lidt sker der da

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #31503
    Anonym
    Inactive

    nu er udsigterne ikke så ringe for at der måske kan blive et
    eller andet ud af ingenting-
    Jeg har fået forstærkning fra Børges Autoophug, PF`s reservedelslager
    samt en rar ældre fyr, som havde en dims.
    Det er næsten det samme som i tidernes morgen hvor jeg renoverede
    VW bobler-det er lige så svært at finde et stødstangsrør til en
    VW 1200 fra 1952 som at finde dimser til det her.
    Hvis der er jyder som læser med her, kender de nok lokaliteten
    på de ovennævnte virksomheder-

    #31508

    Hæ Hæ Ib prøv VW-Teile i Hamburg 😉 øhhh Nååå det var i gamle dag ups 😉

    #31519
    Anonym
    Inactive

    Simpelthen, “Das Auto”- først så skulle man spare penge op for at
    få sådan en, men dem brugte Adolf til noget andet, sidenhen
    blev fabrikken bombet, så kom der gang i den igen, indtil de kom
    en dims i, så man ikke kunne se røgen (det gamle mundheld “Så Du røgen,da katten fes i Hamborg)
    Havde de holdt sig til boblen osv osv.
    Nu er der kun TV reklamer for japanske biler, –
    Gamle Aage Heidemann ville formentlig rotere i sin smøregrav
    hvis han havde oplevet det. Æv…

    #31521

    Passer ikke med at Hitler brugte pengene. Kan godt være at Hitler var en skid, og KDF chefen var en fordrukken og et utilregneligt nakovrag, men pengene stod i arbejderbanken. Min fars moster fra Broager blev tysk gift. De købte spare mærker til en VW og havde spare bogen efter krigen. Det var først der pengene blev beslaglagt, af Englænderne såmend. Pengene der stod i arbejderbanken skulle bruges til at opbyggebåde landet og bla også VW fabrikken igen. Da det kørte godt kunne de få pengene retur, mener det var omkring 1955. Man kunne vælge om man ville have det beløb man havde sparet op, udbetalt i forhold til købekraften i DM. eller om man ville have en ny VW boble med udbetaling i % i forhold til opsparingen der var vist i bogen. Min fars moster valgte pengene. Der var mange der intet fik, for de havde ikke bogen mere. Og da der er en del spare bøger i omløb som rariteter – jeg har en – så er der mange der kunne have fået penge retur vis de havde villet.
    Osen er de vidst nok temmeligt gode om alle sammen. Kan love for at lavinen kommer til at rulle. Alm. Dieselbiler viser sig at svine op til 500 gange det tilladte vis de IKKE kører den foreskriftsmæsige kørecyklus. WIII HIIIUUU og jeg kører Peugeot, og den kunne ikke synes sidste år grundet for meget røg — da havde den ikke nået 100.000 km. endnu… det tog værkstedet 10 dage at ordne det. Nååå ja de har lige brugt 8 dage igen… hmmm hmmm Nogen der vil købe den ? den er pæn og postrød og nu kører den rigtigt godt, 5 døre så man hurtigt kan komme ud.

    #31535
    Anonym
    Inactive

    meget interessant,
    Jeg har et emblem fra en forening af tidligere VW sparer, troede
    først det var et emblem fra før 45
    indskriften er “Vereinte Kraft, das Fahrt uns Schaft”- så nogen
    polemik har der været omkring det.
    Jeg skal ikke gøre mig klog på om den tyske fører var en skid,
    et eller andet tyder på det hvis man læser bogen af Hans Mommsen
    og Manfred Grieger:Das Volkswagenwerk und seine Arbeiter Jm
    Dritten Reich” Düsseldorf 1996-
    Bogen blev bestilt af VW koncernen på baggrund af fabrikkens
    anvendelse af KZ fanger samt tvangsudskreven arbejdskraft
    feks af hollændere, franskemænd ect, men også af frivillig arbejdskraft
    heraf flere danskere, derfra har jeg min viden, i øvrigt var
    der en KZ lejr i tilslutning til fabrikken, en udelejr af KZ
    Neuengamme “Fallersleben-Laaberg” hvor flere danske SS folk
    var vagter, herunder en af lederne SS Unterscharführer Peter
    Anton Callesen fra Burkal mellem Rens og Tønder, det var et sidespring
    men der er altså en helt anden historie i det, og det er via
    VW`s arkiver, opslysningerne stammer, såmænd.
    I øvrigt det med røgen og Hamburg-det stammer fra en dansk revy
    fra 1889 af pseudonymet Svend Flue, den hed simpelthen “Så du røgen”
    med det menes “en langsom og sendrægtig person”-dvs ingen røg
    grundet langsommelighed-

