Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › TEKNO HISTORIE
- This topic has 6 svar, 3 stemmer, and was last updated 8 years, 6 months siden by Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- maj 8, 2016 kl. 23:50 #34915Hans Jørgen WagnerParticipant
Jeg sidder lige og roder lidt i arkiverne og falder over et link. Poul Fjeldgaard fortæller — Teknoerindringer — i bladet Legetøjssamlere. Det er en udemærket historie godt kryderet af PF. Tror han havde en godt forlæller gen ;-). inde på linket skal der rulles nogle sider frem så er historien der.
Hilsen
Hans Jørgenmaj 9, 2016 kl. 23:39 #34921AnonymInactiveder faktisk noget helt andet, og i en hel anden boldgade-
Jeg har haft et par møder med nu afdøde Fjeldgaard vedr besættelsestiden, da han virkede der som omviser eller ansat
på politimuseet.
Sagen drejede sig om nogle plancher politiets museum havde lånt
via Frihedsmuseet i København, fremstillet til en udstilling i
Frimurerlogen i København i 1945 “Det kæmpende Danmark” som egentlig
blev starten på Frihedsmuseet som i øjeblikket er nedbrændt.
F. fortalte sin historie netop som han oplevede det denne dag.
Han iklædte sig en CB uniform, bevæbnet med sin pistol, sneg han sig
rundt i Politigaarden kringler, og undved via et vindue-
Han fortalte også, når han viste rundt på politimuseet, om politi
aktioner han havde deltaget i, også som modstandsmand, men han har
også fortalt, han blev sendt til Tyskland i KZ lej sammen med de politi
folk som blev taget på politigården.
F. har imidlertid fmtl ikke være egentlig politimand, ej heller har han været bevæbnet, og han findes ikke på en oversigt over deporterede
politifolk-sagen var, han var civil ansat på Politigaardens tegnestue.
Kontorfolk,civile ansatte, nogle jurister og kriminalfolk, blev ikke
sendt til Tyskland.
I forbindelse med jobbet på tegnestuen, kom han sidenhen i forbindelse med Raadet for størrer færdelssikkerhed som det dengang hed.
Han var “under jorden” under besættelsen, men ikke tilknyttet nogen
gruppering inden for modstandsbevægelsen, men er nævnt i forbindelse
med emnet.
Som reklamemand/tegner, var hans potientiale imidlertid helt på rette
plads hos Tekno-denne histoire er en hel anden.
Han har fortalt, han fik en tidl Frikorps eller SS mand fyret som
var blevet ansat hos Tekno. Det kom bagpå ham, denne mand
var i familie med en allerede ansat hos Tekno, og derfor var blevet
hjulpet til et job.
Om sagen mellem Fjeldgaard og jeg, gik på at museet ikke ville udlåne
det nævnte materiale som de mente var deres ejendom.
Sagen blev løst ved mellemkomst af Frihedsmuseets leder, Esben
Kjældbæk..maj 10, 2016 kl. 20:06 #34928Hans Jørgen WagnerParticipantJa han kunne nok fortælle historier vil jeg tro. 😉 meeeen mon ikke også de tasker af Norstedts Trafikspel er blevet lidt for dyre hvis vi regner efter. Fjeldgaard fik 600.000 kr, af forlaget, og der blev lavet 6000 sæt. Har lidt en fornemmelse af at de enkelte kørelærer skulle have en hel del elever igennem før sættet var tjent hjem 😉 Måske den gode PF for historiens skyld har sat et 0 for meget på beløbet, og så var det stadigt et relativ høj pris. Det var dengang en Volvo Amazon kostede små 20.000 kr. og en VW boble 15.000 — i Danmark med 180% afgift.
maj 10, 2016 kl. 20:43 #34929peter frandsenKeymasterHej med jer
I skal nok ikke hænge jer så meget i matematikken. Fjeldgaard havde meget svært ved at huske tallene og det samme havde Andersson fra Berico. Han mente der var lavet betydeligt flere, men om det var 10. 20. eller 50.000 stk, der ved han simpelhen ikke.
