Ønskeseddel :-)

Viser 21 indlæg - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #38766
    bjergsamler
    Participant

    Hej Alle i brave samlere.

    Først vil jeg gerne ønske jer alle et rigtigt godt Nytår.

    Og håber i kom godt ind i det, helst uden vandmassernes indtrængen.

    Jeg har et par mangler, af Teknobiler, og kunne godt tænke mig at hører fra jeg om en eller flere af jer, skulle have en, eller begge til salg.
    Det er biler jeg snart har søgt i mange år, så jeg håber i kan hjælpe mig.

    De må gerne være “originale” 😉 ( et farligt emne at komme ind på 😉 )

    Har sat et par billeder ind, Freezeren er en Tekno, men den anden er ikke. Bare model-foto.

    mvh

    #38769
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hejsa “bjergsamler”.
    Hvis det er 930 Chevrolet Monza du efterlyser, har jeg et slidt eksemplar som jeg gerne vil bytte til noget andet Tekno.
    MVH Bertel.

    Attachments:
    #38773

    Tror det er en Corvette, med motoren foran. Den bliver svær. Svære end en Hvid Porsche OG den er kun en KIRK model lige som Porsche og Toyota modellerne. Aldrig lavet i andet end et par prototyper.

    #38774
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Bjergsamler

    Kloge mennesker har fortalt mig, at Chevrolet Corvetten kun findes i 3 kendte eksemplarer – så den bliver nok svær.

    Forden blev tilsyneladende samlet efter Tekno i Hjørring var lukket af de tilbageblevne medarbejdere. Da de løb tør for decaler samlede de fortsat de biler de kunne uden decaler. Prøv at kigge i “Arbejdsdrengens beretning” fra Hjørring under historier fra Tekno.

    mvh

    Peter

    #38778
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej bjergsamler.
    Som Hans Jørgen og Peter skriver er den Corvette uhyre sjælden.
    Jeg havde aldrig hørt om den, så fortsat god jagt med at opspore dine to ønsker på listen.
    MVH Bertel.

    #38779
    GtXNorway
    Participant

    Hei Bjergsamler,

    Fant dette på det store internettet:

    Tekno prototype 1/25 Chevrolet Corvette

    Er det en slik du ønsker deg?

    #38780
    peter frandsen
    Keymaster

    Det er den originale prototype af Chevroletten som blev solgt for 2 – 3 år siden på auktion. Der var også prøvestøb af karosseriet i det lot. Jeg har selv nogle plastikdele til bilen og andet løsøre men hele biler, dem er der ikke mange af.

    mvh

    Peter

    #38846

    Det er en meget god side der linkes til. Den er Fransk, men Google oversætteren kan hjælpe på det. Klikker man på TEKNO ude til venstre — der står mange navne — så ser man også nævnte prøve støb, og en del flere fotos. En masse tekst men også et VW rugbrød årg. 1967+ den der kaldes “bay bus” en Tekno prototype.

    #38858
    bjergsamler
    Participant

    Tak for jeres indlæg 🙂

    Bertel, det er en Corvette Stingray, jeg mangler, men takker. 🙂 Og den har Hans da også nævnt i bogen. 🙂

    Den 1:25 i messing, er jo sidste fabrikationsmodel, til at rette fejl på ingen den lille blev sat i produktion. MEEEN for he….. den er bare så fed 🙂 Bytter gerne en nyre for den. 🙂

    Og så er der lidt flere, end 3, af de små i omløb, men må jo søge videre. 🙂

    Men når man roder rundt i bøger, blade, billeder, nettet og et par andre obskure steder, så møder man jo ting der gerne skulle i samlingen.

    Mangler jo også den Fladnæsede Volvo express trækker med en tank efter.
    Inden der nu er en der farer i blækhuset, så kig lige ordentlig efter i bladet eller Peters artikler. Den er god nok. 😉

    Hyg jer derude i samlerland. 🙂
    mvh

    #38859

    Kom lige i tanke om en “lækker” C3 model HAAA — Matchbox Super Kings nr. 55a fra 1976-81.. Chevrolet Corvette Caper Cart.. Ideen med en sports vogn som stationscar. Skulle jo mene det var noget for dem der spiller Golf fx. Lige noget til Chevrolet samlingen. Det går helt galt når de spender en båd bag på. Personligt er jeg mere til C2 modellen. NU-VEL… En ægte GM. Chevrolet Corvette Normad (stationcar) kom allerede i 1954. Den er heller ikke køn. Der blev bygget 5, og de 3 findes endnu. Ideen hold fast, og de første ombygnings kit kom allerede da C3 modellen var sprit ny i 1968-73. OG bagruden kunne ikke åbnes. Al bagage, og der med også Golf sættet, skulle gennem dørene.
    Matchbox modellen er fra, da Matchbox begyndte at lave underlige biler. Jeg har imidlertid fundet dem som virkelige fra tiden, undtagen et par stykker der er fri fantasi.
    Skala 1:43 iøvrigt.

