Mystisk ‘Tekno’ 401 Flyvende Fæstning

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Mystisk ‘Tekno’ 401 Flyvende Fæstning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Michael Flebbe
    Participant

Nogen der har set denne model før. Uden Tekno logo under vingen.

Nogen der kender historien?

Også decals er ikke typiske Tekno, men det kan naturligvis være en renovation.

Hilsen, Michael

Nu må du ikke hænge mig op på årstal… Tror faktisk også at PF har det i en artikkel ? Tekno havde ikke rigtigt salg i de tre fly fra 1940 så de stoppede produktionen. Det har været omkring 1950… Stula tog så prod. op men nu uden Tekno navnet. Der var imidblertid efterspørgelse på de tre fly især i Sverige. SÅ Tekno hentede sine værktøjer tilbage, gravede navnet frem i formene igen, og fortsatte selv en produktion frem til omkr. 1964… En af grundene var at især Sverige havde modtaget nogen flyvende fæstninger ombygget til transport/fragt/godstransport og post fly efter krigen… Vi havde også een i DK. som transport fly.

Dermed være sagt at din flyver er lidt sjælden – kun produceret et lille årstid.

peter frandsen
    Keymaster

Hej Michael

HJW har helt ret, der er tale om Stulamaskiner – som jo også var danske.

mvh

peter

Michael Flebbe
    Participant

Takker for det fine svar, det er desværre ikke min (endnu). Dukkede op på nettet og så blev jeg lidt nysgerrig.

Hvad jeg egenligt var på udkig efter var mærker på den danske udgave. Her på siden sælges danske decaler til 401 som to runde mærker til vingerne samt to flag til halen.

Min Danske udgave (billedet) har runde mærker både på vinger og hale. Dem på halen lidt mindre. Kunne kun finde to modeller med danske mærker på nettet (en camoflage og en sølv), begge havde som min også runde hale mærker.

Jeg er nu i tvivl om den er lavet med flag på, og hvis ja om de er fra forskellige perioder, eller om det er en af de mange Tekno tilfældigheder.

Hilsen, Michael

Attachments:
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.