Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Vanguards modeller. › Svar til: Vanguards modeller.
Hej Kim
Jeg blev lidt grebet af dit spørgsmål om Vanguards bilerne. Så jeg synes du og andre skal have lidt historie om bilerne. Det er nogle dejlige modeller du har i samlingen.
Vanguards bilerne blev lavet af Lledo, som var en britisk produktionsvirksomhed, der blev grundlagt i 1982 af Matchbox-medstifteren Jack Odell og Burt Russell, og havde base i Enfield. Fabrikken producerede hovedsageligt trykstøbte modelkøretøjer og også biler fra 1983 til 1999, hvor virksomheden gik konkurs. De herlige biler fra serien ”Days Gone” kom fra denne fabrik. Ligesom rigtig mange reklamebiler. Se billede.
Lledo lancerede Vanguards-serien i 1996, som var meget fine modeller i 1:43 af klassiske britiske biler og senere andre europæiske køretøjer. Den første model var den fjerde opdatering af Ford Anglia (1959-1968). Med Hillmans, Wolseleys, Rovers, Triumphs, Vauxhalls, Austins, Morrises og Jaguars var mange traditionelle britiske mærker repræsenteret, og udvalget voksede til mere end 40 forskellige køretøjer.
Vanguards-linjen, ofte kaldet “Fifties and Sixties Classic Collection”, var bemærkelsesværdig for sin store andel på detaljer. For eksempel havde de fleste nøjagtige mærkater til logoer og skrifter på bilens karrosseri, krombenzindæksel, dørhåndtag og bagagerumshængsler. Og på nogle modeller dæk med hvide sider.
Selvom virksomheden leverede mange produkter, kunne virksomheden ikke konkurrere med lavprisproducenter fra Hong Kong og Kina, som også gik ind på markedet med produkter af høj kvalitet. Som følge heraf gik Lledo konkurs i 1999, og navnerettighederne og modeludvalget blev købt af Corgi Classics, som fortsatte med at producere Lledo modeller i Kina indtil 2005, hvor de resterende modeller blev fusioneret ind i Corgi Classics-serien. Vanguards navnet lever stadig på Corgi’s serie af biler i bedste kvalitet. Prøv et besøg på denne https://uk.corgi.co.uk/
Jeg har selv nogle Vanguards modeller i min samling. På billedet ses to af dem. En fra Lledo og en fra Corgi.
Godt Nytår
Peter