Tekno Taxa med "klodser" på siden

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Tekno Taxa med "klodser" på siden

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #35881
    Anonym
    Inactive

    I en artikel på forum om Teknos Taxa/Taxi model i forskellige
    farver, er det anført at PF(?) ikke ved hvad klodserne på siden er.
    Svaret er lamper med Taxaens nummer.
    Jeg er ikke klar over om lamperne på Tekno modellerne har haft
    en farvet prik på siden,-jeg har set både grøn eller rød prik,
    de modeller jeg har, har grøn prik.

    Her kan man se en Ford(mglv V8/1937) fundet via http://www.vognstyrer.dk/Gamlefotos/Biler/Biler1.htm

    Jeg går ud fra Tekno`s model er en Ford Mercury, der har ikke været
    modeller med “Dollargrin” før 1945 går jeg ud fra.
    For mig er modellen en Ford, men der kan sagtens være andre
    ideer til hvad det var.

    #35885
    Flemming Rasch
    Participant

    Det er sjovt jeg sad og læste samme artikel i Søndag”s og ville skrive det samme om taxa nummere ? De to jeg har havde røde prikker på de omtalte klodser men der er faktisk forskel på taglygterne lidt nørdet ik ???
    Billeder af mine før og efter renovering

    #35894
    Anonym
    Inactive

    hej
    jeg lagde også mærke til omtalen af lygterne bagpå-det må have
    givet ekstra arbejde at “duppe” lygter, men det er ikke noget
    jeg har lagt mærke til, heller ikke at der ikke var nr plade
    bagpå, jeg mener der er omvendt, ingen nr plade foran.
    Bemærkes også at der findes to måder hvorpå “Taxi” anbringes
    på døren, nogle har en “plads” ved fordøren, andre
    ved bagdøren
    På det foto jeg fandt, er Taxi anbragt på bagdøren

    #35896

    Mon ikke klodserne er TAXI lygterne… Grøn = fri og Rød = optaget. Tilsvrende den på taget der slukkes når vognen er optaget.
    Det er iøvrigt Ford V8 og ikke Mercury, der havde et væsentligt mere omfattende “dollar” grin. Mercury var en Ford i Lincoln klasse, en dyr vogn, som indkøbstilladelserne neppe har givet lov til.
    Fandt et avis foto fra 1950 af den rigtige virkelige Ford V8 københavner Taxi med skilt på bagdøren. Afviservingerne er højt placeret over “klodserne” for i Danmark var vi endnu ikke helt sikre på at det der moderne blinklys var helt så trafiksikkert som retningsvisere. Det skulle vi først lige undersøge i nogen år.
    http://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20500-599/Side_594_Droske_centralen_taxa.html

    #35899
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Teknoib
    Det er rigtig det med Nr plade kun bagpå i kan se det på mit det nederste billed der er taget før de bliver renoveret da er de originale ??

    #35903

    Men det har altid undret mig at nr.pl. sidder OVER nr. plade lygten/håndtaget ?

    #35913
    Flemming Rasch
    Participant

    Er der nogen af jer kloge mennesker som ved noget om forskellen på taglygterne ??? om hvilken der er den nye eller den gamle model ??;-)

    #35914

    Ligger samme forskelle ikke også i hvor mærket skal sidde på siden ? Bred på tag = bagdør og smal
    på tag = fordør ?

    #35919
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Hans Jørgen

    Der er vist ingen tvivl om at det er den bil du viser som har stået model for Teknos model. Passer også fint med 1950.

    mvh

    Peter

    #35921
    Anonym
    Inactive

    jeg tror det hele startede med klodser som er lygter hvis man skal
    tage det til troende som en tidl. taxa mand skriver i sin tekst
    til sit foto.
    Det samme gælder at han skriver at taxa nr stod i lampen/klodsen-
    det er der jeg har oplysningen fra, og altså ikke noget jeg
    bare tror eller ved, , har blot citeret, måske er man derfor
    lige vidt.
    .