    #38867
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej igen “bjergsamler”, hva’ med et fornavn?
    Sådan en fladnæsedet Volvo express trækker med en tank efter er noget nemmere at fabrikere, har selv haft en der blev til to set.
    Hvilke farver og decaler havde den du tænker på?
    MVH Bertel

    #38875
    bjergsamler
    Participant

    Hej Bertel.

    Den originale Tankvogn jeg tænker på, og har set på billede ( omend dårlig billede ) er i lyse farver, hvid eller beige. Alt hvad jeg kan bidrage med, desværre. 🙂

    mvh

    #38882

    Det er jo det med prototyper. Man skal nok være lidt heldig for at finde dem. Jeg har taget et billede — af et billede — af et billede og det bliver ikke bedre.. ved ikke om billedet ses bedre i artiklen med en lup. Skal jeg gætte på farver som de ser ud på sort/hvid. Så er traileren rød eller grøn for neden, og hvid for oven. Bilen er ? I forhold til de andre biler i reolen som man kender farverne på så kunne den være beige, eller sån fløde gul.Teksten på tanken er utydelig. Men af de tre bogstaver der synes at kunne ses er det første større end de to næste. Navnet er nok på 5 bogstaver med det midterste bogstav større end de andre.Jeg synes at mindes sådan et navn men husker ikke hvor fra ?… Man ser tillige noget Fransk import, SAFIR veteranbiler. Og dem kopierede Spaniolerne også men af plastik. Tror det er biler fra SOLIDO serie 100 der ses over Lincoln modellerne, men varianter der ikke kom med hammerlak i bunden…. OG en anden prototype at jage… Anhænger til Mercedes lastbil. Den kom aldrig, og billedet er fra før Scania lastbilen… der linkes til artiklen, God jagt i udstillingsskabet bag Fjeldgaard.

    mvh Hans Jørgen

    http://docplayer.dk/5646309-December-2012-25-aargang-laes-inde-i-bladet-side-6-dukkemuseet-i-ranum-side-8-teknoerindringer-side-24-paa-besoeg-hos-birthe-i-roedding.html

    Attachments:
    #38891
    bjergsamler
    Participant

    Nemlig, det var der, jeg havde set den 🙂
    Ikke altid nemt at huske.
    Kunne være en af de udenlandske tanke ? Gormann – Meteor – lign. !!

    Den Mercedes med anhængeren, har da andre fælge, end Mercedes´en.
    Som jeg kan tyde billedet, ligner fælgene de alm Scania/Volvo fælge.

    Men selv om jeg har forsøgt på flere måder med forskellige lup, er det ikke lykkedes mig at find en Opel Stationcar, bag den gamle panserbasse 🙂
    Og billedet fra FDM, er for grynet til at finde den der imellem.
    Så den bliver nok mere bøvlet at få fat i 🙂 Eller er der en af jer der kender den ??? ( kun i Tekno, ikke andre firmaer! ) 🙂

    Ak ja endnu en af de spændende 😉

    mvh

    #38892

    Er den Opel overhovedet kommet op som andet end en tegning ? Og hvis den er, er det så fra Tekno eller fra Termax ? og uanset, måske kun som en træmodel, og såååå kom der en ny Opel model. Opel skiftede modeller som andre skiftede undertøj den gang. Nogen modeller holdt jo ikke en gang et helt år, fx. Kapitän fra 1958. Lego nåede aldrig at lave en Kapitän fra 1957,kun 5 prototyper, men Pilot gjore. Selv Tyske Wiking gik lidt uden om Opel. og 1:43 modeller findes der heller ikke noget særligt Tysk af.
    Man opgav måske Opel Rekord P2 til fordel for Kadett A ? — Kunne passe med tiden. Der var måske også nogen Opel kroner med en ny Kadett frem for en “gammel” Rekord ? og det var måske ikke så svært et ændre formen/ tegningerne fra Rekord P2 til Kadett A…. Har lånt et par net fotos.
    Var den ikke nået længere end til træ model, så er det jo ikke så meget der skal ændres i designet. Og at skære stationcar taget af er jo ikke noget særligt i det spil.

