Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Muir Hill
- This topic has 7 svar, 2 stemmer, and was last updated 10 years, 9 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- april 20, 2014 kl. 22:57 #22438
Anonym
InactiveMuir Hill Dumper, Dinky 1954-66, med håndbetjent tip lad,hjul af metal,hvilket ikke giver noget slid ved kørsel i sandkassen, god detalje, en meget solid model som havde en lang levetid.
Omnummereret i 1954, der er ingen varianter af modellen.Fund fra England, ved modtagelsen var der stadig fastkørt sand på
hjulene, chauffør via engelsk reservedelsforhandler.Stor model som passer til bæltetraktorene, efterfølges af en
4×4 dumper af mærket Euclid, som jeg er i gang med, fundet på
Qxl.dk
Her er et foto af model samt æske(via nettet)april 22, 2014 kl. 23:07 #22465Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej :
Du skriver omnr. i 1954. hvornår kom den ? Matchbox havde en lign. i grøn/rød 1953 – 1960 vanen tro for de gamle modeller en lille først og så en der er lidt støre. Iflg. historien, en model de havde købt som stor omkr. 1949-50, men som de så “krympede”
Det interessante er, synes jeg, at rigtigt mange store Dinky,- og små Matchbox modeller, er af samme køretøjer. Ja, de samme modeller ville naturligvis være lige spendende i begge størelser, for alle drengene. Jeg synes måske bare at der er påfaldende mange ens modeller. Jeg har aldrig haft både en gammel Dinky, og en gammel Matchbox ved siden af hinanden, så ligheder kunne studeres. Men et punkt kunne være prod. start. Var Dinky først sååååå kunne man jo tænke sig at Odell lige kom med en krympet model bag efter. Det var jo ham der var teknikeren, og hans passion blev veteranerne, midt i halvtredserne.
mvh
Hans Jørgenapril 25, 2014 kl. 01:25 #22468Anonym
InactiveHej Hans Jørgen
Matchbox Muir Hill (grøn med rødt lad) kom i 1953 som Moko Lesney
nr 2- uden chauffør
Genudgives i 1957 nu med khaki chaufførMatchbox udsender 1962 en ny Muir HIll model, nu med lukket førerhus
i rødt med grønt lad, uden chauffør
1962 kommer samme udgave men med gult logo på døren “Laing” (entreprenør firma)
Den samme model dukker op på samme tid, men med Logo i sort og hvidt
på døren “Muir Hill”-men det er en særmodel bestilt af firmaet Muir
Hill, og den har ikke været i butikkerne, pris for denne jvf
Ramseys: British Diecast £ 100-120 m.box mint.
Prisen har jeg angivet så i kan snuppe den hvis den skulle dukke op
et eller andet sted, den kan altid bruges som bytte/salg.
Det er jo sådan, det andre ikke ved, er det vi skal lukrere på
Jeg har alle 3 så jeg poster et foto af de små.
Men til spørgsmålet,Matchbox kom altså først da Dinky Muir Hill
kommer året efter i 1954, så de har nok kigget lidt. Dinky`s tages af programmet i 1966, og den findes kun i en version.
Det minder også lidt om Dinky og Tekno-Dinky`s Bedford Pullmore autotransporter sammenlignet med Teknos Volvo Titan-selv om de ikke er helt ens, så er de meget tæt på det.
Om Dinky og Matchbox Muir Hill, så er de faktisk eens.