    #35924

    Ja IB — Vi skal jo huske hvad vi læste øverst 😉
    Husker ikke de der “klodser” men husker nogle fine runde lygter med grønt lys der stod TAXA med gul tekst på siden. Der var to vognmænd i Holbæk der fortsatte med dem. Den ene på en Rekord fra omkr. 70 og den anden på en orange Peugeot 504. Han kørte ind i det nye år tusinde med den. Chauffør i uniform og med kasket og nok over 80. Tror aldrig lygte pærene havde været skiftet. De var helt søvnige og gullige 😉
    Og så det underlige med de malede baglygter på Tekno Ford Taxa hvorfor er de forskellig farvet ?
    OG så er der de røde og grønne farver i klodserne. Hvorfor er de røde fx. ? En grøn farve ville jo passe, men da bilen var ny var TAXA skiltet jo et guld skilt. Det grønne trekantede skilt er noget nyere.
    SÅ har Peter en gul Taxa i artiklen med skibs lygte føring HVAD ER NU DET FOR NOGET ?
    (Man styrede fx. et vikingeskib med et ror monteret på højre side af båden alså til styrbord)
    Den gule Taxa hat en rød lampe til bagbord og en grøn til styrbord lige som et skib. Kom til at låne en tegning for forklaringens skyld. Det er da lidt sjovt hva. Det har jeg aldrig bemærket på film, alså dem med farve.
    Måske biler særligt til flådeejere 😉

    #35929
    Anonym
    Inactive

    der er en række gode pointer, og helt nye indfaldsvinkler, og der
    er pt vel kun det her tilbage, “hvorfor”
    Jeg tror vi var inde på lidt af det samme i en gl tråd, nemlig
    hvorfor der var 2 forskellige udgaver af selve modellen.
    Det var først da jeg fik den igen for et par år siden , det var
    den lille “plade” ved døren, for eller bag til Taxa skiltet, og
    det betyder vel at der var et nyt “værktøj” i brug-hvilken
    kom først, forpladsen eller bagpladsen

    Det er helt rigtigt med de lamper du nævner. De ses nogle
    gange på stumpemarkeder ect.
    Dem jeg husker, sad på feks Opel Kaptajnen(den store nye
    med dollargrin) men også Mercedes (de som findes som Tekno)

    Styrbord/bagbord, godt set igen, svar skyldig, måske
    en gl søulk som med penslen(flaske i den ene hånd, pensel i den
    anden) satte prikker på lygterne, evt det samme med lygte kassen,’
    måske var det i virkeligheden et kuk ur-gøg i den ene og
    solsort i den anden
    På Dinky Taxi med åben frontdør til bagage, er der et taxameter
    men det kan man da se hvad er.
    Hvad har børn tænkt dengang, hvad betød detaljerne mon.

    Måske skal man i virkeligheden ind og se på lovgivning om
    lygteføring for motorkørertøjer
    Feks hest og hestvogne, rød lygte på rumpen og en
    hvid el gul foran.
    Der var også noget med en stoplys lygte, måske var det
    VW type et.

    #35932

    Stoplygte på VW boblen var aller først indbygget i nr.pl. lygten 1938-41 men blev integreret i baglygterne. I 1953 synes man det var for småt, så man lavede et glas oven på baglygten til stoplys. De kaldes populært hjerte lygter, fordi glasset ligner et hjerte. Da de vender op ad kan det ikke ses i sollys —- SÅ man lavede lygterne lidt større i 1955 istedet for. Der var nogen der satte en rund stoplygte på bagklappen. Rugbrød havde så små runde lygter at man satte en stoplygte midt på bilen bag på over nummerpladen. det var på barndore modellen, alså tekno type 1 rugbrød. Den model havde ingen bagklap, kun en “ladeport” ind til motoren.
    Mht. til lygternes farve vil jeg tro at rødt lys altid kun har måtte lyse bag ud. Vi er dog i en tid hvor blinklygter er ulovlige i DK. Man efter montere simpelthen retningsvisere på bla. amerikanske biler, der ellers allerede var med blinklys, fungerende i baglygterne, og i parkeringslygterne foran. retningsvisere skulle lyse gult,og det skulle blinklygter på bil siderne også da de blev lovlige, midt i 50´rne. Så jeg tror ikke en rød side lampe kunne være lovlig, ud fra at rødt lys skulle lyse bag ud.
    Nu du er inde på heste vognen. Vognlygter af den dyre avancerede slaks med karbid lys, havde ofte et rundt rødt glas bag ud.
    Så står vi der igen med Tekno lygterne. En gåde, Et mysterium, En drilsk medarbejder, eller en gammel sømand der drømmer om havet, pigerne på kajen, det frie liv, bølgebrus og champange. og så — så, kom han i tanke om konen og satte en rød prik i føre siden. 😉

    #35933
    Anonym
    Inactive

    du har ret-i øvrigt så har du igen ret, modellen forestiller
    en Ford V8, emnet er belyst her et eller andet sted

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.