Mini Dodge Tekno

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #25915
    Anonym
    Inactive

    for et par år siden, tog jeg samleriet op igen, og for ikke at springe rammerne, begyndte jeg at se på Dinky Toys, og dernæst Tekno.
    Nu er det ikke sådan, jeg får en ny renoverbar model hver uge, bilerne har været gemt af vejen, de fleste er borte fra tidligere tider, og mini Dodge har jeg faktisk aldrig haft,men derimod Wilmer,

    Jeg kan dog ikke stå for dem, så jeg har skaffet mig nogle enkelte, planen er, en af hver art.
    Jeg har netop renoveret Cement og Tankvogn, øvrige som jeg har, er urenoverede.
    De jeg nævner, var overbemalede, cementvognen havde været gul, hvid,
    blå, rød og til sidst matgrøn, tromlen var blå,hvid og rød i striber.
    De var dog seje, malingen var nærmest uopløselig, så jeg sleb, og må indrømme, jeg ville hellere renovere en cykel end de her små sager.
    Jeg har forsøgt at finde de farver jeg tror de har haft.Heldigvis
    kunne bund og hjul aftages, puha,så de rigtie farver åbenbaredes inden i. Bundene var dog malede, og sådan er de nu, men ikke af mig-det ser ud til, de stod i umalet blank metal.
    Bemærk at mit kamera, urgammelt, giver nogle sære skygger,især på rød.
    På Caltex har jeg bevaret den originale transfers, ordet Caltex, var malet med (god vilje åbenbart)sikkert af en velmenende far, med hvid maling, Caltex Transfers er naturligvis via Peter Frandsen.
    Jeg har dertil også en tanktrailer, den var oprindelig Mobilgas, og
    det blev den igen.

    #25923
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Teknoib
    Det er nogle fine små biler du der har jeg har også nogle liggende og venter på tid til renovering mit næste projekt er en Vilmer øl bil som lige venter på de rigtige dæk som er bestilt 😉

    #25925

    Fine små biler. Kranbilen findes i 2 versioner. Den ene med fast kran der vender bag ud. Den anden kan dreje kranen. SÅ sidder i der ude, med en der kan dreje kranen. så er den alså korrekt. Bare en oplysning.
    Hilsen HJW

    #25927
    Anonym
    Inactive

    Hej
    Du har ret, der er to versioner, min har fast kran.
    Tillykke med ølbilen (grrrr, nå, he he) den finder jeg åbenbart aldrig.
    Jeg har en ide om at jeg kan lave den på Mack chassis idet de lukkede
    kasser bagpå kan befries for taget på en snedig måde-tryk, svup,
    og det flyver gennem luften, blot til underretning hvis katten kommer i vejen, en skruetrækker trykkes ind på en af de paler som holder det.
    nu vi er ved de små, har i en ide om hvorfor de krympede til den størelse, ku de bedre være i lommen, eller skulle de kæmpe mod
    Matchbox som vel kom omkring 1953?
    De er i øvrigt meget solide.
    Jeg har Wilmer med tønde og Wilmer blå/rød med lad-de er en anelse
    størrer end Tekno, har jeg opdaget, også at nogle har et styre hjul
    på taget, og nogle har ikke (dvs samme model feks) nogle kan altså styre, andre har det blot, men dreje ringen sidder fast, og styre bøjler/krog er ikke monteret oplyser Tekno/Wilmer-
    Jeg har også en army wilmer med stjerne på døren-det er en kranvogn.
    En bullnose Bedford,blåt lad og fabriks logo på døren.
    Og til det, mon der kommer transfers til de få Wilmer som havde det
    Som spæd havde jeg faktisk omkring 8-forældrene gav dem bare væk.

    #25929
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Teknoib
    Der er også 2 typer hjul på de små kære biler den mest almindelige er den som kan bruge dæk fra VW bilerne (Den første udgave) og Morris Marina /MG 1100 og så er der en hvor dækket skal være hult inden i Peter kalder det en rille han har begge slags dæk 😉

    #25933

    I forbindelse med en Lego traktor kom vi langt omkring. Vi mødte også navnet Lion. De lavede bla. DKW 1000 /3=6, Opel Record Olympia, Renault 4cv, Ford Taunus transit mf. og jeg mener de havde samme hjul som mini Dodge med rille. Tekno var forhandler af Lion Danmark, så måske der var en sammenhæng ? Mini Dodgen passer i størelse til de mindre Lion biler. Dodgen var en KEW Dodge fra England der størrelses mæsigt svarede til en Bedford A eller Opel Blitz og de kunne som rigtige biler, alle fås i vægt klasse under 3500 kg og op til omkring 6-8 tons.
    Hilsen Hans Jørgen

    #25965
    Anonym
    Inactive

    Lion Danmark, DKW, og Lion fra andre lande, og så dæk på lion fælg,
    med fabrikatet Molberg, det er meget på en gang, og kortene er
    rigtig godt blandet.
    Jeg har fundet et foto af en Lion Danmark DKW, nærmest den model som fandtes i DDR under mærket IFA, og Lion Danmark DKW har netop den fælg
    som Ole oplyste om, er jeg næsten sikker på.
    Men der er også en Lion model , produceret formentlig i Holland,’
    så er Lion et Hollandsk mærke, og er Lion Danmark et særskilt produkt, men formidlet som Hans Jørgen oplyser(og tak for det) af Tekno.
    Var Tekno ikke særlig striks mod konkurrenter, jeg har opfattet
    at gik man ind på det engelske marked herhjemme, kunne man komme ud for det klassiske tricks, “for meget England, ingen Tekno(bistand”
    Hvad med de norske Tekno udgaver, der var importforbud en tid mod
    legetøj i Norge, men er de lavet der?
    Jeg er vild med udgaverne, lidt mere spændende farver, og for VW typer, godt med spræl,(tænk på at en leverpostej VW er solgt for
    31000,-dkr)
    Lion lastbilen er en Kromhout, og minder lidt om en fransk Berliet
    eller en eller anden øst ting.

