Hvem ved noget om denne Vilmer

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Hvem ved noget om denne Vilmer

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 52 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #25396
    Ole Andreasen
    Participant

    Er der nogen i forum som kan identificere denne bil? Kan den være ægte Vilmer? Hvis ikke, hvor kommer stigen så fra?. På bilen ses en decal med vinge og zonemærket. Jeg har opsporet denne vinge til tiden omkring 1935-1939 og igen i 1953. Vingen er et logo fra Zonens Flyvetjeneste, og findes på et enkelt fly og som brevstempel, men er det sandsynligt, at et sådan logo ville blive brugt på en bil hos Vilmer? Hvem ved noget ?

    • Dette emne blev ændret 10 years, 1 months siden af Ole Andreasen.
    #25403

    Hej :
    Er ladet forskelliget på højre og venstre side ? Iflg. dine foto ser ladet anderledes ud ved nærbilledet.
    Ladet synes jeg ikke at kende fra andre Vilmer biler. Vilmer genbrugte ellers div. lad typer til flere bil typer.
    Stigen synes at mangle den indv. stige, Passer en alm. Tekno/Vilmer Dodge stige ind her ?
    Stige modellen ligner umiddelbart samme type som blev anvendt i mindre skala hos Wiking, Pilot og Lego. Men stemplet til at holde stigen oppe. Man kan skimte det inde under midten af stigen. Er det metal, eller er det af plastik ? OG er selve stemplet masivt, eller er det en stor split som fx. Corgi altid anvendte.
    Forresten synes jeg ikke at Vilmer har anvendt navne på bilerne, undtagen ølkasse bilerne. Ellers har det altid været Vilmer transport af en art.
    Bilen ser rigtigt pæn ud. Og stigen ser virkeligt meget mere solid ud end den normale relativt dårlige Vilmer stige. Man kunne jo tænke sig at den var en ting mellem Dodge modellen og Volvo/Mercedes modellerne. Man har bare ikke fået gang i produktionen før man begyndte med de mere avancerede modeller.
    Chevrolet modellen kom vidst først i 1955. Så det med logo kniber vidst. Omvendt hvis det blev anvendt af Zonen´s flyvetjeneste så ville det jo ikke være umuligt, at det sad på en brandbil ved en flyveplads, hvor Zonen havde et fly stående. Jeg forstår så ikke helt hvorfor man ikke har set stigen før.
    Det var en masse spørgsmål, jeg lige fik kastet ud som frit svævende klodser, men som jeg umiddelbart finder vigtige i forhold til at fastslå modellens ophav.
    En interessant model på omkr. 60 år i flot stand. 😉

    #25404
    Ole Andreasen
    Participant

    Hej Hans Jørgen Tusinde tak for dine opklarende spørgsmål / svar.. Min fejl, for de to billeder er af to forskellige biler. Jeg har ikke selv bilerne men har fået dem tilbudt, men finder dem lidt mistænkelige. Der er fire biler i “serien” og sælgeren ved at der er yderligere een bil i samme serie. Han ved dog ikke hvilken.Jeg er helt enig med dig i, at ladet er anderledes end normal og med “et trin for meget” Bag på bilen/ladet er der tillige et “håndsving” formegentlig til at rotere stigen, hvilket heller ikke er normalt! Også stiget ser ubekendt ud og som jeg ser det, er der ingen inderstige. Selve Affutagen til stigen ser jo meget kraftig ud i forhold til den normale Viler stige.. Spørgsmålet er også. Hvorfor skulle Vilmer udkamme med endnu en stige. Jeg sender lige et par billeder af stigen samt af de øvrige biler MVH OLe A

    #25407
    Ole Andreasen
    Participant

    Et par billeder af de øvrige.. 3 ud af 4 har “vingelogoet”

