Mercedes Benz 300 SL/nr. 924 og 925
(1961-1969)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større
Den oprindelige bil fra Mercedes kom i 1954 med de berømte “mågevinger”. Den var en luksusbil, som fortsat er et ikon i bilverdenen. Den fik et “facelift” omkring 1958, hvor forlygterne og positionslygterne blev integreret i en lygte, hvor den ældre model havde 2 lygter. Teknos model er den sene udgave.
Det siger sig selv, at det var et oplagt valg fra Tekno at vælge en 300 SL. Alle – både børn og voksne ville elske at få fingre i netop denne bil og der kunne Tekno så gøre drømmen til virkelighed.
Mercedes Benz 300 SL er en lidt atypisk bil i Teknohistorien. Der findes ikke så meget materiale eller reklamer for modellen og den er næsten umulig præcist at sætte en Tekno produktionsdato på, men det vil jeg komme tilbage til.
Mercedes 300 SL historie:
Teknos model er fremstillet hos Termax på Amager for Langes Legetøj A/S og utvivlsomt konstrueret af B.A. Nielsen (se Værktøjsmagerens beretning). Den er fremstillet i en lukket og en åben roaster udgave og de er formentlig udkommet samtidigt. Tekno kalder selv den lukkede udgave for en hardtop, men mon ikke det blot er en bil med en opslået kaleche. Det er en flot bil, men Termax har dog opgivet at lave hele bilens væsentlige identitet, nemlig de berømte mågevinger.
Det store spørgsmål er – hvornår kom bilen ud i legetøjsforretningerne? Samlerkataloget af Hans Hedegård fra 2011 angiver 1957, hvilket jeg ikke på nogen måde har kunne dokumentere og min påstand er, at det er forkert.
Nedenfor til venstre Teknos katalog fra 1961/62 og til højre kataloget fra 1963/64
Nedenfor til venstre Teknos katalog fra 1965/66 og til højre kataloget fra 1968/69
Det er ikke bil, der er reklameret ret meget for, hvilket kan undre – måske fordi den har solgt sig selv uden at have brug for reklame. Men jeg har kigget i mine kataloger og den optræder første gang i kataloget fra 1961 med dobbeltbilleder. Den er også med i 1963 kataloget til 9,50 kr. og igen i 1968-69 kataloget, hvorefter den udgik i lighed med mange andre af Teknos ældre modeller. Den er ikke nævnt i kataloget fra 1958 eller i prislisterne fra 1957 eller i et svensk katalog fra 1960.
Ovenfor annoncer fra Legetøjstidende til højre fra januar 1964 og til venstre også fra 1964
Dagbladet politiken bragte en annonce fra den 13. maj 1961 under rubrikken sidste nyt, og på den baggrund vil gerne konkludere, at modellen kom ud i forretningerne i foråret 1961.
Jeg er overbevist om, at den kom efter Mercedes Benz 220 ambulancen (ca. 1957) og nogenlunde samtidigt med Mercedes Benz 220 personbil 1961. MB 220 indeholder flere plastikdele end MB 300 SL, men den har færre funktioner, altså åbne fronthjelm og bagklap. Det tyder på, at MB 220 er nyere, men MB 300 SL kan også have været længere tid undervejs på modelværkstedet, således at MB 220 er kommer på markedet først. Det er ret frustrerende ikke at komme fastslå dette med sikkerhed. Æskerne på 220 og 300 er næsten ens, hvilket antyder, at de er kommet næsten samtidigt, men jeg ved det simpelhen ikke.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 13. april 1963.
En anden ting, der er frustrerende hos Termax er deres nr. system på bilerne. Mercedes Benz 300 har nr. 924 for roasteren og 925 for den lukkede model. MB 220 er opført i 700-serien som nr. 726. Der er ingen logik i numrene. Nr. 926 er som bekendt Jaguar E fra 1961, men hvorfor Lange/Termax kørte med både en 700 og en 900 serie er der ingen logik i. Nogle gætter på, at 700-serien var Langes numre og 900 serien kom til da Kirk købte Lange. Det forklarer dog ikke at Dodge militærserien fra 1950.erne har 900 numre.
Mercedes 300 SL er ligeledes udgivet af den tyske importør Walco i særlige æsker. Walcos udgivelser omhandler kun bilerne fra Lange/Termax og ikke Teknos egne biler. Walcos udgave er endda med en samlevejledning, som Tekno aldrig lavede.
Bilen er lavet i følgende farver. Rød, blå, hvid, grønlig, sølvgrå og bronzefarvet.
Særlige detaljer ved modellerne:
Teknisk set er bilen som de fleste andre fra Termax – en perle. Den består af 50 enkeltdele. Står man med bilen i hånden føler man virkelig, at man har med et kvalitetsprodukt at gøre. Den er 108 mm lang og næsten udelukkende lavet i metal, bortset fra vindspejlet og forlygterne. Den er så gennemført på alle niveauer. Fronthjelmen kan åbnes og man kan kigge ned i det detaljerede motorrum.
