Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › MERCEDES-BENZ – W113 – 230/250/280SL
- This topic has 11 svar, 4 stemmer, and was last updated 9 years, 7 months siden by Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- marts 11, 2015 kl. 18:46 #27837Hans Jørgen WagnerParticipant
Så har jeg lavet en “nørde” liste over varianter. Jeg søger imidlertid stadig et par billeder af Dalia æsker
Årstal Dalia produktion 19?? – 1980
Årstal MPC 19?? – 19??
Årstal Walco 1967 – 19??
Årstal Joal 1972 – 19??Listen er hvad vi her på forum er kommet med af input, og hvad jeg selv har fundet, og snakket mig til rundt omkring.
Jeg kan ikke finde den oprindelige tråd, men der blev stillet et spørgsmål om hvor mange varianter der har været produceret af denne model. Jeg har ikke talt op på antallet af varianter. Antallet er også stærkt afhængig af hvor man sætter grænsen for en variation.Men med de manglende årstal vil der kunne tilføjes yderligere et par sider, der samlet for modellerne 230SL, 250SL og 280SL og politi modellen vil beskrive variationerne, og præcise produktions år mv. SÅ har i et par årstal mv. så skriv dem her på forum.
Hilsen Hans JørgenAttachments:
marts 13, 2015 kl. 00:41 #27870Ole AndreasenParticipantHej Hans Jørgen
Flot og interessant arbejde! Jeg mener at husk, at det var Knut fra Norge der spurgte om antal.
Mvh Ole Aapril 17, 2015 kl. 19:30 #28577Knut J VognstølenParticipantSupert å lese. 🙂 -og jeg har fortsatt ikke alle. 🙂
april 18, 2015 kl. 02:32 #28583StrogetParticipantKnut, was it more than 2 years ago we had this discussion? with photos! http://www.planetdiecast.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=197&id=71548&Itemid=0
MPC are the black Kirk boxes with ‘Model Products’ and ‘Action’ on them? (not the MPC boxes with strip ‘n steer from the US).
Tempus fugit…
april 18, 2015 kl. 21:01 #28592Knut J VognstølenParticipantSomething like that Karl. It’s been a while. 🙂
Whewn it comes to the list, is this a list made from viewing actual unrestored cars? Or is it just a “might been made” list? Let me put the question a little different: Does anyone have a 230 or 250 that came from the factory with a base any other color than white? Does anyone have a 280 that came with the white base? Does anyone have a factory made black 250 or 280? 🙂april 18, 2015 kl. 22:24 #28594Hans Jørgen WagnerParticipantHej :
Det er helt ok at adressere spørgsmålene vedr. listen til mig. Listen er fremkommet ved en meget lang korrespondance her på forum. Hvad der er af viden at finde ude på nettet, og gamle tråde i andre fora. Jeg har spurgt mig for i andre fora af nyere dato også. Jeg har gentagne gange søgt svar på div. spørgsmål her på forum. Der er derfor ganske interessant at der nu endeligt kommer et spørgsmål op om nogen har set en sort 250SL eller 280SL ? eller en 280SL med en hvid bund farve. Eksistere modellerne ikke, har jeg fået forkerte svar/oplysninger under min søgen på korrekte svar. DU – kære læser, er eneste kilde til korrekte oplysninger om Tekno bilerne. Jeg mener at jeg hele tiden har søgt korrekte svar, og ikke svar på at man selv kunne ombytte dele osv. Men da modellerne kan skilles ad kan dele ombyttes og farver ændres. Med en sort 230SL bil kan man anvende en bagklap og en bund fra en 280SL politibil og man har en sort 280SL. Så bliver alt plusli relativt. Vi legede med bilerne for over 45 år siden da de var nye. Ingen kan helt huske hvilke farver de var i. Det er ikke skrevet ned nogen steder, så al viden er kærkommen, og søges jo også stadigt hvilket jeg vidst også har skrevet. Det har foreløbigt taget 1,5 år at nå her til.
Jeg har 6 biler og en masse oplysninger om Tekno modellen. (3 A4 sider) som jeg meget gerne vil sætte på forum også. Frem for grinere, ville jeg meget gerne have nogle svar på nogle spørgsmål først, hvilket tidl. er beskrevet.
Til oplysning kan nævnes at modellen var ejet af Termax. At Termas altid har produceret modellen. At den aldrig er kommet som MPC strip´n steer model. At Termax producerede modellen til Dalia i Spanien frem til 1980.
Venlig Hilsen
Hans Jørgen Wagnerapril 18, 2015 kl. 23:49 #28595Knut J VognstølenParticipantHans Jørgen, jeg håper mine spørsmål vedrørende listen ikke ble oppfattet som kritikk. Teknos 230/250/280SL er min favoritt blant alle mine lekebiler. (Jeg har noen av disse må jeg vel si.) Jeg er veldig glad når noen kommer med opplysninger som gjør at jeg kan lære mer. 🙂
april 19, 2015 kl. 00:12 #28596StrogetParticipantapril 19, 2015 kl. 00:38 #28597Hans Jørgen WagnerParticipantIflg strogets links. — 280SL med hvid bund hvis ellers bil og æske hører sammen.
Attachments:
april 19, 2015 kl. 01:30 #28601Hans Jørgen WagnerParticipantTil Knut – Dit svar tidligere lød lidt sån — meget godt med den liste som enhver kunne banke sammen på en halv time — Det har tage lidt længere tid.
Nu-vel.
Sort model er nem at lave for alle typerne. Jeg har ikke set nogen hvor model navnet er synligt.
En politi bil med hvidt interiør er set – opfatter jeg som hjemme lavet.
En del oplyser om politibiler med rødt interiør, men med sort instrumentbord. Der er så mange der nævner dette ude i verden at den må have været fremstillet.
Jeg har kun set grå bund på Kirk modeller.
Politibiler med en eller to betjente ? Nogen siger at der kun var en i bilen. Men der er altid to i, når man ser brochure/reklamer for bilen.
Walco 1967 – ?
Dalia ? – 1980 og hvordan så æsken ud ?
Joal 1972 – ?
Rød æske – Tekno standard med 10 stjerner en for hver ting modellen kunne, hvilket man begrundet var lidt stolte af.
Forhandler æsken passer med 50 års jubi for Bohnstedt-Pedersen i 1961
eller 30 år som Mercedes importør i 1964.
eller 80 år for Benz biler i 1963. eller 40 år som “Mercedes-Benz” i 1966.
Det er der ingen der ved. Det kan jo også være en passende kombination, når man ser på de biler der vises på æsken.mvh.
Hans Jørgenapril 19, 2015 kl. 02:03 #28602StrogetParticipantThat is my 280SL photo above – I got it many years ago with a white base in that funny Tekno box.
Karl
april 19, 2015 kl. 02:22 #28604Hans Jørgen WagnerParticipantyep
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.