VW Transporter bus (Type 1)

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler VW Transporter bus (Type 1)

  • This topic has 15 svar, 5 stemmer, and was last updated 10 years siden by Anonym.
Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #25639
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Der ude 😉
    Hvor mange farve kombinationer er der i denne lille fine bil ??
    Jeg har selv 3 forskellige i Taxa udgave ALLE ORIGINALE !!!
    1 grøn top (blank militær farve) og meget lysgrøn bund.
    1 lysebrun top og beage bund.
    1 Sort top og lyserød bund.
    1 militær bus militær grøn.
    1 ambulance hvid med materet ruder bag
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

    #25645

    Den findes som Taxa og Taxi. Det giver jo allerede 4 versioner i to farver. Som dig, har jeg også den rødbrune med sort top, og den gråbrunlige med lys bund og mørk top, og begge mine er TAXA modeller.
    Militær modellen findes uden mærkning. Sådan en har jeg også. Den findes også mærket med en stor stjerne og US Army mv.
    Jeg har tillige en Hvid med rødt kors
    Den findes i hvid som Falck, og hvid Zonen
    Tekno bogen beskriver tillige en hvid zonen kun mærket med et rødt kors ?
    Rinso med hvid bund og mellem grøn top.
    Bogen viser en bus uden mærkning med “shell” farver gul bund og rød top, og der står den findes i forskellige farver
    TAXI med rød bund og sort top.
    Og så er der de lidt uofficielle modeller der kun solgtes direkte til Svensk Rädningstjänst. De er begge med sølv top, men med hvs. rød, eller mørkeblå bund.
    15 forskellige pt. hvis ingen andre mælder sig.
    mvh Hans Jørgen

    #25650
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej H.J.W
    Du skal ha tak for dit svar så er der jo lidt at gå i gang med, 😉
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

    #25973
    Anonym
    Inactive

    Jeg vil gå i gang med at “lave” VW type 1 og 2 som Svensk Redningstjeneste.
    Jeg vil dog ikke bruge originale VW modeller til projektet, en ting er at det vil være for kostbart for mig, en anden er, jeg vil helst, når jeg forsøger mig som renovatør, forsøge at gøre et vrag til noget som ligger tæt op ad det originale.
    Jeg har derfor fundet at Lledo VW bus 1955 kunne bruges, dog har de en dobbelt dør(som nogle af de originale) midt i på venstre side, og måske også et VW symbol i front som skal fjernes.
    Ruderne var matterede, på type 1 (findes måske kun som rød?)ser ruderne “malede” ud, og på type 2 (måske kun som blå?) tyder det på en afblænding indefra.
    Jeg går ud fra, der er tale om en sølv bronzering af toppen på begge.
    Hvad er mest rigtigst?

    #25980

    Hej IB :
    Døren i den forkerte side, er den ikke korrekt for en Svensk bil af nævnte årgang ? — Når nu den er der — Svenskerne kørte i den forkerte side som Englænderne indtil 1966/67 MEN Svenskerne havde rattet i den rigtige side, således at chaufføren sad nærmest kantstenen. Det var også derfor det relativt nemt lod sig gøre at ændre kørsels retningen over een nat, da de gjorde det. Kun nogle enkelte busruter var indstillet, eller forsinket, et par dage.

    #25984
    Anonym
    Inactive

    jeg har her et foto fra 1945 med en svensk indregistreret bus.
    Jeg kæmper stadig med at finde ud af, hvad er det for et mærke.
    Det er tydeligvis en britisk coach opbygning, men køler mærket
    det er ret utydeligt, matcher ikke mine ideer om at det er en
    Leyland, en AEC, GayArab eller for den sag, andre, det eneste
    er at ruden foran chaufføren har en skrå fremadrettet hældning.

    Chaufføren sidder jo så i den forkerte side.