    #25415

    Hej Ole :
    De andre bilers opbygning synes jeg at kende. Mht. en udskyder stige var det bøjlen på stigen der fik mig på den tanke. Har lige redigeret i et af dine fotos.
    Alså vippe systemet er vildt enkelt. Der er lidt Ford Thames Trader med kran, over det. Fast håndtag/aksel der vipper stigen, og en metal fod der lige vipper ind af sig selv. Det er lidt Vilmersk. Et håndtag til at dreje stigen med er derimod måske lidt anderledes. Det faktum at ladet med stige fod, og dreje håndtag er malet efter det er samlet er lidt Vilmer agtigt igen. Jeg undre mig så over at dreje håndtaget ser så pænt og ubrugt ud, på en mindst 55 år gammel model. Jeg ville tro at når man sidder med den i hånden vil man også prøve at dreje stigen. Den er svær. De er pæne alle sammen, men matte i farven. Har Vilmer overhovedet matte biler ?
    Mit problem er at der gennem årene har siddet mange Falck, Zonen, Svensk Redningstjänst omf. reddere og flikke biler sammen mellem udrykningerne, lidt lige som sømænd der lavede flaskeskibe.

    #25417

    Forresten så er alle bagskærmene runde. Er det ikke et lævn fra Dodge modellerne. Jeg ved de findes, men de bliver jo kantet på de senere Chevrolet biler. Skærmene sidder på chassiset, og ikke på ladet.
    mvh Hans Jørgen

    #25418
    Ole Andreasen
    Participant

    Hej Hans Jørgen ja, det er helt korrekt mht. de øvrige bilers opbygning. De er jo helt normale, lige bortset fra flyvermærket på de to! Jeg har forespurgt ejeren om han kunne oplyse mig om, hvad den sidste bil (af de fem i serien) skulle være for en! Jeg er helt enig i, at det lidt primitive i opbygningen kan henlede tankerne på andre af Vilmers produkter. Jeg syntes også, at bilerne se ud som om de er overmalet, men de skulle være opbevaret i de originale æsker (dem har jeg også et billede af) men sjovt nok er billedet på Stigebil æsken (endeflap) af den vi kender i forvejen og ikke af “denne nye” stige! Mht. de runde skærme! det tror jeg nu er ok. Der er runde skærme på dem jeg har (i røde) hvorimod rigtig mange af Army bilerne er med kantede skærme. men hvem ved!

    • Dette svar blev ændret 10 years, 1 months siden af Ole Andreasen.
    #25424
    Anonym
    Inactive

    efter at have tørret misundelsens sved af panden, har jeg kigget lidt rundt.
    Først, om en model ser sprit ny ud, har fine håndtag, eller andre tegn på en nyere frembringelsen,herunder mathed i lak eller andet, så vil
    det nok være en smule subjektivt på afstand at afgøre, også via fotos, om man står over for en tidstypisk ting.
    Der findes virkeligt “nye som i dag” gamle modeller, og hvis de mangler lidt finish, så kan det jo ske under “hengemmelsen”-
    At ansatte mellem udrykningerne skulle have siddet og nørklet med legetøj, så er det sket før 1978 jeg blev ansat hos Falck-det man nørklede med, var sine egne og kollegers rigtige biler-men jeg tror
    naturligvis, det forekom ret tit, en kollega har faktisk lavet
    en mega model af den såkaldte Falck Gaard i Aarhus incl alle
    kørertøjer,
    Kigger man i Zonens egne bøger, ser man intet alm.kørertøj med Flyvetjenestens mærke, man ser det på hue og uniformsmærke, og
    brochurer, i dag er det nemt at fremstille et transfers, men ofte
    bliver det efter en original, og findes den?
    Kigger man i Zone Museets database over effekter, “legetøj” finder man en Wilmer model, en stigevogn, som den alle kender uden logo.
    Zonen har ikke efterladt sig noget med denne transfers mellem det legetøj som de har, ydermere heller ikke original fotos af brandmateriel idet Zonen ikke har ejet flyvepladser i den størelsesorden at de selv have et brandkorps til deres flyvetjeneste, isåfald skulle de køre land og rige rundt, og vente på at flyet evt
    lander i Beldringe eller på Gavnø.
    En mulighed kan måske være at sende et foto til museet via mail, måske kan der være noget der om de har fået lavet et transfers,
    Der er fremstillet en transfers måske sidst i 80erne til et Zonefly-
    her er et ret dårligt billed, der er noget som ligner flyvevingen,
    men størelsen kender jeg desværre ikke.
    Arket kan muligvis fås enddnu.
    Min tese er såmænd, man har ikke set alt enddnu, men det er utroligt
    spændende, men som spørgeren, der er Wilmer kender, vil det undre mig
    hvorfor ingen har set noget lignende før indenfor de sidste 60 år-
    Det eneste man kan sige er, alt vedr Zonen var ovre efter 1963.
    Men alt det med virkeligheden kan man jo fejer til side-der er tale om legetøj, og der står tiden jo stille, selv om noget kunne være fremstillet i går.