Klik på billede for at forstørre det.
Til at holde fronthjelmen oprejst er der bukket et lille stykke kobberplade. Bagklappen kan ligeledes åbnes og reservehjulet kommer til syne. Interiør og rat, der er hvidt eller rødt er ligeledes i metal og har fine detaljer. Vindspejlet og hardtoppen klemmes fast under karosseriet og kan let fjernes igen. En fin detalje. De løse kofangere og kølergitteret er også flot lavet, men den bagerste har den ulempe, at den falder ud, hvis man trykker på bunden. Derfor mangler den ofte.
Graveringerne på bilen er superflot lavet og der er mange af dem. På bagklappen er der blevet plads til stjerne og 300SL og benzindækslet er også kommet med. Bunden er ligeledes flot graveret, med mange detaljer. Affjedringen i bilen er de 4 spiralfjedre, som virker så godt og som blev et fremtidigt kendetegn i mange af Teknos biler. Mercedes Benz 300 SL var den første bil med denne detalje.
Den er samlet med en skrue den fæstnes i selve motoren.
Tekno markedetsførte bilen med “Safety Wheels”, hvilket vel betyder, at hjulene ikke kunne falde af, så børnene kunne sluge dem, hvilket nok var en påstand. Men Mercedes fælgene er fantastisk flotte. Lakken på disse biler er usædvanlig hård og de kan være grundmalede, hvorfor ved jeg ikke.
Roasteren har en chauffør i fint tøj og på nogle få af dem er chaufføren en dame. Farven på kasketten på den mandlige chauffør er grøn, men den findes også i en mere sjælden rød farve. Det er den samme chauffør, som er anvendt på Solidos biler. Jeg tror det er Termax, der har lånt figuren. Dels brugte Tekno ikke ret tit figurerer og hvis de gjorde, brugte de dem fra Reisler, dels er de i plastik, som Termax på det tidspunkt ikke ret gerne brugte, da de ikke havde deres egen plaststøbemaskine.
Mercedes Benz 300 SL er en af de mest holdbare biler i Teknofamilien og selv om de fleste biler ligner den på nedenstående billede nægter den at dø.
Prototype fremstillet i messing. I øvrigt solgt for 14.000 på Frederiksberg Auktionshus d. 25. februar 2017.
Mercedes Benz 300 SL´s værdi:
Der er mange af dem og de er ikke særlig dyre. Den er produceret i et meget stort antal og der er gemt rigtig mange i mintbox stand. Der er ikke nogle sjældne farver, dog ses den bronzefarvede med grønt tag ikke så tit, men sjælden er den ikke. En superflot bil i en god ikke slidt æske vil ikke løbe op i meget mere end 1000 kr.
Hvad skal jeg passe på?
Der er ikke svage punkter på en Mercedes 300 SL.
Tekniske data:
Ruder: | Ja | |
Affjedring: Ja/ | Ja | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Ja | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Nej | |
Samlet med: | En skrue | |
Tofarvet | Nej | |
Blist-car model/billigmodel | Nej |
Særlige decaler:
Ingen
Æskerne:
Papæske nummereret dels 924 og 925.
Modellerne:
Rød:
Hvid:
Blå:
Bronzefarvede:
Modellen med grønt tag er den rigtige og det som gør den speciel.
Lys grøn:
(Det er lyset der gør farveforskellen)
Sølvgrå:
Walcomodellen:
Joal:
Spanske Joal har fremstillet en kopi af Teknobilen. Den ligner rigtig meget og er en næsten 100 % ens bil, men det er en kopi.
Den er røde bil er fra Joal.
Joel mørkegrøn:
Hej :
Du skriver der er rod med 700 eller 900 nr. Helt gamle tekno ting brugte også 700 nr. men jeg tror man skal opdele brugen af 700 nr. til den før og dem efter 1945.
Efter 1945 mener jeg at alle 700 nr. er biler fremstillet for Tekno, af Termax via Langes Legetøj.
900 nr. er fremstillet for Tekno af Termax via KIRK(Langes Legetøj) Hvor 700 nr. modellerne måske var ejet af Lange, er 900 modellerne såvit jeg kan se ejet af Termax. Man skifter også nr. fra 700 til 900 da Kirk køber Langes Legetøj, såvit jeg kan se af de årstal jeg kan komme frem til.
Hej Hans Jørgen
Der er rod i nummersystemet. 700 nr. er rimelig logiske fra Langes Legetøj. Termax lavede udvikling af modellerne og værktøjerne og til dels støbning. Resten sørgede Lange selv for. Det er 900 serien der klumrer rundt. Det starter med Mb LP 322 lastbilen og Ford D 800. Herefter kommer personbilerne, men pludselig er de gamle Dodge militærbiler på banen, de er fra før Kirk. Så der der ingen fast system i det.
