Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Motorpumpe › Svar til: Motorpumpe
Vedr motorpumpen, så har jeg tidligere spurgt til hjulkapslen, og
de jeg har set, og den jeg har fået fat i, har V8 kapsler, og det
har undret mig, idet der ingen mulighed på for påspænding findes,
hvilket jo er anført ovenfor.
Jeg har dog 2 Triangel som ovennævnt, der kan sidde flag på skærmen på den ene, men på den anden, kan flaget kun sidde på taget.
Noget siger mig at den havde bund fra politi transport vognen, men den har jo også flag på skærmen, bunden er altså en Triangel bund,
men den passer ikke til stigevognen heller, den har også flag på
skærmen, men hvor passer den så? Den er ikke defekt på nogen måde
der er simpelthen ikke lavet plads/hul til et flag.
Jeg har 2 af hver(stige/katastrofevogn)og begge har plads til påhæng.
Ford er der jo ingen decideret hel bund, men kun bundplade under
førerhuset.
Nu er det jo legettøj, og jeg synes ikke der skal være nogen bedreviden, men Trianglen med stige på taget, er ingen pionervogn,
dengang brugte man det mere bombastiske udtryk “Katastrofevogn”
Zonen fik dem først i 1944, så Tekno har været før sin tid, hvis modellen er fra 41, den bygger på et chassis som gik under betegnelsen “stor Triangel” i den virkelige verden.
Pumpen var ofte leveret af fa.Meisner & Jensen, måske har Ford sponsoreret
hjulkapslerne, hvem ved, i København var der en samlefabrik
for Ford, og også i Aarhus, vognen ankom i en kasse, og så værsgo.
Redningskorpsene købte ofte en brugt vogn, eller et chassis med motor og fik så bygget selve det den skulle være hos “den lokale”
Om Triangel specielt, kan jeg anbefale bogen “Triangel-De forenede Automobilfabrikker A/S” af Erland Egefors.forlaget Motorploven,