    #25434

    Jo men Teknoib, bilen er også fra før 1963. Rednings,- og militære køretøjer har altid været udsat for hjemme arbejde i model størrelse. Og man kunne jo sidde i Gavnø og drømme om en noget større station. Men det er interessante betragtninger vedr. mærket.
    Zone museet ligger i Holbæk på Olgården — Nyvangs gården — en slaks frilandsmus. Der hvor Damptromle klubben afholder swap-meet 2x årl. med alle veterankøretøjsklubberne. De har mail adr: info@zone-redningskorpset.dk og de har også en hjemme side.
    Så kan man vende blikket mod Frankrig og kikke på en vilmer side der. MEN her beskrives Chevrolet 6400 stigebil med det gammel kendte lad og stige.Så vit jeg får det oversat til via google oversæt maskinen. Jeg har ledt lidt efter stigen og ladet men har endnu ikke nået et resultat. Det kunne jo være fra en anden model ?

    #25435

    NÅ ! Jeg synes jeg tilføjede et link — teknoschuco.online.fr — så kan man lige klikke i AU CHOIX og vælge Vilmer Chevrolet 6400

    #25439
    Ole Andreasen
    Participant

    Hej Alle
    Faldt lige over dette billede.. Noget kunne derfor tyde på, at bilen alligevel er fra Vilmer.. Så mangler vi blot at identificere “flyvervingen” MVH Ole A

    #25441
    Bertel Pedersen
    Participant

    Tekno & Vilmer Dodge.
    Har lavet en krog til kranvognen, ud fra hvad jeg kan se på Ole’s
    (tekno-vilmer.dk) billeder.
    MVH Bertel

    Attachments:
    #25450

    Det var jo interessant med endnu en af disse “ukendte” stigebiler. To ens fuskere er der jo nok ikke ude i samfundet.
    Jeg var ellers nået til at systemet virkede meget Tysk. GAMA, Schuco, Siku, Arnold mf. har haft lignende opbygninger- Trin for og bag baghjulet, og dreje knap til stigen bag på. Alle var dog noget større blik biler.
    Interessant Vilmer bil. Så er jagt sæsonen er gået ind.
    mvh Hans Jørgen

    #25451
    Anonym
    Inactive

    Hej Hans Jørgen

    Jeg kender godt museet samt zonens venners hjemmeside, der har jeg oplysninger fra da de har en oversigt over det legetøj, de har
    i samlingen.Men godt med et link.
    Jeg er absolut enig hvad du skriver,helt bestemt.
    Jeg er ikke Wilmer kender, men jeg kender Tekno-Wilmer siden på nettet,
    og den har givet inspiration ligesom Teknosamleren, der er nogle rigtig flotte ting, og jeg synes det er et spændende fund.
    I hedengangne tider,var der noget som hed DMI, Dansk Modelflyve industri. De havde nogle interessante transfers i den tidligste tid, før 1945, var mærkerne af papir, de skulle klippes
    ud, og limes på deres træmodeller med duco lak.
    Måske er der noget at finde der vedr. mærkerne på dørene.
    Det er jo sådan at det koster når der skal laves transfers, selv om man kan gøre det via sin PC, men før det, da kostede det, og uden
    Peter Frandsens så var jeg aldrig gået i gang,

    #73431

    Så er der lige det første foto i denne tråd — her gentaget —
    Jeg har lige læst Maronline Vilmer historien IV, om de små lastbiler dervar dette gamle reklame blad — se foto —
    Brandbilen er Vilmers nye skud på stammen for de store Vilmer biler.
    Vilmer stoppede den første serie af store lastbiler i 1956, for da kom de på udsalg og samtidig introducerede an Chevrolet 6400 modellerne. Omkring 1956/57 kom så denne brandbil med nr. 473 — SÅ Ole der er inditifaktionen på din bil.