Jeg sætter dem op mod hinanden på et foto..Den store Matchbox kom
jvf “Ramseys” i 1960 i serien “King-Size” som løb fra 1960-70
Den kom kun i én udgave, jeg har den ikke men et foto fra nettet.april 25, 2014 kl. 13:44 #22474Hans Jørgen Wagner
ParticipantHej Ib
Matchbox 1-75 serien havde chauffør i både lille første, og lidt større, anden udgave.— Jeg har dem (se evt. Wagners matchbox chowroom) — Chauffør, sæde og rat er en samlet støbning og de er af samme model som din Dinky. Den store King du viser har jeg også, og det er en anden, sansynligvis nyere model. —
Jeg spurgte fordi du nævner at Dinky modellen blev — om nummereret– i 1954 skriver du. Alså må den være fra før 1954 men med et andet nr. — Lesney købte faktisk denne dumper model i stor af en anden “Condon product” hvor den var i produktion. Lesney krympede den og udgav den som lille. Jeg synes bare altid årstal er lidt interessante at rode rundt i…
Nu du nævner Dinky og Tekno autotransporteren, så er der ingen tvivel om at man har købt en Dinky, og kikket på den og så iøvrigt forenklet støbe arbejdet til noget mere fornuftigt. Jeg har en af hver at kikke på. Endnu være er det med Tekno Scania, Brandbil stigen. Dinky modellen og tekno modellen kan ombyttets på bilerne uden der er nogen der ville opdage det. De eneste dele der umiddelbart kan ombyttes uden resten af stige systemet er dog udskyder stigen. Den passer som fod i hose på begge modeller. Her skal man være kender for at undgå evt. fusk. Så er der Tekno håndtagene på stigen. De fine med det løse håndtag, der jo også bruges på tipvognen, og til at løfte bogien på den store Scania-Varbis. Hovsa — Præcis nøjagtig samme håndtag på en noget ældre Dinky. Jeg har et par Dinky, og et par Tekno stige biler at kikke på hjemme i samlingerne.
Jeg mangler en gammel førkrigs Magiruz fra Märklin. Denne førkrigs model har samme farve sætning som Tekno Triangel. Og stigen ligner til forvæksling den på Triangel og VW pick-up. Endnu en nørde opgave 😉For Matchbox interesserede google – Nick Jones, Moko lesney Matchbox —
mvh
Hans Jørgenapril 25, 2014 kl. 21:56 #22476Anonym
InactiveHej Hans Jørgen
Indtil 1954 blev Dinky modeller leveret uden æske(box)men kom til butikkerne i retailer æsker med feks 6, 4 eller 3 emner.
Muir Hill lanceres tilfældigt på samme tidspunkt hvor Dinky indfører
en box til hver model, nemlig i 1954, men inden da, har den nr 562.
Solgt i sælvstændig box, får den nr 962, som holder til 1966, hvor
modellen ikke laves mere.
Det gør at engelske kataloger feks Ramsey Diecast Model Toys Catalog,
har to priser, en for den uden box og den med, faktisk handler det nu mere om æsken som sammen med modellen, får en højere pris.
Det giver også nyt liv til en ny niche, nemlig kopiering af æsker.
Der er altså ingen Dinky Muir Hill før 1954 som man skulle tro.
Jeg går udfra, Matchbox derfor kom først.
Jeg fandt mine Matchbox dumpere i England idet vi en tid boede i Kent,så det gav tit en tur til feks et marked i Greenwich ( £ 5,-
for 3 modeller fra frit valgs kassen.)
Jeg har forsøgt mig med et foto af de som jeg har, ikke særlig vellykket, men mine Matchbox modeller er med garanti u-renoverede
og originale.
Den sidste pris jeg så på en Matchbox Muir Hill med tekst på
Cabinen, har en ret så vild pris, så venner, kig godt i skrot kasserne på markederne, men hvem vil give næsten 3000,-dkr for sådan en krabat.
Jeg tror ikke den går for den pris, men se blot her.Set d.24.4.2014april 26, 2014 kl. 00:34 #22482Hans Jørgen Wagner
ParticipantJa det er en udbuds pris. Man kan byde på den såvit jeg kan se. Det er ikke en vurderings pris.
Matchbox holder gode priser i England og USA. Wiking i Tyskland og Tekno over det hele. Men fantasi priser findes også på QXL 😉
Så kom Matchbox først. Man kan kun sjældent gå op i størelse, og slet ikke så meget som det skal være her for at fremstille en kopi.
