Scania-Vabis forvogn

Scania-Vabis forvogn nr. 447 og nr. 481

1961 – 1972

Fortalt af Peter Frandsen

 

Klik på billederne flere gange for at gøre dem større.

Scania-Vabis (fremover bare Scania) forvognen er konstrueret efter det koncept, som Tekno brugte gennem alle årerne. Det startede med blikbilerne, hvor Tekno lavede en grundmodel, der dannede basis for mange efterfølgende modeller. Scania forvognen eller forvognene, der er faktisk tale om to forskellige biler, ligner for den første models vedkommende rigtig meget Volvo Viking forvognen. Chassiset er nøjagtig det samme. Det er kun bundpladen og førerhuset, der er byttet ud i forhold til Volvo.en.

Tekno lavede kun 3 forskellige Scania modeller med lang snude til alle deres lastbiler, hvor det egentlig kun er førerhuset, der er forskelligt. Disse modeller har så dannet grundlag for alle de mange forskellige udgaver af Scania lastbilerne.

  

Bilen i midten er en hollandsk udgave.

  

Ovenstående viser støbeværktøjerne til førerhusene til alle 3 modeller.

Men denne artikel handler om forvognene.

Der er som sagt tale om 2 modeller. For at gøre det let vil jeg kalde den ældste for den “med 1 siderude” og den nyeste model for den “med 2 sideruder”.  Teknointeresserede bruger ofte disse betegnelser for at skelne mellem bilerne.

 

Den ældste med 1 siderude:

 

Der er ikke nogen sikker viden om, hvornår den kom på markedet, men den ældste datering jeg har fundet er fra et nyhedsbrev fra Berico (svensk importør af Tekno) fra 1961, hvor blokvognen nr. 861 og tipbilen i den velkendte orange/sorte farve er vist som nyhed. Nummerserien 860 – 864 blev brugt af Tekno til entreprenørserien og gaffeltrucken. Nr. 861 blev brugt både til Scania og til Volvo, hvilket fortæller at Tekno lod Scania udgå og Volvo afløse på et tidspunkt. På samme billede ses også sættevognen i Cold o Matic udgaven. Scania forvognen findes ikke i prislisterne fra 1960, hverken i Danmark eller i Sverige, så jeg anser det for meget sandsynligt, at den er kommet på markedet i 1961. Det har heller ikke været ret svært at få modellerne hurtigt ud på markedet, da de allerede fandtes til Volvo.

 

Berico nyhedsbrev marts 1961 og Svensk Motor nr. 50 – 1962.

Kort tid efter i 1961 lancerede Tekno den orange skovtransport, tankbilen med orange forvogn og olivengrøn tank med påskriften “Scania-Vabis” og den orange tipbil (kilde: Teknikkens Värld 1961). Herefter gik det stærkt med Ora tankbilen, og den orange sættebil. (Kilde: Svensk Motor nr. 50 – 1962). Fælles for hele den orange serie var de orange hjul på de første biler. Det gjaldt selvfølgelig ikke for blokvognen, der havde sølvfarvede hjul med 10 møtrikker uden gennemborede hjulaksler. Senere kom de alle med hjul med 6 møtrikker og gennemborede aksler. Presenningbilen nr. 446 og ladbilen ses først at udkomme i august 1963. (Kilde: Legetøjstidende).  Jeg vil senere lave særskilte artikler over de enkelte varianter.

Forvognen er 104 mm lang 47,3 mm bred på det bredeste stykke og bilen består af 23 enkeltdele. Bilen er som sagt bygget som en grundbil, bestående af et chassis, en bundplade med skærme og et førerhus. Delene er nittet sammen med den forreste nitte, som en del af bilen og en kobbernitte, der hæfter førerhus og bundplade fast på chassiset. Den har graveringer til blinklys, døre og kølergitter, samt en slags skridsikker belægning foran forlygterne og markeringer omkring lygterne. På chassiset er der støbt 2 tanke. Ruden er nittet fast på indersiden af taget og er ofte blå eller transparent.   Denne model er aldrig lavet med interiør. Langt de fleste biler har tranparente lygter, som den blev leveret med i starten. Den nåede dog at få transparente lygter inden den udgik fx Esso tankbilen, som er afbilledet længere nede i artiklen. Der hvor kongetappen skulle være har Tekno lavet et hul til at sætte traileren fast. En lille tap forhindre at traileren kan dreje helt rundt.

Decalen er som regel Scania-Vabis 75 eller 76 og Scania-Vabis på kofangeren. Dørmærket kan variere, men ofte har den Scania logo på døren.

I bunden er der indgraveret “Scania Vabis” og “Tekno Denmark”. En meget populær model, som virkelig appellerer til Teknosamlere.

Den nyeste model “med 2 sideruder”:

 

Selve førerhuset til denne bil kom første gang i juli 1964 på hængertrækket nr. 451 og senere i april 1966 på cementbilen nr. 453. Det altså Tekno noget tid at få udviklet en trækker også. Det skyldes formentlig at Scaniamodellerne har solgt godt og det ikke har været så nødvendigt. Men den nye trækkermodel kom midt i 1967. Det første bil med det nye førerhus var tankbilen med Esso reklamer. Den set blandt andet i Teknos eget katalog fra 1968-69.

Den blev brugt på den nyeste tankbiler, skovtransporten og på autotransporteren, som ikke tidligere havde brugt en Scania som forvogn. Man må formode at denne nye model afløste den gamle “med 1 siderude” og de mest populære modeller overgik til at blive lavet som Volvo fx blokvognen og tipvognen. Forvognen gik tiden ud hos Tekno i 1972 og blev relanceret af Tekno Holland, da de overtog forretningen.

Det en flot bilmodel, som kunne lidt mere end forgængeren og som består af 33 enkeltdele. Den er lidt længere end forgængeren, 107 mm lang og knap så bred nemlig 45 mm. Begge modeller er af Tekno opgivet til at være i størrelsesforholdet 1:50. Bilen udviklede sig en del. Først og fremmest med en motorhjelm til at åbne og en motor. Desværre er hængslet ret dårligt lavet og de gik hurtig i stykker ved almindelig leg. Senere ændrede Tekno hængslet til et dobbelthængsel. Det var lidt stærkere men stadig ikke helt godt.

Enkelt og dobbelthængslet model.

Den fik affjedring med spiralfjeder, som virker rigtig godt. Tekno valgte at konstruere en hel ny chassisramme med plads til spiralfjedrerne. Til at holde det på plads lavede Tekno en kardanaksel med bundkar, ligesom til den lange model nr. 451. Bundpladen blev sparet væk og skærmene blev en del af førerhuset. Det hele blev samlet med en skrue –  som i starten var 1/8 tomme og senere en 3 mm skrue. Graveringerne ligner egentlig dem på den gamle model. Der er dog blevet plads til lygter på taget. Der kom hvidt interiør med rat og løs rude i bilen. Hollænderne brugte brunt interiør. Den lille tap som skulle forhindre traileren i at dreje over forsvandt. Det samme gjorde en ene tank. Lygterne var 4 mm prismelygter.

Tekno nåede at lave en lille ændring på bilen udover motorhjelmen. Der kom 2 små 3mm mærker i taget som stammer fra formens udstødere. Egentlig troede jeg det var hollænderne, der havde lavet denne ændring, men jeg har også set dem på de sidste modeller fra Tekno Danmark. Så der må være lavet en ændring i formen på et tidspunkt.

Denne model kom kun med hjul med 6 møtrikker med gennemgående aksler.

Decalerne kunne være “Scania-Vabis 76” eller “Scania-Vabis 110” eller på de sidste udgaver kun “Scania 110”. Så vidt jeg har kunne læse mig forsvandt “Vabis” fra navnet i 1969 da Scania og Saab skiltes.

 

Sjovt nok ændrede Tekno ligeså langsomt decalen til “Scania” som det ses på bilen til højre, men logoet i bunden blev aldrig ændret før Tekno Holland overtog forretningen. Det vidner lidt om, at der ikke var meget styr på produktionen i Hjørring.

 

Det er den danske model til højre.

En rigtig lækker Teknobil som er yderst populær. Det er mit indtryk at Scania modellerne er væsentlig mere eftertragtede end Volvo modellerne. Det skyldes nok det kraftfylde udtryk, som Scania har med de meget kantede linjer, hvor Volvo er meget mere afrundet i sit design.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En kommentar til “Scania-Vabis forvogn”

  1. Hej Peter.
    Flot artikel om Scania trækkere. Jeg glæder mig til du kommer med artikler om de forskellige varianter.
    Venlig hilsen Ole

    Svar

Skriv en kommentar