VW 411-412 Historie

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler VW 411-412 Historie

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Flemming Rasch
    Participant

Hej alle VW fans.
    Her er lidt om VW 411-412 (Type 4)
    VW 411 kom i August 1968 og slutter i 1972 her kommer efterfølgeren som kom til at hedde VW 412 den blev lavet fra 1972-1974.
    Den bliver efter fulgt af VW Passat som kommer i 1973-frem.
    Som gammel VW mekaniker så var 412 en rigtig fed vogn i sær som Variant som man kaldte station car den gang og som VW stadig gør.
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

Flemming Rasch
    Participant

Hej igen tumpen glemte lige at der blev bygget 367728 stk Af Type 4 (411-412)
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

Hej Flemming.
    Jeg sidder her med Bilen og Båden fra marts 1973. Der i bliver VW Passat presenteret som afløser til VW 1600, og ikke VW 412 som var en klasse højere. VW 1600 og Passat var biler i mellemklassen hvor konkurrenterne hed Opel Ascona, Ford Taunus, Ford Cortina, Datsun 160J, Citroen GS og lignende.
    I samme blad er der faktisk en grubbetest hvor blandt andet VW 412 indgår. Den er testet sammen med 10 andre biler i samme prisklasse, nemlig Volvo 142, Ford Consul, Opel Rekord, Fiat 132, Vauxhall Victor, Datsun 180 B, Toyota 2000, Saab 99, Citroen DS 21, og endelig VW K 70.
    Faktisk var der ikke nogen afløser for VW 412, da den udgik i 1974. Man havde dog stadig VW K 70, men den udgik så allerede i 1975. Der efter måtte Audi lave alle biler i den højere mellemklasse for VW konsernen i en lang årrække.

MVH Kim B S.

Flemming Rasch
    Participant

Så er min VW kilde forkert på den jeg må rette mine opdateringer Jeg har for øvrigt salgs brocuer af dem alle 411-412-1600 m.m 😉

Hej :
    VW havde noget model rod omkr. 1970. Nordhof var hård og imod alle større vw biler. Efter ham gik der lidt rod i sagerne. VW fik fat i NSU der havde udviklet en bil der skulle dække tabet efter RO80. De knækkede selv nakken og bilen blev til en VW – VW K70 – Daimler-Benz kunne ikke rigtigt lave penge på DKW, som de omdøbte til Audi og puttede en 4-takt motor i. Audi blev så fanget af VW.
    Audi 60 – 90 – 100 var i programmet. VW boblen i 3 udgaver. Karmann-Ghia, typ3/1600 og typ4/411-12. Typ 3 var 12 år gammel og kunne ikke trække flere kunder. Audi 60 og 90 forsvinder. Vi får så Passat i 3 og 5 døre, og Audi 80 ( samme bil som sedan ) med 2 og 4 døre. typ 4 – 412 dør en stille død. Vognen kan heller ikke tilskrives større succes. Pladsen overtages af VW passat og Audi 80 LS/GLS eller måske Audi 100.
    Golf lanceres som VW boblens afløser, men det sker ikke. Så kommer der en Polo, den kommer også som Audi 50, men Boblen fortsætter til 1978 som tysk bygget.
    412 modellen var nu en avanceret model udstyrs mæsigt, og burde tilskrives bedre omtale end det den ellers får. Der solgtes en del stationcars, meget tit var de med automat gear. Mig bekendt var termostat styret og tidsinstilleligt benzinfyr standard. Det er det ikke endnu i dag- E. versionerne havde allerede i 1969 start/stop automatik. Stop af motoren vis man holdt mere end 3 min. Start igen ved tryk på speederen. HVABA – vi kom i et nyt årtusinde før det kom sån i store træk. Karmann Ghia blev afløst af VW-Porsche 914 med centermotor.
    det var vidst sådan i store linier.
    Hilsen Hans Jørgen

Flemming Rasch
    Participant

Hej H.J.W
    Audi 50 kommer i 1975 og VW Polo i 1976
    Mange VW hilsener
    Ms Super

Jeps. og jeg glemte lige K70 der vel igrunden overtog 412 pladsen sån halvt om halvt en meget kort periode. Jeg kunne nu iøvrigt godt lide K70 modellen. 412 havde også direkte insprøjtning, som noget at det første i mellem bil klassen. Type 3 1600 fik det også på E versioner. Eneste tidligere var en lille unselig 4 personers Gutbrod model i halvtredserne. Mercedes fik imidlertid Gutbrod fuelinjection den gang også.
    Det er jo det mest utrolige som små modelbiler kan føre til af automobil historie. 😉
    Jeg sidder lige og sveder lidt over styrebrev til bus 6 uger på fuld dag tid. Kom i tanke om min morfar. Han kørte sin morbrors Ford model TT ladbil i 3 år. Så mente morbroren at det vr tid til at få et kørekort. Morfar tog vognen til politigården. Ja – Ja Eriksen. Ka´han og kyre vognen. Hvor efter morfat kørte tre gange rundt på pladsen. Køreprøve og teori bestået- Kørekortet underskrevet og iorden. — ded var ded — og for 100 år siden.
    Hilsen Hans Jørgen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.