Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Mercedes Benz 230/250/280 › Svar til: Mercedes Benz 230/250/280
Joal/pilen er kopi. De er sikkert lavet efter Dalia-Tekno modellerne. Jeg har talt med Knut om kopierne en gang. Jeg har selv Monza modellen….Og så har jeg talt med Spanske samlere…. De skulle være fra efter 1972….
Det er altid vanskeligt at udråbe KOPI om eksisterende biler lavet som miniature, vis påstanden skal kunne holde i en retssag. Samme bil vil jo nødvendigvis ligne hinanden. Men jeg tror nok at vi kan sige at bilerne fra Joal/Pilen er kopi biler, noget den virksomhede gjore meget ud ad, så også Corgi, Matchbox-king og andre har stået for skud. Det er anderledes i dag hvor firmaet gør meget ud ad at fremstille fine maskinemodeller.
Fælles er at man generelt ikke kan ombytte dele mellen Tekno og Joal/Pilen. Fx. er ruder og lygter ofte blålige. Ruden til Monza modellen mangler en lille tap så den kan ikke sidde fast i Tekno modellen. For Mercedes modellerne er hjulene støbte. OG der er forskel på mercedes 180SL bagpanel hvor Joal/Pilen har afmærkning for hvor nr. pladen skal sidde… Jeg ved ikke om instrimentbordet er med “230SL” midt for som alle Tekno versionerne er. OG så er interiøret anderledes. OG så er de alle samlet med en skrue. Men de havde nogen fotte farver ind i mellem.
- Dette svar blev ændret 3 weeks, 6 days siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 3 weeks, 6 days siden af
Hans Jørgen Wagner.