    #31546

    Ja, Der var megen polemik. Man ville faktisk ikke udlevere det opsparede, men det kom man til. Jeg ved jo hvad min fars moster der boede i Flensburg har fortalt. Hun blev 101 (døde i 2006) så jeg har kendt hende rigtigt godt. Der var mange KZ i Tyskland. Min far havde en anden moster der havnede i Buchenwald. Hun kom ud dagen før hun skulle gasses iflg. papirene. Hun var vidt berejst Fotograf, og lavede postkort, og havde uvidende taget billeder af en strand, der havde noget hemmeligt 1 km. inde bag klitterne. Og sån kan vi få historierne mange steder fra.

    #31548

    Hej Ib og Hans Jørgen.
    Nu i skriver om anden verdens-krig, kan jeg da lige nævne at min Morfar var møller Henning Andersen som var en af de 8 mand fra Hvidsten-grubben, som blev skudt af tyskerne i Ryvangen i 1944. Min morfars lillebror Barner var med dem i konsentrationslejer, men blev benådet på grund af sin unge alder, og kom hjem med de hvide busser, Helt til hans død i slutningen af firserne, tog han rundt for at holde foredrag om hans oplevelser under krigen, han har i øvrigt skrevet en bog som hedder: Hvidsten Gruben som Barner Andersen husker den. I dag har min mor Lissy Sørensen tidligere Andersen overtaget alt Barners opsamlede matriale om krigen, og hun tager også rundt og holder foredrag om det.
    Gravstenen fra Hvidsten, kan ses på siden man kommer på med linket her under, hvor min morfar står som nr 5 fra oven.

    http://www.puchklub.dk/cm491/

    MVH Kim B S.

    #31550
    Anonym
    Inactive

    Hej
    Jeg kendte godt Barner Andersen, ikke personligt, men jeg har talt
    med ham på Frihedsmuseet i Kbh, muligvis den 9.4.1989
    Min afdøde onkel havde brødre der var involveret i Frihedskampen
    onkel kendte en af dem.
    En af min onkels brødre tog sit eget liv efter krigen.
    Mange har sikkert været berørt af den tid.
    Nu vi er ved det, så er min interesse faktisk mest den tid, Tekno
    bilerne ect er blot fordi jeg kan lide at lave lidt kreativt
    og praktisk håndværk, nemlig bilerne

    #31557

    Nå da da som ting kommer frem hva — Jeg er absolut overhovedet og aldeles ikke til krig, og soldaterier. Og i leg har jeg altid været en snu indianer 😉 Sån er det. Men min Morfar måtte under tvang lave vand for tyskerne på Odden, men mon ikke Odsingerne siden har været gade for de ikke selv skulle betale vandværket. Min Farfar dessaterede under den første krig i Kbhvn. Han var fra Hamburg. Han blev skorstensfejer, og fejede hele tiden skorstene på kasernen under den anden krig, og snakkede med tyskerne. Alt hvad han så og hørte gik videre til modstandsbevægelsen. Andreas Geil var med til at bygge den pansrede bil ved frihedsmuseet. Han var min bedre halvdels morfar. Og så kommer vi til Tekno — Geil kørte Cooper Norton på Roskilde Ring. 😉

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.