (Tryk på billederne i artiklen så bliver de større)

001

003 002

Teknokataloget fra 1965/66

Det er ikke en bil man ser mange reklamer af. Nedenstående billede er et originalt billede fra Tekno, som repræsentanterne medbragte ude i legetøjsbutikkerne.

005

Den er i lighed med andre Teknobiler fra den periode godt lavet og utrolig holdbar. Den kommer fra Teknos eget værksted og har ligheder til Ford Lincoln, så jeg gætter på, at det er den samme konstruktør, der har lavet den.

Den er som de øvrige Teknobiler i størrelsesforholdet  1:43½ og er 85,5 mm lang. Bilen er et  kvalitetsprodukt. Den er i forhold til så mange andre af Teknobilerne forstærket alle steder. Vinduessprosserne knækker stort set aldrig, kofangerne sidder tæt til bilen, så de ikke så nemt får fat i et eller andet. Ruden er ligeledes kraftigt lavet og det er sjældent de er revnede ved almindeligt brug. Den er kraftigt i støbningen og den er kompakt samlet. Den minder lidt om VW 1500, MG-A og Ford Lincoln som også er kompakte meget solidt lavet.

Morris Marina 1100 har mange flotte detaljer. Flotte graveringer ved dørene, bagklap og benzindæksel og  luftindtaget under forruden. Fronthjelmen kan åbnes og gør man det afslører man den 1100 ccm store 50 HK´s motor der er tværstillet. Motoren ligger i en støbt ramme som også kendes fra Ford Lincoln. Bunden er super flot graveret med rigtig mange detaljer. Bilen består af 24 enkeltdele, hvilket ikke er så mange , men der er hvad der skal være.

STA78240 STA78806 STA78805

Den består af en overdel og en bund med affjedring af pianotrådstypen, som jo altid virker rigtigt godt. Da delene passer sammen med MG 1100 er det sket mange gange, at pigerne på Tekno har byttet rundt på bundene på begge biler.

Kofangerne er løse og i den bedre ende kvalitetsmæssigt. Interiør og rude er lavet i en kraftig udførelse.

Den har løst rat af den standardtype, der passede til tiden. Jeg har set interiøret i rødt og i beige/hvidt. Rattet på den model med rødt interiør er som regel hvidt.

Forlygterne er prismelygter ca. 4 mm i diameter. Baglygter og de forreste sideblink er malet på. Hjulene er helt specielle på denne bil. De er drejet i messing i et stykke, formentlig fordi Teknos standardhjul har været for store til at kunne bruges. Hjulene er de såkaldte “safety wheels”, som løber rundt på akslen. Dækkene er også kun af en type som kun bruges på Marina og MG 1100.

Det var ikke en bil, der gennemlevede de store forandringer i sit Teknoliv. Jeg tror ikke den gav anledning til det. Den har sikkert ikke været genstand for klager eller reklamationer, så den har levet sit eget stille liv.

Det er en af de få Teknobiler, der ikke har forandret sig eller kommet i særudgaver. Jeg tror den var for kedelig som legetøjsbil. Den har ikke rigtig appelleret til drengene og det gør den fortsat ikke blandt samlere.

Morris Marina har en lille decal på bagklappen i sølv med logoet Marina 1100. Den er kommet i en udgave med en fartstribe på langs af bilen i venstre side. Måske i et forsøg på at gøre den lidt mere spændende.

STA78804 Teknosamleren Morris Marina (8)

Den er i lighed med MG 1100 kun blev lavet i 3 farver – lysegrøn, bordeauxrød og beige. Bilerne er så frisket lidt op med fartstriberne men ellers er det modellerne. Bunden er altid sølvgrå.

Bilen blev samlet med 1 nitte i bunden.

Det er bil af Tekno familien, men der er mange af dem og med kun få farver at vælge i mellem findes der rigtig mange af dem i flot stand. En mintbox model koster 8-1000 kr. En pæn bil uden æske 2-250 kr. Der er ligesom lidt flere af den model med fartstriben og igen klart flest af de lysegrønne. Den bordeauxrøde ser man ikke så tit som Morris Marina.

Egentlig synes jeg den er overset på mange måder. Hvis du laver legetesten med bilen, kører den fantastisk godt og affjedringen virker perfekt. Jeg havde selv en som barn og den blev der leget rigtigt meget med uden at den gik i stykker.

