Porsche 911 S
Nr. 935
(1970 – 1972)
Porsche 911 S er ligesom sit rigtige forbillede en rigtig smuk bil. Den er udviklet og produceret hos Termax i 1971 for KIRK som noget af – hvis ikke det sidste der kom fra KIRK.
Det er helt klart at bare det at have en Porsche 911 klar til salg som legetøjsbil kun kunne blive en succes. Alle børn – og voksne mænd drømte om netop denne bil, der var ikonisk fra den første dag den kørte ud fra Porsche.
I 1970 var det ved at være slut med modelbiler. Det var blevet for dyrt at udvikle og producere dem og jeg ved fra mine samtaler med værkføreren på Termax, at netop Porsche 911 S satsede E. Lerager Larsen rigtig mange af sine egne penge på. KIRK var næsten gået konkurs – skete i 1971. Der kom kun ganske få biler ud i butikkerne og formene betød så meget for Lerager, at han opbevarede dem på sit kontor i Nyrnberggade på Amager. De han i døde i 1999 overtog køberen af Termax formene, men ingen ved om de fortsat eksistere.
Porsche 911 S´ historie
Modellen dukker første gang op i annoncer i Anders And fra august 1970, Legetøjstidende fra september 1970 som nyhed og den optræder igen i en lille A-4 brochure fra KIRK sandsynligvis i 1971. Der er tale om et fotografi af bilen, hvilket jo antyder at modelbilen ikke var færdig endnu. Teksten er på engelsk, så det har formentligt været planlagt at skulle udsendes på det amerikanske marked.
Annonce i Anders And fra august 1970.
Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra september 1970.
Det amerikanske eventyr blev ikke rigtigt til noget for KIRK, som gik konkurs i 1971. KIRK blev overtaget af Algrema/Tekno, som også fik rettighederne til en del KIRK´s modelbiler – jeg er usikker på om det gjaldt dem alle fx Porsche 911 S.
KIRK nåede kun at sende ganske få Porsche 911 S ud i handlen i de velkendte sorte “Action” æsker, men de findes.
Porsche 911 S dukkede op igen i Teknos katalog fra 1971-1972, hvor Algrema/Tekno blot har overtaget billedet fra KIRK´s brochure og gjort det til sit eget.
Den findes ligeledes i det franske Solido katalog fra 1971, så vi må regne med, at den er kommet på markedet sidst i 1971 kort før fabrikken stoppede sin produktion den 1. april 1972.
Den er opdateret i den sidste prisliste fra Algrema/Tekno fra februar 1972 til en pris af 16,75 kr – hvilket var 1,5 kr. mindre end den pris KIRK forlangte ved premieren i september 1970. Den har sikkert været for dyr og Algrema/Tekno havde ikke været med til at betale udviklingen af modellen, så de har naturligt kunne sælge den billigere.
Det er derfor sikkert, at modellen blev færdig, men det gjorde æskerne, brochurerne og salgsmaterialet ikke. Tekno solgte et meget begrænset antal i den originale Tekno røde og hvide standardæske med teksten Porsche 911 S. Logoet i bunden blev aldrig ændret, så Tekno solgte bilen med KIRK logo i bunden.
Der nåede at blive fremstillet en samlevejledning og en blist-pack udgave med karosseridelene og en pose med løsdelene. Jeg har også set den er de blå flade samleæsker magen til Toyota 2000. Men om det er en Toyota æske med et Porsche label over ved jeg ikke. Æsken er sjælden.
Den har Toyota 2000 som søsterbil, som dog kom noget tidligere, og modellerne ligner hinanden rigtig meget i opbygning, ligesom en del stumper som rat og hjul er genbrugt.
Den er kun fremstillet med KIRK logo i bunden. Der er ca. 25 biler på markedet med Tekno logo i bunden, hvilket er min egen skyld, da jeg på et tidspunkt producerede en bund til bilen med Tekno loge. Men den er falsk og bilen er i lighed med Toyota 2000 kun fremstillet som KIRK model. Bundene kan kendes på at de er lidt blødere og som regel ”gaber” bunden i forhold til karosseriet. Kigger man på bagsiden af bunden kan man tydelig se at der er tale om en kopi.
Men kan spørge sig selv, hvorfor der er så mange Porsche 911 S på markedet, hvis de ikke nåede at sælge dem i særligt stort antal. Det skyldes simpelthen, at der er masser af usamlede biler, som stammer fra restlageret.
Der er faktisk mange flere mint biler end der er slidte modeller. Det er ikke så tit de dukker op i legekasserne.
Modellens detaljer:
Bilen er kun lavet i den karrygule og den røde udgave. De er lige almindelige. Jeg har dog en model i hvid, som jeg har købt i usamlet stand i en rodekasse fra en medarbejder hos KIRK. Bilen er original og er sikkert lavet som en prototype. Jeg har set flere hvide eksemplarer, men de kommer alle fra tidligere medarbejdere hos Termax.
Porschen er konstrueret som ”take á part” model og er rigtig flot lavet.
Den består af ca. 48 enkeltdele. Modellen er 101,5 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:41, der er lidt større end de 1:43, som biler ofte lå i nærheden af. Det er en lille sportsvogn, så Termax ville nok gerne have den lidt op i størrelse så den passede i deres standardæsker.
I sin konstruktion er der sket en del ændringer fra forgængerne Oldsmobile og Chevrolet Monza. Den er blevet forenklet lidt, hvilket den ikke er blevet dårligere af. Den styrer godt og de bevægelige funktioner som døre, front og bagklap virker perfekt. Styretøjet er simpelt og har været billigt at lave i forhold til de øvrige modeller, men faktisk virker det godt går ikke i stykker. Dækket kan dog godt have en tendens til at ramme forskærmen, hvis der er den mindste skævhed.
Værktøjsmagerne hos E. Lerager Larsen var meget dygtigere til at lave kvalitet væsentlig billigere end konstruktørerne på Tekno, når vi taler om de svære modeller med mange bevægelige dele, som blev lavet de sidste år frem mod lukningen.
Herover kan man få et indblik i hvor mange dele der sidder i en enkelt bil
Hvis vi starter med karosseriet er det meget vellignende. Det ligner simpelthen en Porsche – der er ingen åbenlyse fejl i konstruktionen. Den er formentlig konstrueret af Christian Andersen, som havde et helt særligt talent for at konstruere modelbiler.
Der er helt undtagelsesvis ingen graveringer på karosseriet. Den har døre med håndtag, som kan åbnes, løse dørbeklædninger og løse sideruder. Bagklap som ligeledes kan åbnes med graveringer til luftindtag og logo “Porsche 911 S”. Fronthjelmen kan også åbnes og bagagerummet kommer til syne. Fronthjelmen har et Porsche logo indgraveret.
Der er et meget flot interiør med flytbare forsæder, løst rat og instrumentbord med aftegninger af speedometer mv.
Der er løse umalede kofangere, prismeforlygter nedsænket i et lygtehus. Hjulene har flotte løse hjulkapsler et dæk og en inderfælg. De virker en lille smule for store og er genbrug fra Toyota 2000.
Bunden har mange detaljer med graveringer “KIRK Denmark og Porsche 911 S”. Udstødningen er synlig fra bunden og tjener det formål, at den låser bund og karosseri sammen.
Åbnes bagklappen kommer motoren frem. Den er virkelig detaljet, som var lidt af et varemærke for Termax og der er monteret et løst luftfilter i plastik på motoren. Rotoren er ligeledes løs og i plastik. Den låser udstødningen så bilen ikke kan springe op, hvilket dog godt kan ske alligevel.
Bilen adskilles ved at åbne motorhjelmen og trække rotoren op. Udstødningen løsnes ved at presse den fremad og bilen springer fra hinanden. Den samles på samme måde og der er ikke anvendt skruer. Den er som sagt kun fremstillet i 2 standardfarver og kun med sort interiør. Det kunne have været spændende med et par tyske eller svenske politiudgaver, hvor bilen faktisk blev anvendt på motorvejene af politiet i de lande.
Rent subjektiv synes jeg bilen er i langt bedre kvalitet end dem, der kom fra Tekno i den periode som fx Saab 99, NSU RO 80 og Volvo 164 og den er blevet forskånet for det kvalitetsdyk, som kendetegnede de sidste Teknobiler. Porsche findes kun i en kvalitet og det er den gode.
Hvad skal jeg passe på?
Der er ingen fælder i at købe en Porsche. Som regel skal styretøjet lige have en smule olie for at virke igen. Prisen ligger fra 2-300 kr. for en mint model og det tredobbelte, hvis der er en pæn æske med. Selvom den ikke er fremstillet som en Teknobil, synes jeg den er et fuldgyldigt medlem af familien og fortjener sin plads i samlingen.
Tekniske data:
Egenskab | Ja/Nej | Bemærkning |
---|---|---|
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Ja | |
Styretøj: | Ja | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter: | Ja | En del af kofangerne |
Løse kofangere: | Ja | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Nej | |
Samlet med: | ||
Tofarvet: | Nej | |
Blist-car model: | Nej |
Særlige decaler:
Ingen decaler.
Æskerne:
Kun leveret i udsigtsæsker. Den er leveret i nedenstående standardæske fra Tekno, men også i ACTION æskerne fra KIRK.
Modellerne:
Rød:
Karrygul:
Hvid:
Fremstillet som prototype.
I blandt de effekter, der blev efterladt hos Termax/Kirk har jeg blandt andet fundet denne hvide variant. Den er helt sikkert original, men det er lige så sikkert, at den aldrig har været i produktion. Der findes nogle stykker af dem, så mon ikke der er tale om en prøveserie.
På samme måde findes der en del sølvgrå karosserier uden døre, bag- og fronthjelm, som også er fabriksoriginale.
Samleinstruktion:
Værktøj:
Til fabrikation af selve støbeværktøjerne fremstillede værktøjsmagerne en master til alle de dele på karosseriet, der skulle støbes. Masteren blev præget ind i støbeværktøjet under meget stort tryk og efterlod det aftryk som karosseriet skulle støbes i. Der blev normalt kun fremstillet en master. Når den havde været anvendt blev den ikke brugt mere. Nedenfor vises masterklodserne til Porsche 911 S.
Hjælpeværktøjer:
Når delene skulle fremstilles eller når de indgik i selve produktionen fremstillede værktøjsmagerne hjælpeværktøjer som støtte til udviklingen af modellerne eller som støtte til medarbejderne, som efterbehandlede og monterede bilerne.
Ovenfor hjælpeværktøj når bilen skulle samles.
Ovenfor hjælpeværktøj når bilen skulle samles.
Jeg har er karrygul med Tekno logo i bunden. Er den så en af de 25 med “falsk” bund??
Hej Eivind
Ja det kan du roligt regne med. Bilen er med garanti aldrig lavet med en Teknobund.
Kan det passe at Teknoformene befandt sig på en nedlagt fabrik i Vårst mellem Aalborg og Hadsund.
Hej Peter
Porsche 911 S er på min liste over modeller jeg gerne vil have i min samling.
I dine artikler om de forskellige modeller plejer du at oplyse længden af modellerne i mm. Jeg savner denne oplysning i artiklen om Porsche 911 S, please.
Vh. Jakob
Hej Peter
Jeg her en 911 S i karrygul, som jeg gerne vil sælge.
Mvh Lars
Hej Lars
Jeg er ikke interesseret i den -prøv på mit Forum på hjemmesiden.
mvh
Peter
Hej Jakob.
Jeg har lige målt min Porsche. Den er 101 mm i længden.
MVH Kim B S.
Er de 101 mm. helt præcise — Så er skalaen 1:41,2 — den virkelige 911S B-serie, fra 1968/69 måler 4163 mm.
A-serien fra 1963-67 var kortere og havde en anden aksel afstand.
MEN nu er en Tekno eller Kirk bil jo ikke en “Modelbil” men en “Legetøjsbil” og det gør en forskel.
Hej Kim og Hans Jørgen.
Jeg siger tak for begge jeres svar. Som I kan regne ud, vil jeg gerne kende det præcise skalaforhold på de enkelte Tekno modeller.
Vedr. 911 A- og B-serie har jeg fundet (Politikens Bil og Motor 1966 og 1970) at længden var den samme på 416 cm, men at akselafstanden på B-serien var på 227 cm – 221 cm på A-serien. Hvis det er rigtigt, at de to serier er lige lange, så har det jo ingen betydning for skalaforholdet.
Vh. Jakob
Hej Jakob H
Jeg har fundet lidt mål på Porsche 911 S og andre i 900 serien i 1:1
jeg har også målt lidt på Kirk/Tekno Porsche og på den fra Atlas
der er billeder på vores forum
mvh
Ms Super
Hej igen
Det er lige meget hvad så er det en rigtig dejlig model bil Kirk / Tekno har lavet
Artiklen er opdateret. mvh Peter