    Andre lande med venstre kørsel var feks Tjekkoslovakiet eller
    Böhmen-Mähren, det ændrede nogle tyskere på som kom trampende
    ind i landet, NSKK (et tysk NS chaufførkorps) uddelte en reversnål
    med teksten “Rechts fahren ins Protektorat”

    men ethvert bud på, hvilket busmærke, modtages med stor glæde
    Jeg har foto af 2 af samme art, den på billedet og en mere
    samt et lidt dårligt foto fra en ugerevy

    #25989

    Hej :
    AEC havde delt køler på alle biler, lige til den sidste bus. London Trafik busserne kunne kendes på køleren — KUN AEC havde delt køler. Leyland kan du også afskrive for de har navnet stående for oven på køleren med store bogstaver.
    Mærket ser rundt ud med noget i. Køleren ser også ud som om der er forhøjet lige der ved mærket. Tænkte Bedford, men køleren virker for bred. Skærmenes forkant er enten for højt oppe, eller for langt nede, og efter 1935/36 er køleren forkert. GUY havde en ned ad bøjning ved navnet. Bristol et ovalt mærke som fx. ford. Men det kunne måske godt være Scania-Vabis, opbygget efter Engelsk forbillede ? Mærket kunne godt ligne, køleren lige så, og måden lygterne er monteret på. Men jeg har stadigt et problem med skærmenes udseende. Albion havde et firkantet mærke. HMMM at studer kølere 😉

    #25998
    Anonym
    Inactive

    Det svenske forsvar stillede stort set alle deres busser til rådighed,
    men det undrer mig at jeg ikke har kunnet opdrive et foto af disse
    heller.
    Ingen på et svensk samler net har svar, samtidig har jeg spurgt
    med foto hos en dansk forening med interesse for bevaring og
    historie om gamle busser, men de har aldrig svaret, og således
    kan man jo heller ikke få et evt nyt medlem.
    Kun de svenske busser var markerede med Røde Kors, ikke de danske der i stedet var markeret med det danske flag.
    Jeg er netop blevet færdig med min 1:50 model.Det viste foto, har været optisk forlæg for den, idet jeg også har et foto fra siden.
    Nogle smådetaljer har jeg ikke kunnet få indpasset, så som de kasse lignende emner på taget for rute numre.
    Men den er højrestyret som på billedet. De to fotos jeg har,der kan man se, den ene bus mangler en forkofanger, og har fået en lygte blændet, den anden har begge dele intakt.
    Der findes et svensk bus historisk selskab, dem prøver jeg.

    #25999
    RENAULT16
    Participant

    Jag tror bussen är en Tidaholm T6
    Mvh Anders

    #26006
    Anonym
    Inactive

    Hejsan Anders
    Super, jeg prøver at finde en ude på nettet…
    Herligt

    #26011
    Anonym
    Inactive

    jamen det må være en Tidaholm. findes også som lastvogn med gengas

    her er lidt jeg løseligt har fundet ved første kig…

    super, mange 10000 tak

    #26020
    Stroget
    Participant

    and a little T6 movie!

    #26021
    RENAULT16
    Participant

    Ja det verkar som det är en Tidaholm !
    Mvh Anders

    #26022
    Anonym
    Inactive

    Rigtig mange tak,
    Det tyder på, der var fabrikation af både last og brand kørertøjer,
    samt altså busser.
    ca 1903 – 1934
    Her er et par fotos via Tidarholm Museum.
    Kørertøjerne solgtes også til Norge og Rusland,nogle havde
    motor fra Bugatti.
    Kørertøjerne er højrestyrede, I et svensk veteran Lastbilblad
    som jeg af og til får, er mange lastbiler venstre styrede før 1967
    Hvad betyder et lille skilt med “Trafikbil” som ses på mange
    lastbiler.
    Mange tak for hjælpen,
    mvh
    IB

    #26028
    RENAULT16
    Participant

    Trafikbil skylten satt på alla bilar som gick i yrkesmässig trafik,bussar,lastbilar,taxi…ungefär som gule plader i DK.dessa skyltar försvann på 80 talet ock ersattes av ett papper med yrkestrafikstillstånd.

    #26029
    Anonym
    Inactive

    Tak for det. Så er jeg med på hvad Trafikbil skylten betyder.

    Hvorfor var nogle biler højrestyrede og nogle venstre styrede
    (feks Volvo Rundnose) selv om det var før 1967.
    mvh
    ib

Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.