VW type II kleinbus
nr. 407
(1959-1965)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Med hensyn til den generelle beskrivelse af VW type II kan jeg henvise til artiklerne med pick-up og med varebilen, hvor denne artikel primært handler om kleinbussen.
Kleinbussen havde meget sværere vilkår end varebilen og pick-up. Den blev ikke solgt i samme grad og faktisk er der langt imellem dem. Men i forhold til bilerne med firmanavne er den også lidt kedelig. Tekno gjorde ikke meget for at gøre den lidt “lækker” fx med firmanavne eller spændende farver og markedsføringen for bilen skete næsten ikke.
Kleinbussens historie:
Kleinbussen udkom på samme tidspunkt som varebilen og pick-up. Varebilen fik produktionsnummeret 405, pick-up nr. 406 og kleinbussen nr. 407.
Modellerne udkom i 1959 i tæt samarbejde med Skandinavisk Motor CO (SMC). Kleinbussen udkom som taxi eller som neutral. I hele verdenen bruger man ordet “taxi“. Taxa er et dansk begreb og handler om, at man skal være medlem af et bestemt selskab, for at man må kalde sin bil for en “Taxa“. Danske biler kan dermed godt hedde taxi, men det er ikke sandsynligt, at en udenlandsk bil hedder Taxa.
Det er lidt specielt, fordi Taxa staves med stort og taxi med lille forbogstav.
Følg linket for en nærmere forklaring på Taxa og taxi.
http://www.herning-taxa.dk/files/6125/upload/Hedder%20det%20taxi%20eller%20taxa.pdf
Prisen for varebilen og for pick-up var 4 kr., og kleinbussen kostede 4,5 kr. på udgivelsestidspunktet.
Tekno lancerede bilerne i store annoncer i Legetøjstidende fra juni 1959 og de gjorde en del ud af at oplyse, at det var den mest præcise modelbil i verdenen – det hentyder formentlig til de internationale størrelsesforhold 1:43½.
Ovenfor til venstre annoncen fra Legetøjstidende og til højre annoncen fra Berico i Sverige, begge fra juni 1959 – bemærk at kleinbussen ikke er nævnt. Den var klar, men det siger lidt om, at den allerede var nedprioriteret fra starten, når Tekno ikke tog den med i de første annoncer.
Modellen er ikke nævnt ret mange steder i det materiale, som jeg har, hverken i ind- eller udland.
I en notits i Legetøjstidende også fra juni 1959 blev serien nævnt – “fire nye modeller” som var varebilen, pick-up, kleinbussen og personbilen VW 1200. Derfra kan jeg udlede, at de kom alle samtidigt.
Ovenfor notitsen i Legetøjstidende fra juni 1959.
Normalt reklamerede Tekno for modellerne i deres kataloger, men i kataloget fra 1961/62 er kleinbussen udeladt, men varebilen og pick-up er med.
Fra venstre kataloget fra 1963/1964, hvor stigebilen også har haft debut og til højre kataloget fra 1965/65.
I 1963 kostede varebilen 4,9 kr. og pick-up/kleinbussen 4,85 kr. Stigebilen kostede 8,20 kr.
I Sverige fik de også deres egne biler. I et prishæfte, som jeg har fra 1960 omtales BP og Cloetta varebil, samt Shell pick-up til 3,35 skr. Kleinbussen, herunder Svensk Räddningstjänst kostede 3,7 skr.
Ovenfor en svensk brochure fra Berico 1960.
Kleinbussen er nævnt sidste gang i det materiale, som jeg har i en prisliste fra juni 1965. Den er ikke med i listen fra juli 1966, så den er udgået mellem de to datoer.
Men annoncen nedenfor er fra 27. marts 1965 – så hvorfor Tekno lige skulle bringe en annonce lige inden lukketid for kleinbussen skal være uvist, men måske de gerne ville have den udsolgt.
Ovenfor annonce fra politiken fra 27.marts 1965.
Den forsvinder ret hurtigt fra de svenske lister, så i hvor stort omfang den er solgt i Sverige ved jeg ikke. Den er ligeledes markedsført i Holland, Belgien mv., så den er eksporteret også.
Det blev dermed en ret kort karriere for VW type II kleinbus på omkring fem år. Det var ikke en bil, der blev lagt meget mærke til, men det er en fin bil og den skal have sin fortjente plads i Tekno historien.
Modellens detaljer:
Der er intet, der adskiller kleinbussen fra varebilen, udover de tre udstandsede vinduer på begge sider af bilen. Derfor vil jeg nøjes med at henvise til artiklen om varebilen for den tekniske beskrivelse.
Kleinbussens værdi:
Da der ikke findes så mange af dem, skulle man jo tro, at de var meget værdifulde. Men det er ikke tilfældet. Jeg vil tro en mintbox VW type II bus kan erhverves for omkring et par tusinde kroner. Biler, som har været leget med er attraktive, fordi de færreste har den i samlingen eller til restaurering.
Undtagelsen er den svenske bil “Svensk Räddningstjänst“, som jeg vil tro kan opnå en rigtig høj pris for en mintbox model. Jeg har dog aldrig set en i mint stand til salg.
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Nej | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Nej | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Nitter | |
Tofarvet | Ja | |
Blist-car model | Nej |
Decaler:
Ingen særlige decaler udover frontlogoet og “taxi” decalen og nr.pl. TA8001, som var Teknos telefonnummer.
Æskerne:
Hele VW type II serien anvendte den samme slags æske. Tekno valgte mere og mere at lave standardæsker, hvor indholdet blev trykt, skrevet eller påsat et klistermærke på endeflappen, hvilket også var tilfældet med kleinbussen.
Modellerne:
Der findes kun ganske få udgaver af modellen, hvor langt de fleste er taxi udgaven. Jeg tvivler stærkt på, at der er lavet Taxa modeller i særligt stort omfang, hvis overhovedet.
Nr. 407, neutrale biler:
Den findes formentlig, men jeg har ikke set nogen endnu. Modellen nedenfor er restaureret.
Nr. 407, taxi, rødbrun/beige:
Den ældste bil, som blandt andet findes med farvede hjul.
Nr. 407, taxi, bordeaux/hvid:
Nr. 407, taxi, lyseblå:
Bilen er malet med polycromat lak, som minder om metallak.
Nr. 407, taxi, blå/hvid:
Nr. 407, taxi, grøn/hvid:
Nr. 407, “Svensk Räddningstjänst”, mørkeblå/sølv:
Den er sjælden og adskiller sig fra de øvrige ved at have “gardiner i bårerummet”.
Hej igen!
I 1960 års svenska katalog har Volkswagen ambulans “Svensk Räddningstjänst nr. 408, inte 407.
Även i tidningen The Toy Car (Hans Vaernéus och Bent Danielsen) kallar de den Tekno 408 (408/1), VW Kleinbus ambulans 1956 “SVENSK RÄDDNINGSTJÄNST”.
M v h
Thomas
Hej Thomas
Det har du faktisk ret i.
mvh
Peter