    #25976

    Lidt DKW F9 historie… Den var klar før krigen og skulle være en VW konkurent. Tyskland blev delt i to og en håndfuld DKW ingniøre løb til vest og fik langsomt startet DKW op igen. IFA kom imidlertig kvikt igang i den gamle DKW fabrik. Derfor ligner DKW 3=6, en IFA, eller omvendt. Det var den ultra korte version.

    Jeg tror også at Lion og Mini Dodge deler fælg. Kan ikke rigtigt finde ud af Lion. Der står Danmark under nogen, og Holland under andre, men de er ellers ens. Jeg har set nyere Lion biler og de findes kun med Holland i bunden. I dag laver de vidst kun lastbiler som Tekno.

    #25977

    PS: De gamle Lion bilers fælg er også med rille til et dæk der er “hult” eller med indv. rille.

    #25978
    Anonym
    Inactive

    ja jeg er med på historien om DKW, Jørgen Skafte-Rasmussen som oprettede firmaet og tabte det hele, da krigen delte Tyskland.
    Jeg har forgæves ledt efter Lion dansk i reklamer, og har ikke
    pt haft held med det, måske er der noget i den gule Teknobog
    men den har jeg ikke.

    #25981

    Njaaa. De pressede ham ud fordi han ikke ville være tysk statsborger. Så lavede han varerbiler undernavnet Barkas. Boede efter 1945 lidt i Fensburg, men endte i Bellahøj.
    Et foto fra den grå Tekno bog fra 2007.. Tekno reklame De to nederste biler til H. og til V. er lion biler. En Tekno reklame.

    Attachments:
    #25983
    Anonym
    Inactive

    tak for det, vi kunne godt bruge en stor saftig Tekno bog med
    “det hele” uvildig og uden tilhæng til firma interesser, men
    med gode fotos med æsker, hjul, fælge, transfers, og og og..
    det kan godt være vi kan se det hele på nettet, men efter min mening,
    en bog kan ikke erstatte det
    Men beklage sig over det der er, det kan man jo ikke, jvf et gammelt kinesisk ordsprog “er du ikke tilfreds, så skriv selv en bog”

    #25988
    Stroget
    Participant

    There are 2 books published in Dutch on Lion Toys and Lion Cars. They both talk about a few of the cars being made in Denmark because of import restrictions. I am not clear if they were cast or assembled from parts.

    1956 OPEL Rekord
    1956 DKW

    #26009
    Anonym
    Inactive

    Hi
    Thanky you very much, I have a Picture of the bottom frame
    with the Lion Denmark brand embossed on it.
    I have never in my entire life seen a Lion, and it must have been
    a very limited edtions, and some advertision has as far as I know
    been sported in the toy stores of Denmark.

    #26017

    Hej .
    Jeg har en DKW jeg købte på loppe torv i 1978 for 1 kr. 😉 Det var på det tidspunkt den eneste jeg havde set, og jeg har ellers altid været lidt på forkant med bilerne i vinduet. Lige DKW modellen har jeg generelt været ude efter for vores oste mand havde en hvid en. Siden den i 1978 har jeg ikke set en lion bil før jeg så billedet i tekno bogen i 2007. Nu har jeg bla. også Taunus transit militær. Til forskel fra Tekno modellen der er lige så dårlig i designet, så kan Lion modellen åbne bagdøren.
    mvh Hans Jørgen

    #26018
    Stroget
    Participant

    Thank you for the photo. I got both my Lion Cars Made in Denmark more than 12 years ago from ebay. Then just last year, a collector friend in Copenhagen found another at a flea market! He sold it to me for a very good price! They look identical to the Holland castings except for the baseplate words.

    Here it is next to a Vilmer Bedford dump truck.

    #26051
    Anonym
    Inactive

    som du nævner, kan der være forskel på kvaliteten. Jeg kendte ikke de forskellige små mærker før jeg lånte den gule Teknobog på via biblioteket.
    Mon de fleste grossister var et sjællandsk issue, altså selv om
    Lego findes i Jylland, så havde jeg aldrig set andre modelbiler,
    end de små med metalhjul, men jeg fik engang en plastik mælkebil
    måske var det en Opel BLitz eller Bedford, men plastik, aarghh

    Og at nogle af de “ukorente” kunne mere end Lego, døre osv, det
    kan man så opleve.
    Den første Tekno der kunne alt muligt som jeg fik, var en Jaguar E
    i rød, en min familie havde købt i København, de kom nok der før
    end i det mørke Jylland, ganske som når noget kommer i USA
    og 50 senere, findes det her.
    Og ja, jeg var utilfreds, jeg ville hellere havde haft en Scania.
    Jeg tror den findes hos Bjergsamler, så jeg kan da se til den af og til.
    Thank`s also for showing those Lion in your Collection….

Viser 17 indlæg - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.