Teknosamleren Morris Marina (7)

Dette er min Morris Marina 1100 fra min egen barndom.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder udover at fronthjelmen kan blive slidt og falde af. Der er mange af dem, så der kan være restaurerede imellem, men de vil jo også ligge i den billige ende. Der er næppe nogen, der restaurerer dem med videresalg for øje, det er de originale biler for billige til at det kan betale sig.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Ja Fronthjelm
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitte
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Nej

 

Særlige decaler:

 Decal på bagklappen og fartstriber.

Æskerne:

Teknosamleren Morris Marina (10)

Papæske, hvor bilens farve er markeret på enden af æsken med en lille farvet prik.

Modellerne:

Lysegrøn

Teknosamleren Morris Marina (5) Teknosamleren Morris Marina (4) Teknosamleren Morris Marina (8) 

Bordeauxrød:

Teknosamleren Morris Marina (3) Teknosamleren Morris Marina (2) 

Beige:

Teknosamleren Morris Marina (9) Teknosamleren Morris Marina (6) 

Andre fabrikanter:

Dinky Toys har også fremstillet en Marina 1100. Sammenlignet med Teknos model er den ikke ret godt lavet. Blandt andet virker Dinkys forsøg på at lave et styretøj ikke særligt overbevisende, med mindre man køre gennem et sving ligesom en speedwaymotorcykel.

STA78913 STA78917

Guisval:

En god Tekno kollega har sendt mig disse billeder fra det spanske firma Guisval. De har lavet flere Teknomodeller, så mon ikke formene til MG-en og Morris 1100 er endt der. De ligner ihvertfald Teknos biler.

Guisval (1) Guisval (2)

 

 

6 Tilbagemeldinger til “Morris Marina 1100 nr. 831”

  1. H.J.W.

    21. jul, 2015

    Den kom i 1962 — ikke i 1992 😉 Iøvrigt kun i 4 dørs. 2 dørs kun til eksport kom dog hurtigt efter. Austin kom i 1963. Marina var et dansk navn til Austin modellen.
    Min barndoms Marina blev slidt op. MG modellen fra samle mærker hos Mobil-oil, førte et ikke mindre hårdt liv.

    Reply to this comment
  2. Ruben

    28. sep, 2015

    Hej HJW

    Jeg har lige et lille spørgsmål som du måske kan svare på 🙂

    Jeg har både 831 og 832 modellen i bordeauxrød, men jeg har dem kun med fartstriben på, de andre farver lysegrøn og beige har jeg både uden og med fartstriber.

    Jeg mener ikke at have set den bordeauxrøde uden fartstriber ?

    Ved du om den kun blev lavet med fartstriber ?

    VH
    Ruben

    Reply to this comment
    • pfr123

      29. sep, 2015

      Hej Ruben
      Det er rigtigt at den Bordeauxrøde stort set altid har fartstriber. Jeg har set røde uden striberne, men de kan jo være taget af. I virkeligheden er der ingen der ved det.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  3. Hans Jørgen Wagner

    11. nov, 2017

    Jeg har kikket lidt efter de Guisval modeller du nævner i artiklen. For at det skal være en Tekno bør man kunne ombytte dele, modellerne imellem. Det kan man ikke mellem Tekno modellerne og Guisval modellerne.

    Guisval modellerne Morris Marina 1100, MG-1100 og Monza bla. er en del af en serie biler omkring skala 1:60. De er først med alm. hjul. siden med letløbs hjul og til plastik skinne baner som de kendes fra Matchbox og Hotwheels.

    kikkes der kun billeder kunne man forledes til at tro modellerne er dårligt kopieret fra Tekno. Det er imidlertig vigtigt at have øje for detaljerne. Leg “find fem fejl” og ulighederne vil oftest blive afsløret. Ser man efter i tekster og mål, så begynder ligheden også at blegne voldsomt.

    Guisval MG-1100, modellens bund kofangere og vidst også motor er ud i et. Interiøret af plastik danner sider i motorrummet og klemme der holder forklappen. Kølergrillen er monteret med to tappe ind i huller i fronten. Bunden monteres med krog i front og en nitte i bag, og er stærkt forenklet. Som mange andre middelmådige modeller leveres de ofte i meget fine plast boxe, for at opveje modellernes dårlige finish. Bilerne monteres i æskerne med gulvtæppe tape i bunden.

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      11. nov, 2017

      Hej Hans Jørgen

      Tak for indlægget. Det er dejligt, når der er nogen der udvider historien.

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding