MERCEDES BUS — O302

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler MERCEDES BUS — O302

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Sidder og roder med gamle Populær Mekanik, og der står jævnligt om de nye biler som også findes som Tekno. Man kan ofte finde større mængder information på internettet om disse biler, skrevet af andre og ofte udenlandske. Men Mercedes-Benz Bus O302 findes der ikke så meget om. Hvad der findes er at den i perioden 1972-76 også blev produceret af Hyundai i Korea og at den var i produktion 1965-76 ialt, og der blev fremstillet over 32.000 stk. Jeg har omkring 1970 været på tur med sådan en bus. Med udgangspunkt fra Flensburg gik den ene tur til Harzen, og den anden til Berlin. Blå og hvid bus fra “Förde Reederei Flensburg” Bussen var aldeles behagelig, og et eller andet sted, synes jeg ikke at have oplevet komforten som passager, er blevet forbedret i særlig grad, siden. Men det kan være chaufføren har fået det bedre. Kan huske vores chauffør på begge ture Herr Remcke, en jovial fyr med mange røverhistorier i ærmerne, der i en næsten lind strøm flød over hans skulder til min fætter og jeg. Vi var omkring 11 år og var placeret på foreste sæde ved døren. Remcke sov på gulvet i bussens midtergang. Det er jo blevet meget bedre siden. Så nu kan chaufføren sove i et hul, bag klapperne mellem forhjulene og bagagerummet.
    Billede teksten er fra PM Marts 1965… Og bussen kom på gaden i Maj 1965

Attachments:

Hej Hans Jørgen.
    Ja, det er faktisk en rigtig flot bus Mercedes fik lavet der.
    Jeg tror også at mange andre mærker var inspireret af designet.
    Blandt andet begyndte Danske Ørum P i 1966 at lave deres turistbusser med de høje sideruder som går helt op i taget, og fra 1968 fik alle deres busser de høje ruder.

MVH Kim B S.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.