VERDENSMESTER BILEN — VW – 17,feb. 1972

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler VERDENSMESTER BILEN — VW – 17,feb. 1972

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Jeg samler på VW bobler i miniature, og Herbie, helst 1:43, og det afstedkommer også en samling af andet der kan relatere sig til samme VW køretøj. Der er mange ting som reparations lak, voks, brochure, askebægere, reklamer, og underlige reservedele som afviservinger, radiofront plader, gamle små baglygter osv. og altså også denne faktisk aktuelle lille ting.

VW type 1 boblen blev kåret som Verdensmester den 17 februar 1972…
    Biler i særudgaver kunne leveres ab April 1972…
    Ude fra var særudgaverne i – lysblå metallic og med særlige hjul. Farven var ikke en verdensmester, for de fleste endte med at blive hvide på taget.

Der er åbenbart nogen farver der ikke kan holde. Det ses flere steder fra, men VW havde lige haft en Jubilæums model på gaden der var gul. Denne gule blev også hvid på taget. Det blev ikke meget bedre da man lancerede new beetle efter 1999, i samme gule farve. Den blev dog ikke hvid på taget, men falmede generelt over det hele.

Den første verdensmester, ud fra “flest solgte ens artede biler” var Ford model T. VW boblen slog denne rekort 17 feb. 1972 – altså for 50 år siden. Dvs. over 15 mill. solgte ensartede biler. Det endte med over 21 mill. biler i 2003.

Jeg har flux fra samlerhylden med underlige VW ting snuppet et par fotos af et nøglevedhæng (mangler den lille kæde og ringen) samt en mint box plakette til at sætte inde i bilen. Tingene fulgt med bilen, men mine er aldrig blevet brugt.

Flemming Rasch
    Participant

Hej Hans Jørgen
    Jeg kan godt huske både den gule og den blå type 1 1302 de første med macperson forhjuls ophæng
    De kunne desværre ruste noget så forfærdelig
    Har skruet og svejset i den både i min læretid ( VW mekaniker) og som Svend

Hej Hans Jørgen.
    Jeg fandt lige noget om VW 1302. Der står også noget om VERDENSMESTER BILEN et stykke nede i teksten.

https://amklassiek.nl/da/vw-1302-den-f%C3%B8rste-superbille/2021/02/05/

MVH Kim B S.

Hej igen.
    Her er min pæneste VW 1302. Det er dog ikke den omtalte VERDENSMESTER-BIL.
    Størrelsen er 1:24.

MVH Kim B S.

Jeg har aldrig rigtigt kunne li 1302. Boble snuden passer ikke til forruden.. Men så kom min drøm i 1973, 1303 Big mosgrøn metallic, med beige indtræk og 1,6 motor…. Så den til lanceringen hos VW… WOOOIII … Da jeg så fik en UFF bvader ik noget for mig. Dejligt stor bagagerum foran. Jeg kan være der med klappen lukket, eller omregnet til to kasser øl, og to kasser vand af de gamle flaske typer + det løse. Ikke dårligt. Sådan en 1303 kører jo som en forhjulstrækker. Lad mig straks få en gammel dags boble, med blik over alt, og som overstyre, så man ved hvor man har den. Det var også den der blev ved til 2003. 😉

Har et lille foto ved hånden — 1302 fra GAMA den er ikke så ringe enda… Findes i flere farver 1:43… De lavede også en i 1:63 … 1303 havde de i 1:24
    De har dog været med siden 1946 – og jeg har en 1:30, 1947-53 brandmajor bil der mangler sirenen på taget.(den model er egentligt en KÖRA, fra 1938 støbt model. Man måtte gå over til blik i 1940 grundet forskellige rationeringer. GAMA overtog i 1947/48)… Og nogen omkring 1960 modeller ca. 1:48

Hej Hams Jørgen.
    VW 1302 er bestemt heller ikke min fortrukne VW bobbel. Hvis jeg går efter det bedste udseende, skal der være skrå forløgter, og bagklap med den brede nummerplade-overdækning, de høje sideruder. Det vil sige i mellem årgang 1965 og 1967, men helst en af de 2 første da de har den pæneste bagklap. Og så skal den være rød med hvide sider under pyntelisterne og have USA-kofangere, og gerne en større motor.

MVH Kim B S.

Den her under mangler kun de hvide sider.

bjergsamler
    Participant

Hej HJW.
    Jeg har denne VW fra Schuco, men i en anden type æske, ved du om den er speciel til forhandler eller på anden vis spændende ?.
    mvh
    Bjergsamler

Kim jeg hælder nok til 1962 modellen. Lille nr. plade næse, Byskilt foran smalde forblink… 64 fik bred nr.pl. lygte, og brede forblink og uden byvåben… 1965 fik forstørret samtlige vinduer med 1-2 cm. i længden og højden og forruden blev buet (meget lidt) og der kom et lille knæk ned mellem forklap og ruden… Trækrudernes sprodse blev skråt stillet. Indv. knapper blev sorte og sikkergeds korrekte flade. Hjul med 4 bolthuller og flade hjulkapsler…. MEN jeg snupper gerne den 66´r du viser – god farve.

Bjergsamler jeg har ikke specifikt, noteret den i mine lister.
    Serie 300, Super Schnell, skala 1:66 kom i 1972, således også 1302S modellen fra Schuco i denne skala. Den kunne godt nå at være til en forhandler på en eller anden måde, men ikke mere end lige akkurat. For VW 1303 kom i 1973 og overtog pladsen i virkeligheden. Tror måske mere at det har været en tidlig Volfsburg Automuseum ting ? Jeg ved det ikke. Det er et selvstændig mus. der har en aftale med VW om at modtage ting. Har altid været privat eget, men er for et par år siden blevet til en særlig fond der ikke kan sælges. Det mangler bare et logo — Men de havde måske ikke et logo på det tidspunkt modellen kom på gaden ? Den med at den køre og køre og køre – er fra en gammel reklame.
    Den kan også være til forhandlere…. Den kan også være solgt fra fabrikkens suvenir bix. De havde sådan en der hvor man tidligere kom ind til fabriksbesøgs turen. Der har altid været sådan en rundvisning, der tager en timestid i åbne bus/tog ting… I dag foregår det via “Autostadt” området.

Link til min VW side… Tror det måske virker endnu
    https://sites.google.com/site/wagnersvwmuseum/vw-modelbiler/r/schuco

Ducki Duckstein
    Participant

Hello Hans-Jørgen, I got an announcment from the Hans-Peter Porsche Traumwerk that there is currently a special exhibition about the VW Bubble. Unfortunately the Museum is in Zum Traumwerk 1 · 83454 Anger-Aufham · Deutschland. South Germany. Maybe intresting for the next holiday.
    And very interedting for all Tin Toy fans.
    Greetings from Hamburg, Ducki

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.