Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Tankbiler.
- This topic has 6 svar, 5 stemmer, and was last updated 9 years, 9 months siden by Kim Bjarne Sørensen.
- ForfatterIndlæg
- februar 24, 2015 kl. 17:25 #27554bjergsamlerParticipant
Her er så lidt der plager mig, og håber at panelet her kan hjælpe.
Hvilken tankbil har haft en Volvo Express trækker, den fladnæsede fra Carlsberg, sat foran en sætte tank ??
mvh
Bjergfebruar 24, 2015 kl. 19:04 #27557Hans Jørgen WagnerParticipantEn hjemme ombyttet 😉 Jeg har kun set modellen på qxl
februar 24, 2015 kl. 21:09 #27566bjergsamlerParticipantHej H.J.W.
Der stod en på hylden, ude på Tekno fabrikken, ved bare ikke hvilket brændstof der var reklame for.
mvh
Bjergfebruar 24, 2015 kl. 21:13 #27567Flemming RaschParticipantDen på QXL er hjemme sløjt men en sjov ide den ville ikke kunne trække sådan en tank trailer i den virkelig verden motoren i den lille Volvo lastbil var en v8 benzin (B36AV) yde kun 120HK ved 4000 O/min
Den lille Volvo last bil kom i September 1956 L420 Snabbe og den lidt kraftigere udgave L430 Trygge kom i begyndelsen af 1957.
Last evnen på L420 Snabbe var ca 3 ton og på L430 Trygge var den på ca 5 ton.
Senere i pruduktionen af de to omtalte Volvo biler kunne man købe en diesel motor (D36K) fra Ford på “hele”65hk så man kunne bytte sin Benzin motor ud med en diesel for en bedrer økonomi Trygge Disel udgave kom i 1963 og i 1964 kom Snabbe som diesel udgave fra fabrikken
I 1967 Fik de ny motor en Perkins motor (D39A) her fik den 80hk
Bilen var i pruduktion fra 1956-1975
Disse oplysninger er fra en Volvo bog Lastbiler igennem tres år
Mange Tekno hilsener
Ms Superfebruar 24, 2015 kl. 21:28 #27569bjergsamlerParticipantDen havde en gearstang så lang som et ondt år, + 2 speed.
Alligevel opbygget som stigevogn, og med stige, støtteben og hydraulik, lad i metal, var den faktisk en tung lille sag, meen den kunne flytte sig 😉mvh
Bjergfebruar 24, 2015 kl. 22:44 #27571Sven ThrysøeParticipantHejsan
Talte med en svensker på Leksaksmarknaden i Helsingborg sidste år, der havde kørt en del i en Snabbe og den var som kælenavnet antyder hurtig – af en lastbil at være. Men benzinforbruget – “fy fan” sagde han, den brugte 5 liter på en mil (10 km) så det vil jo sige 2 km/literen og selv med datidens benzin priser var den dyr at køre i.
Mvh Svenfebruar 25, 2015 kl. 02:27 #27574Kim Bjarne SørensenParticipantHej Bjergsamler.
Her er lige et træfbillede af en Volvo Ekspres, som var med til Harevig Volvo træf i 2013.MVH Kim B S.
Attachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.