Det er derimod meget let at gå den modsatte vej, alså formindske en model. Det var også den vej man arbejdede på værkstederne. Man havde en stor model ofte af træ, der via en lære, blev fræset ud i lille skala til støbeform. Og derfor var det lidt interessant med årstal for både Matchbox og Dinky modellen. Hermed kan det fastslås at, historien om Matchbox modellen er korrekt.
Man kan søge på Lesney-Matchbox på you tupe og se film klip af arbejdsgangene. Det er meget interessant i almindelighed.
mvh Hans Jørgenapril 26, 2014 kl. 02:04 #22483Anonym
Inactivepris klippet fandt jeg på ebay, og det er ikke realistisk efter min mening, om der så kun fandtes to af slagsen
Det er en tysk sælger fra Berlin som har en Matchbox shop, han anser
sig selv som specialist, men det nyeste engelske prisindex
anfører 100-120 mint med æske.
Når jeg skriver priserne, så er det såmænd kun for at andre
kunne score lidt på noget som det faktisk ikke havde tænkt, havde
nogen værdi, og igen, de som laver kataloger, det er både godt og
skidt, godt for at finde modellerne, men skidt fordi der kan sættes
en pris efter for godt befindende, og hvem er egentlig specialist-
de som laver katalogerne har måske en særlig interesse i en pris
ansættelse
I sin tid da jeg fik de første Matchboxbiler, omkring 1960,
der handlede det om prisen for mine forældre, jeg har altid kun haft
second hand legetøjsbiler, der var ikke råd, men faktisk, så har jeg aldrig leget med dem, og jeg anser dem faktisk for et rent samler
fænomen, for hvad kan man egentlig bruge dem til i leg,
Den eneste store Dinky jeg havde, var en Foden udgave 2 med hænger-
den kunne fragte meget af klodser mm, og den har været hele vejen rundt fra original til om malet militær, og tilsidst retur
så står den nu i sin første farve nærmest som ny.april 26, 2014 kl. 23:13 #22502Hans Jørgen Wagner
ParticipantNå ! – Mine matchbox biler blev slidt op faktisk. Men den vildt svingende skala størelse har altid irriteret mig. For små, eller for store til HO tog, aldrig rigtige. Hjulene ridsede så MOR forbød Matchbox olign. på bordet uden voksdug. Men omvendt tiltalte Matchbox bilerne mig pga. den fine detaljerigdom, og generelle vellignende modeller. Mine Corgi og Tekno blev også slidt op, og overmalede i en grad at redning stort set var uden for rækkevidde. Jeg har kun et par stykker af mine egne gamle tilbage, de øvrige er faktisk solgte. De Dinky modeller der var op gennem tredserne tiltalte mig aldrig rigtigt, og skala størrelsen hoppede nogen gange lige så skørt som Matchbox, så der var ikke mange af dem blandt mine biler. Vilmer havde jeg men de holdt ikke. De gik næsten i stykker inde de var pakket ud, og så lignede de ikke forbilledet særligt godt. Jeg tror, at jeg altid har været skala, og nøjagtig kopi af originalen – freak. Jeg kan stadig bruge laaaaaaang tid bare på at sidde med en modelbil og kikke på den. Og er det en fra sidst i tredserne så forundres jeg stadigt over de vellignende modeller, med de mange ting de kan – fjedre, åbne alt, dreje osv. og samtidig holde til solid leg i blomsterbedene. utroligt ! Helt almindeligt legetøj.
Vurderings priser, eller den pris en given model vil have i handel og vandel, er den pris som en samler er villig til at give. Sagt på en anden måde. Jeg ville være villig til at give for meget for en given model, vis det var den sidste jeg manglede i min samling. Omvendt vil jeg have et loft, for alt med måde, inden for rimelighedens grænser.
mvh
Hans Jørgen - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.