    PS: Du siger ikke andre firmaer. — Dinky var en 4 dørs P2 sedan. Er der andre 1:43 legetøjs modeller ? 😉 Mercedes fælgene passer da meget godt med skraldebilens på øverste hylde….

    #38898
    bjergsamler
    Participant

    En spændende tankegang, du der kommer med.
    Men det virker lidt spøjst med reklamer for 2 nye opel modeller, og så kun komme med en, endda en billigere og skrabet model. ( altså i virkeligheden )

    Men fin tanke med træklodsen 🙂 der skulle jo så bare høvles af på alle ledder og kanter.

    Prøv at følge mig hen til hylden, med billedet i hånden, og så kigge godt på billede, og opdag jeg har stillet mig ved Dinky hylden 😉 ( ja ikke i virkeligheden, men følg tanken ) og her står så den fineste Opel Rekord.

    Og hvorfor så den tanke ? Jo det er jo ikke første gang Tekno har leget med dinky! Auto transporteren 🙂 er jo gennemført Dinky.

    Her ud over har Tekno jo også bejlet til Solido og de Spanske? veteranbiler.

    Og noget af det sidste var jo at stoppe Corgi ind i produktionen.

    Bare en strøtanke 🙂

    mvh

    #38899

    HMMM ???? Følger dig ikke helt efter det med reolen. Jeg har haft to dinky P2 en gul og en rust rød. Kender den udemærket. Tekno´s gode ven Reisler, var Dinky importør, og Dinky havde også Kadett A modellen.

    Autotrans er lige så forskellig fra Dinky, som Scania brandbilens stige. Delene kan ikke direkte ombyttes uden at det kan ses. Og traileren er støbt i andre dele/samlinger. Jeg har dem alle fra Tekno og Dinky. Forskellen svarer nærmest til Tekno-Joal modellerne vil jeg tro.

    Kataloget med P2 er fra 1961/62 så vit jeg husker. Rekord A kom i 1963 (hvilket nok vil sige efteråret 1962. Jeg mener at også Opel omstillede fabrikken til de nye modeller i sommerferien, lige som de andre bil fabrikker) Rekord A, var en helt ny bil, hvor P2 var en faceliftet. Det vidste man hos GM. Man arbejdede allerede på A modellen. Men kadett A kom i 1962. ( og det ville måske sige efteråret 1961 i Tyskland) OG DET VIDSTE MAN HOS GM. Den drønede direkte ind i VW boblens domæne, der hvor Ford Anglia også lå og prøvede på noget. Første Kadett siden 1938, Første efterkrigs Opel til den store masse. Kunne tænke mig at der måske kunne ligge nogen OPEL sponsor penge der, der gjorde at man gerne ville lave en Kadett. Rekord P2 var en “gammel bil” for Opel så den har de ikke villet give noget for.

    Salgstallene for de rigtige biler var. Nr. 1 VW boble. nr. 2 Rekord… Vw kom med Typ III 1500, som var i Rekord Klassen, så Opel kom med Kadett i boble klassen.

    Man laver en grundmodel som der også skrives om i modelbyggerne, i Peters artikler. Den er ikke så svær at ændre på som en stål klods. Det kan godt være at klods bilen er for stor i skala mål, men det kan jo let indstilles på pantografen, når den lille form skal fræses ud. Ser man bort fra størrelsen, og kikker sort/hvidt på bilerne, så er silhuetten næsten den samme.— selv dørenes forløb faktisk. Så det er sådan set ikke så meget der skal høvles og slibes. Uden at vide det, så tror jeg ikke at P2 er kommet ud over begynder stadiet. Men jeg er meget sikker på at Opel meget gerne ville se en Kadett som legetøj. Og den blev bygget i København. — den rigtige Kadett — Men det er jo bare gætterier alt sammen.

    Har fundet et par youtupe videoer med legetøjsbil fremstilling. Meget gode faktisk.

    #38900

    Hovsa — det skulle bare være links, ikke videoer direkte —- ?

    #38929
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen, et par meget interessante youtupe videoer.
    Tænk at den gamle pantograf stadig er i brug her.
    MVH Bertel.

    #40525
    john lund pedersen
    Participant
    #40720
    bjergsamler
    Participant

    Hej John Lund.

    Nemlig, det er den jeg mangler på hylden, dog skal min være original i maling og transfers 🙂

    Den der er vist på ebay, er opmalet, eller som minimum fået nye transfers 🙂

    mvh

Viser 21 indlæg - 1 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.