Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › VW Transporter bus (Type 1)
- This topic has 15 svar, 5 stemmer, and was last updated 10 years siden by Anonym.
- ForfatterIndlæg
- november 10, 2014 kl. 09:03 #25639Flemming RaschParticipant
Hej Der ude 😉
Hvor mange farve kombinationer er der i denne lille fine bil ??
Jeg har selv 3 forskellige i Taxa udgave ALLE ORIGINALE !!!
1 grøn top (blank militær farve) og meget lysgrøn bund.
1 lysebrun top og beage bund.
1 Sort top og lyserød bund.
1 militær bus militær grøn.
1 ambulance hvid med materet ruder bag
Mange Tekno hilsener
Ms Supernovember 10, 2014 kl. 20:20 #25645Hans Jørgen WagnerParticipantDen findes som Taxa og Taxi. Det giver jo allerede 4 versioner i to farver. Som dig, har jeg også den rødbrune med sort top, og den gråbrunlige med lys bund og mørk top, og begge mine er TAXA modeller.
Militær modellen findes uden mærkning. Sådan en har jeg også. Den findes også mærket med en stor stjerne og US Army mv.
Jeg har tillige en Hvid med rødt kors
Den findes i hvid som Falck, og hvid Zonen
Tekno bogen beskriver tillige en hvid zonen kun mærket med et rødt kors ?
Rinso med hvid bund og mellem grøn top.
Bogen viser en bus uden mærkning med “shell” farver gul bund og rød top, og der står den findes i forskellige farver
TAXI med rød bund og sort top.
Og så er der de lidt uofficielle modeller der kun solgtes direkte til Svensk Rädningstjänst. De er begge med sølv top, men med hvs. rød, eller mørkeblå bund.
15 forskellige pt. hvis ingen andre mælder sig.
mvh Hans Jørgennovember 11, 2014 kl. 08:20 #25650Flemming RaschParticipantHej H.J.W
Du skal ha tak for dit svar så er der jo lidt at gå i gang med, 😉
Mange Tekno hilsener
Ms Supernovember 22, 2014 kl. 22:01 #25973AnonymInactiveJeg vil gå i gang med at “lave” VW type 1 og 2 som Svensk Redningstjeneste.
Jeg vil dog ikke bruge originale VW modeller til projektet, en ting er at det vil være for kostbart for mig, en anden er, jeg vil helst, når jeg forsøger mig som renovatør, forsøge at gøre et vrag til noget som ligger tæt op ad det originale.
Jeg har derfor fundet at Lledo VW bus 1955 kunne bruges, dog har de en dobbelt dør(som nogle af de originale) midt i på venstre side, og måske også et VW symbol i front som skal fjernes.
Ruderne var matterede, på type 1 (findes måske kun som rød?)ser ruderne “malede” ud, og på type 2 (måske kun som blå?) tyder det på en afblænding indefra.
Jeg går ud fra, der er tale om en sølv bronzering af toppen på begge.
Hvad er mest rigtigst?november 22, 2014 kl. 22:38 #25980Hans Jørgen WagnerParticipantHej IB :
Døren i den forkerte side, er den ikke korrekt for en Svensk bil af nævnte årgang ? — Når nu den er der — Svenskerne kørte i den forkerte side som Englænderne indtil 1966/67 MEN Svenskerne havde rattet i den rigtige side, således at chaufføren sad nærmest kantstenen. Det var også derfor det relativt nemt lod sig gøre at ændre kørsels retningen over een nat, da de gjorde det. Kun nogle enkelte busruter var indstillet, eller forsinket, et par dage.november 23, 2014 kl. 01:27 #25984AnonymInactivejeg har her et foto fra 1945 med en svensk indregistreret bus.
Jeg kæmper stadig med at finde ud af, hvad er det for et mærke.
Det er tydeligvis en britisk coach opbygning, men køler mærket
det er ret utydeligt, matcher ikke mine ideer om at det er en
Leyland, en AEC, GayArab eller for den sag, andre, det eneste
er at ruden foran chaufføren har en skrå fremadrettet hældning.Chaufføren sidder jo så i den forkerte side.