    Forresten den lille Renault €cv er skala 1:50 iflg. Vilmer selv.

    #73435

    Forresten så er den lille lastbil med to forskellige lad typer. Det ene lad er i 5 dele, og det andet er i et stykke !

    Og jeg har en liste hvor en lille lastbil er noteret som værende med slidske ? Hvad er det for en ?

    #73438

    Se kran bilen på reklamen…. Chevrolet 6400 kom i 1956 iflg. reklamer… Jeg har to versioner af denne kranbil… Rød og Grøn… Jeg tror derfor at reklamen er fra 1957/58

    #73441

    Fant lige denne her på reklamen… Kan ikke se nogen slidske ?

    #73463
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen.
    Ved du om vores gode ven Ole A.stadig findes på Internettet?
    Jeg har ikke en Facebook konto, men det er jo meget længe siden vi har hørt fra ham her på site.
    Mvh. Bertel.

    #73482

    Så må du sørme til at få dig en fjæsbog konto, for der er både ombyggere, selv byggere, tilbyggere, tekno, corgi, dinky, matchbox, hot wheels – livlige handler med alt, og meget andet.Og en fantastisk LEGO side fyldt med folk der ved noget —– Tænker ikke at Ole gider os her ? Satte sådan set bare et oplæg ind her som, jeg har fundet på hans egen fjæsbog side i bider og dele 😉 tror egentligt ikke han har opdaget det….. Reklamen er fra Karls Vilmer story…
    Nå ja Oles fjæsbog side hedder — tekno-vilmer — lige som hans hjemme side der vidst er lukket ned…. Ikke til at tage fejl af for top billedet er det samme som hjemmesiden havde….

    #73487
    Flemming Rasch
    Participant

    Hej alle sammen
    Jeg har prøvet at skrive til Ole A men har svarer ikke så jeg ved ikke om han er aktiv mere

    #73490
    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Ms Super.
    Er det få fjæsbook eller mail, du har forsøgt at kontakte ham?
    Jeg har forsøgt på hans firma mail (Action Tour Bornholm), men har ikke fået svar.
    Mvh. Bertel.

    #73495

    Jeg fortsætter lidt i tråden, fordi jeg også jagter oplysninger. Jeg har Vilmers JEEP – Austin Champ i alle versioner + en jeg er ved at finde en hjul aksel til… Men hvornår kon den som Vilmer model ? og hvor når stoppede den igen ?
    I virkeligheden kom den i 1951
    Dinky modellen finder jeg for 1954
    Men Vilmer ? Jeg får det til omkring 1958-62 ? men det er gætteri.

    Er også ved at lave kasser til dem. Tror kun der er lavet en militærkasse. Men for at kunne finde den rigtige på lageret, så laver jeg en box til hver. — Militær, Brand og Cevil….

    Man kan se Dinky modellen er noget større skala 1:48 end Vilmer modellen skala 1:63 hvilket svare til Vilmers lille lastbil. Vilmer modellerne har tilsyneladende også alle sammen nr. 580.

    #73502
    Stroget
    Participant

    That is my catalog sheet, but you have good eyes. 🙂 I did not see the small bumps on the ladder. Right click on the photos and open in new window. https://www.maronline.org.uk/the-history-of-vilmer-toys-part-iv-the-small-dodges/

    I need to start on Part V soon! All comments and corrections are welcome.

    #73511

    Yep 😉

    No I wear glasses, reading glasses computer glasses and magnifying glass … 😉 But I look carefully, as an Architect I always look for details.

    There is a difference between the large truck Vilmer and Tekno radiator grille with vertical ribs. Vilmer is by far the best.

    Non of the title Vilmers was with military things on — only the color… All little Vilmers was turnable, then nothing then with suspension. Only the piano car was not with suspension ?, and the Cement car was not turnable ?, — 1954 – when did they stop ???? Tomte-Lærdal had the Vilmer 341 in 1962-72 in Norway, and by collectors, called Chevrolet (in ads for other countries it was “Motor Lorry”) —– Tomte had a Dinky Dodge in the programe.

Viser 25 indlæg - 1 til 25 (af 52 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.