Anders Clausager (Model Collector, 1990) in his very detailed article on Tekno 700/900 series says they came out in 1961. Just one more data point!
Tack för en mycket fin och läsvärd hemsida!
I Svensk Leksaksrevy presenteras Mercedes 300SL som en nyhet i mars 1961. Kanske kom den något tidigare i Danmark men år 1961 är nog ett rimligt antagande.
Petter
Hej Petter
Mange tak fordi du vil bidrage til Teknohistorien. Da det kan være svært præcist at finde dokumenterbare oplysninger om Tekno, er det dejligt når nogen skriver indlæg og bidrager til at gøre historien mere troværdig. Hvis den er kommet til Sverige i marts 1961 passer det jo meget godt med mine antagelser om, at den er udkommet fx op til Jul 1960 eller i foråret 1961. Hvis det er muligt for dig at scanne oplysningerne fra Leksaksrevy vil jeg lægge dem ind på siden.
mvh
Peter
Jeg er ved at liste kendte vare nr. op for sjov. 900 nr. giver pluslig mening. — sån da. — 700 nr. er Langes modeller. Før Lange var det træmøbler til dukkehuse. 900 nr. er de ting der ikke var ejet af Lange. Så giver det mening med Vilmer bilerne, men det giver ikke mening at man er startet med nr. 948 – 958 for disse modeller.
Kirk overtager Lange og man tager hul på 900 nr. igen. Militær serien udgår og alle 900 nr. er dermed frie til Kirk/Lange bilerne. Så giver det mening med 900 nr. serien. Det giver ikke mening at der hoppes rundt i talrækken men det er ikke kun Tekno der gør det 😉 der har sikkert været en mening den gang.
700 og 900 serierne ejer Tekno ikke, og de fremstiler dem heller ikke, men de har eneret til forhandling af disse serier, sådan som jeg forstår det.
Corgi modellen kom først i året 1958, og sjovt nok har man også lidt problemer med dens historie.
Mange fabrikker, og bla. VW brugte sommerferien til at omstille maskinerne til de nye modeller. Måske Mercedes gjore det samme. Så er modelårgang 1958 kommet på gaden omkring August 1957, og så passer det med at man både havde den “gamle” mågevinge model, og den “nye” Roadster i salgskataloger for året 1957.
Mågevingen havde runde forlygter og var i prod. 1954-57.
Faceliftet 300SL i prod. 1957-63, havde ikke mågevinger. Den var en åben Roadster, der kunne fås en Hard-Top til mod mer betaling. Det er den Faceliftede model der er en Tekno bil.
Det er en dejlig model. Jeg er sikker på at jeg fik min i 1961, og at modellen da lige ver kommet frem.
Den lukkede model er naturligvis en hard-top.
Måske er det lidt af en underdrivelse at kalde det et “face lift”, da den åbne model kom på markedet. Den underliggende rørramme blev meget ændret, for at gøre det muligt, at have almindelige døre. Der var også mange andre tekniske og kosmetiske ændringer. Den lukkede model var ret svær at komme ind/ned i. Man kunne dog frigøre og vippe rattet, for at få mere plads.
Den åbne model skulle have en del bedre køreegenskaber.
Det lyder som om du har en relation eller en særlig interesse for det ældre Mercedes. Så du er velkommen til at tilføje interessant viden om de rigtige biler. mvh Peter
Hej Peter nu har du gjort det igen super fin artikkel om den dejlige Mercedes Benz bil
Mange Tekno hilsener
Flemming
Inspireret af din fine artikel om 300 SL har jeg lige investeret i mit første eksemplar som voksen?. Havde mange af modellerne som barn.
Det glæder mig meget at høre. Jeg håber det bliver til mange flere og du kan glædes ved Teknobilernes mangfoldighed. mvh Peter
Tak skal du have?
Bonjour,
Cette miniature est sublime…. je cherche et j’achète les beaux modèles, dès que je peux 😁
En France, les catalogues SOLIDO incluaient de 1966 jusque 1968 les Tekno Mercedes 300 SL, puis en 1972, plus aucune Tekno n’apparaissait dans le catalogue Solido…😭
Merci aux Danois d’avoir fabriqué de si beaux modèles…
So long
Dominique
J’en possède désormais 8, 4 cabriolets et 4 roadster….
Jeg har google oversat, hvad vores franske kollega har skrevet:
God morgen,
Denne thumbnail er sublim…. Jeg leder efter og køber de smukke modeller, så hurtigt jeg kan 😁
I Frankrig inkluderede SOLIDO-katalogerne fra 1966 til 1968 Tekno Mercedes 300 SL, derefter i 1972 dukkede der ikke mere Tekno op i Solido-kataloget…😭
Tak til danskerne for at lave så smukke modeller…
Så længe
Dominica
Jeg ejer nu 8 af dem, 4 cabriolet og 4 roadstere….