Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › VW med klat
- This topic has 7 svar, 4 stemmer, and was last updated 8 years, 12 months siden by Anonym.
- ForfatterIndlæg
- december 10, 2015 kl. 19:15 #32287AnonymInactive
Jeg har 3, de har alle “fælg med stjerne” – og jeg har dem fra samme
kilde, de var i orig æske(?) og jeg fik dem ca 1980
muligheden kunne være: der findes/fandtes hos en privat, oplagret
i Jylland, et mega lager af reservedele og ufærdige produkter.
Heraf er der samlet et utal af VW 1200 i de kendte farver-jeg har
også en med sort bund + klat, samt andre med bund som jeres.
Udover VW er der af samme dele, samlet mange tank-sættevogne
ect.
Da jeg har de tre fra et sikkert kendt sted, og selv har hentet
dem, så kan det måske være at der i det omtalte lager, har været
dele som har haft “fejl”
Jeg anser “klat” bilerne som re-samlede, originale nok, som de
fleste vil mene, en “repro”
Der skal måske en 100% original til at tjekke påstanden.december 11, 2015 kl. 03:10 #32299Hans Jørgen WagnerParticipantDe VW 1200 med klat i bunden er originale nok. De har set sådan ud siden 1969, da Tekno navnet blev fjernet. Med tiden er klatten blevet større sikkert fordi formen er blevet slidt, og man arbejdede lidt mere sløset.Farven sort er også god nok, for noget af det sidste.
december 12, 2015 kl. 00:48 #32311AnonymInactiveMit inskud var, klatten sidder altså også på semi originale-senere
samlede biler-mine var i blister pakke.
Jeg har aldrig skænket det en tanke, jeg har kun 1 stk med “Tekno”
i bunden, den med lille bagrude fmtl type 1december 12, 2015 kl. 01:26 #32321Hans Jørgen WagnerParticipantKlatten i bunden og graten på tværs af bunden samme sted kommer først da Tekno navnet forsvinder, alså pr. marts. md. 1969, og begge fejl bliver værre med tiden, især efter 1970. Senere biler nok efter 1972 har lidt for lange aksler med skarpe kanter i enderne, og får efterhånden ringe lak kvalitet, og ofte blakkede skjoldede bundfarver.
Man kan jo diskutere til hudløshed hvornår en tekno bil er original, eller uoriginal. Er den original når Tekno navnet forsvinder,og den samles ude i byen, men sælges af Tekno i blisterpak ? Ja det synes jeg da den er. Er den original, når den samles i 1973 af nogen andre. Hmm det er måske på grænsen med den blev jo ellers solgt i en flot vinduesbox med Tekno navnet på, da den var ny. Sååå ! ? .. Mange Mercedes 180SL er i omløb. Mon der er nogen der ved hvor mange der er fremstillet af Tekno/Kirk, og hvor mange der sådan set er fremstillet af Dalia. Det gælder også nogen andre modeller. Der er ingen der ved det, så de sælges lystigt som Tekno for det står der i bunden af modellen. Men det er da underligt at der er visse af disse modeller i store mængder i omløb, i noget nær mint stand. Jeg mener de fleste Tekno biler blev der ellers nok leget med. Det med at far samlede på fine Tekno Mercedeser var ikke rigtigt in, i 1960´rne.december 12, 2015 kl. 14:16 #32325Bertel PedersenParticipantHej Ib og Hans Jørgen.
Den klat I snakker om er helt sikkert en støbeteknisk detalje.
Materialet skal jo ind i formen (også ud), det efterlader en “gren”, som knækkes af og skal efterbehandles for at give et fejlfrit udsende.
Ligeledes med grater, som er samlingerne i mellem formens dele.
MVH “smeden” Berteldecember 12, 2015 kl. 15:05 #32327Flemming RaschParticipantYep og med tiden er formen slidt og efter arbejdet blevet mere sløset så der for få den en klat ?
december 12, 2015 kl. 16:16 #32328Hans Jørgen WagnerParticipantYep — MS SUPER startede tråden VW1200 (type2) og spurgte til fenomenet, hvor Smeden fra Holbæk dragede samme støbe tekniske konklusion.
december 13, 2015 kl. 18:07 #32332AnonymInactiveja i har ret.
Jeg har i de dybeste gemmer fundet en absolut original
rød(var den engang) sort bund med “klat” det eneste som står
under mine er nummer samt Denmark
Så min ide om både det ene og det andet, er yt. - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.