Men læg mærke til en detalje i Fjeldgaard beretning. Jeg indleder med at skrive at beretningen er en sammenskrivning af Fjeldgaard egen beretning og så de svar han gav mig. Der er dermed Fjeldgaards oplevelse der er fortalt – ikke umiddelbart den skinbarlige sandhed. Fjeldgaard var rigtig syg af kræft da jeg talte med ham, men det var nu ikke mit indtryk, at han forsøgte at pynte så meget på historien, men det er klart, at de ting, som beviseligt ikke kunne passe har jeg udeladt. Det gjalt fx bilmodeller, som han fortalte om, som aldrig er lavet af Tekno. Jeg gør som regel det, at jeg laver flere interview og stiller de samme spørgsmål fra flere vinkler og sammenholder oplysningerne med noget af det, som jeg ved i forvejen. Men i Fjeldgaards tilfælde var han for syg til flere interview – desværre.
maj 11, 2016 kl. 07:48 #34930Hans Jørgen WagnerParticipant😉 Ja ja jeg ved det. Det jeg henviser til er fra 2000. Overordnet ligner historierne de samme. Det var nu heller ikke så meget det. Men nogen gange er det som om der er “sælgeren” der fortæller 😉 Jeg tænkte at det kunne være interessant at se historien, der åbenbart først er kommet i trykken 2012 ? 50.000 ? ! Var der så mange kørerlære i Sverige i 1968 ? Og som købte sættet ? Man kan jo blive ved. Men jo flere sæt, desto større sandsynlighed for variationer af indholdet. En bestilling på 50.000 cyklister ville derimod passe meget godt til 10.000 sæt. OG nu rammer vi matematikken igen. Det er nok bare mig der ikke kan lade være, uden at jeg ligger mere i det.
maj 12, 2016 kl. 19:47 #34934peter frandsenKeymasterDet er en misforståelse, at det sættene kun var forbeholdt køreskolerne. Jeg har købt indhold der stammer fra en almindelig svensk folkeskole, så jeg tror det har været brugt som undervisningsmateriale mange steder.
Hvis du så holder det op imod hvor skoler der var i Sverige nærmer vi os måske et realistisk bud – også selvom de næppe alle har købt et sæt.
mvh
Peter
maj 12, 2016 kl. 21:30 #34942Hans Jørgen WagnerParticipantOk – så sker der noget. Ja der er sikker mange der har lavet deres egne sæt.
Jeg var i Cevilforsvaret. I Holbæk havde vi et sæt også. Vejbanerne så meget trykte og købte ud, men husker ikke detaljer. Bilerne var Tekno biler, og jeg kunne ikke lokke dem ud, Ville betale, og købe nye biler — Nej – og ØV – Det har været omkring 1982. Det var gamle Tekno biler, som Lloyd, og VW, Amazon, 544 og den slaks uden fjedre. Husker ikke lastbiler ? Man brugte det i undervisning til kørekort til både lille, og stor bil. Det var jo så i Danmark, men ideen har jo været oppe.
Trafik undervisning med vejplaner, biler og figure kom tyske Wiking med allerede i 1949 tror jeg det var. De havde pap huse, og Lego kom med noget nærmest præcist magen til men med Lego huse i 1955.
Hæ — Da jeg tog kørekort foregik al undervisning i kørelærens røde Ford Escort 1100, med “den nye teori bog” i hånden. Til Motorcykel hos en anden kørelære, fik man udleveret en A4 side med tillæg, i forhold til bil kørekort. Så skulle man op på en Honda 400 (havde aldrig siddet på noget støre end en Puch Maxi) Og så skulle man kører rundt i en sløjfe form i et vejkryds med 4 veje, og kun om søndagen var der undervisning. Der skulle bla. svares på hvor mange eger der skal være i et MC-hjul. Skal jeg svare ? — Der må ikke mangle nogen ! — Men det er jo også mega længe siden —– 1978Hilsen
Hans Jørgen - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.