Andre lande med venstre kørsel var feks Tjekkoslovakiet eller
Böhmen-Mähren, det ændrede nogle tyskere på som kom trampende
ind i landet, NSKK (et tysk NS chaufførkorps) uddelte en reversnål
med teksten “Rechts fahren ins Protektorat”men ethvert bud på, hvilket busmærke, modtages med stor glæde
Jeg har foto af 2 af samme art, den på billedet og en mere
samt et lidt dårligt foto fra en ugerevynovember 23, 2014 kl. 03:36 #25989Hans Jørgen WagnerParticipantHej :
AEC havde delt køler på alle biler, lige til den sidste bus. London Trafik busserne kunne kendes på køleren — KUN AEC havde delt køler. Leyland kan du også afskrive for de har navnet stående for oven på køleren med store bogstaver.
Mærket ser rundt ud med noget i. Køleren ser også ud som om der er forhøjet lige der ved mærket. Tænkte Bedford, men køleren virker for bred. Skærmenes forkant er enten for højt oppe, eller for langt nede, og efter 1935/36 er køleren forkert. GUY havde en ned ad bøjning ved navnet. Bristol et ovalt mærke som fx. ford. Men det kunne måske godt være Scania-Vabis, opbygget efter Engelsk forbillede ? Mærket kunne godt ligne, køleren lige så, og måden lygterne er monteret på. Men jeg har stadigt et problem med skærmenes udseende. Albion havde et firkantet mærke. HMMM at studer kølere 😉november 23, 2014 kl. 18:12 #25998AnonymInactiveDet svenske forsvar stillede stort set alle deres busser til rådighed,
men det undrer mig at jeg ikke har kunnet opdrive et foto af disse
heller.
Ingen på et svensk samler net har svar, samtidig har jeg spurgt
med foto hos en dansk forening med interesse for bevaring og
historie om gamle busser, men de har aldrig svaret, og således
kan man jo heller ikke få et evt nyt medlem.
Kun de svenske busser var markerede med Røde Kors, ikke de danske der i stedet var markeret med det danske flag.
Jeg er netop blevet færdig med min 1:50 model.Det viste foto, har været optisk forlæg for den, idet jeg også har et foto fra siden.
Nogle smådetaljer har jeg ikke kunnet få indpasset, så som de kasse lignende emner på taget for rute numre.
Men den er højrestyret som på billedet. De to fotos jeg har,der kan man se, den ene bus mangler en forkofanger, og har fået en lygte blændet, den anden har begge dele intakt.
Der findes et svensk bus historisk selskab, dem prøver jeg.november 23, 2014 kl. 18:55 #25999RENAULT16ParticipantJag tror bussen är en Tidaholm T6
Mvh Andersnovember 23, 2014 kl. 20:20 #26006AnonymInactiveHejsan Anders
Super, jeg prøver at finde en ude på nettet…
Herligtnovember 23, 2014 kl. 20:43 #26011AnonymInactivejamen det må være en Tidaholm. findes også som lastvogn med gengas
her er lidt jeg løseligt har fundet ved første kig…
super, mange 10000 tak
november 23, 2014 kl. 21:10 #26020StrogetParticipantand a little T6 movie!
november 23, 2014 kl. 21:18 #26021RENAULT16ParticipantJa det verkar som det är en Tidaholm !
Mvh Andersnovember 23, 2014 kl. 22:53 #26022AnonymInactiveRigtig mange tak,
Det tyder på, der var fabrikation af både last og brand kørertøjer,
samt altså busser.
ca 1903 – 1934
Her er et par fotos via Tidarholm Museum.
Kørertøjerne solgtes også til Norge og Rusland,nogle havde
motor fra Bugatti.
Kørertøjerne er højrestyrede, I et svensk veteran Lastbilblad
som jeg af og til får, er mange lastbiler venstre styrede før 1967
Hvad betyder et lille skilt med “Trafikbil” som ses på mange
lastbiler.
Mange tak for hjælpen,
mvh
IBnovember 23, 2014 kl. 23:29 #26028RENAULT16ParticipantTrafikbil skylten satt på alla bilar som gick i yrkesmässig trafik,bussar,lastbilar,taxi…ungefär som gule plader i DK.dessa skyltar försvann på 80 talet ock ersattes av ett papper med yrkestrafikstillstånd.
november 24, 2014 kl. 00:12 #26029AnonymInactiveTak for det. Så er jeg med på hvad Trafikbil skylten betyder.
Hvorfor var nogle biler højrestyrede og nogle venstre styrede
(feks Volvo Rundnose) selv om det var før 1967.
mvh
ib - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.