Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Hjælp til lakering
- This topic has 13 svar, 4 stemmer, and was last updated 4 years, 10 months siden by
Bertel Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- juli 23, 2020 kl. 17:56 #70353
Uffer65
ParticipantJeg har købt et par nye “pressenninger” hos Peter.
De skal selvfølgelig males.
Hvilke type grunder “binder” bedst på dem ?
Jeg har overvejet både zinkgrunder og almindelig primer.
Jeg er med på at de skal affedtes (det glemmer mange) og
at det også er en god ide at ridse metallet med sandpapir
for bedre binding af primeren.Hvor mange lag giver det bedste resultat og slutter i af med
klarlak ?Lad mig høre fra jer eksperter, jeg har jo set nogle rigtig
flotte resultater fra flere af jer.juli 24, 2020 kl. 21:53 #70392Flemming Rasch
ParticipantHej Uffer
Jeg plejer ikke at grunde men jeg af fedter gerne med fortynder eller bremserens afslutter med siliconefjerner
Nå jeg begynder at male så få de rigtig mange TYNDE lag
Jeg lader dem gerne røre 1-2 timer i mellem lagene af maling
Jeg bruger kun klar lak på metaliklak
Jeg lader gerne bilerne tøre/hærte i ca 1 uge inden jeg begynder at samle bilen ellers kan lakken godt være blød og man laver nemt mærker i den
Her er nogle af mine projekterAttachments:
juli 28, 2020 kl. 18:14 #70512Uffer65
ParticipantHej Flemming
Tak for de gode råd, nu tør jeg prøve mig frem.
Bliver resultatet ikke OK, kan man jo altid slibe
ned og starte forfra.juli 28, 2020 kl. 19:56 #70514Flemming Rasch
ParticipantJeg glemte at skrive at jeg renser bilerne af i kaustik soda skylder af i eddike syre og her efter i masser af vand men PASS PÅ
Soda er ikke u farlig
Jeg sliber næsten aldrig da det giver slibe spor som kan ses i lakken
God for fornøjelse
Skriv og spørg hvis du er i tvivl også gerne en SMS på 22615140
Så vil jeg gerne hjælpe hvis det er
Her en gammel Ford der er ved at få nyt liv en Tekno aldrig har lavet
Her står den sammen med en original Ford Tekno Pich up
Er ellers ikke Ford mand
Mvh
Flemmingjuli 28, 2020 kl. 23:28 #70520Hans Jørgen Wagner
ParticipantJeg starter med at fjerne gammel maling. Alt andet end den originale lak plejer at kunne fjernes med et tykt lag brunsæbe, og bilen pakket ind i plastfolie. Virker det ikke så prøver jeg med bremsevæske. Ellers er malingsfjerner ok. Bremsevæsken er rigtig god på noget ny malet der skal gøres om.
Er bilen skilt ad og alt plast, gummi. træ osv. fjernet kan den efterfølgende få en tur i opvaskemaskinen når den alligevel køre, det kan udtørre malingsrester der så lige er til at fjerne.
Jeg polere med en sort poler svamp – den VVS´ren bruger inden der skal loddes kobber rør sammen – fås i byggemarkeder – Brug ikke en grønrens fra køkkenet eller lign, for de ridser, og pas meget på med ståluld.
Så en grundig aftørring med sprit.
Plejer at spraymale.men har et airbrush sæt jeg ikke har prøvet endnu.
Generelt bruger jeg grunder på spray, og klar lak på spray. De to er generelt til alle modeller jeg har finger i. Krom findes i spray til fx. jule pynt. Kan sprøjtes i et låg og påføres med pensel. Ellers en krom tush pen til staferinger olign.
Som Flemming siger – Jeg sliber aldrig for det giver ridser.
Man kan bruge en messingbørste på en hurtigsliber — ALDREI en stålbørste og ALDREI en fiberbørste for de ridser.juli 29, 2020 kl. 09:10 #70521Flemming Rasch
ParticipantHej Hans Jørgen
Hvilken produkt/fabrikat brun sæbe bruger du jeg må indrømme at jeg ikke har den bedste erfaring med brunsæbe det bedste jeg har brugt er den krystalliseret udgave ikke den “tynd” flydendejuli 29, 2020 kl. 18:07 #70525Uffer65
ParticipantJeg kunne også forestille mig at gammeldaws sæbespåner kunne bruges. Hvad børste angår vil jeg anbefale det vi i min branche
kalder en bremsecaliper børste. Det er en buet blød messingbørste
der ikke ridser. Fordelen ved at den er buet, er at man kan
komme til i hjørnerne.juli 30, 2020 kl. 17:54 #70538Hans Jørgen Wagner
ParticipantSæbespåner dur ikke— Der er dog fortræffelige at vaske gammelt legetøj af i… Lav en tyk blanding i et syltetøjsglas… Så er de bare at snuppe lidt når der skal vaskes biler — Spånerne skader ikke og de kan tilføre lidt fedt til overfladen der kun går tingene kønnere…
Brunsæbe skal naturligvis være den tykke. En solid klat klaskes godt rundt om bilen det skader ikke noget plastik eller gummi. Pak så bilen luft tæt ind i cellofan og vent….. Hmmm tjek ….. Vent lidt længere …. Måske skal du vente til dagen efter ?,, Ikke længere. Det plejer at lykkes inden for 3-4 timer.
Man kan gnide på indpakningen og se om malingen lader sig gnide ud. Så er den ved at være der.
Især Matchbox bliver skadet i original lakken. Tekno er lige glad originalen skades ikke. Alm overmaling opløses normalt.
Tror det var Bertel der nævnte han brugte den tynde — Det kan jeg ikke få til at virke ?
Bremsevæske virker bedst på noget der er relativt ny malet hvis noget skal gøres om så er det en let løsning der er knapt så skrap for brugerens finger som kautisk soda, som jeg iøvrigt heller ikke kunne få til at virke.(Det virker dog fint blandet med tapet klister på gamle møbler)
Og børster altid Messing – ja, eller en tandbørste, opvaskebørste.
- Dette svar blev ændret 4 years, 10 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
juli 30, 2020 kl. 18:16 #70540Flemming Rasch
ParticipantHej med jer to 😁
Den messing børste (kaliber børste) vil jeg ikke bruge den er noget grov bruger den selv på mit job )(mekaniker)👍😎
Den måde jeg bruger kaustik soda på er følgende :
Jeg skiller bilen helt ad så kun karosseri døre og klappet ikke kofangere plast dele og gummi/ dæk
Jeg bruger et gammelt rødbede glas kommer ca 1,5 deciliter i glasset og varmt vand i rører soda og vand med en træ rørepind til maling så begynder det at “syde” kommer bilen ned i glasset lægger låget løst på LØST PÅ 😁
Lader den stå 2-3 timer skylder i vand og her efter i eddike syre så stopper processen helt hvis ikke det bliver gjort kan man risikere at lakken begynder at boble efter nogle uger har selv prøvet det det er øv at lave en fin bil om med nye decaler mvh Flemmingjuli 30, 2020 kl. 18:32 #70541Uffer65
ParticipantJeg har “finridset” den rå overflade med meget fin smergellærred, da der var en smule overfladerust på de rå “pressenninger”. Derefter afrensning med bremserens, og så har jeg altså brugt grunder. I morgen vil jeg slibe med vandpapir, og så skal der males.
juli 30, 2020 kl. 19:57 #70542Hans Jørgen Wagner
ParticipantOK Flemming — Så genbruger du ikke safterne ? hvis det skal være varmt vand tænker jeg.
Uffe jeg bruger altid grunder både udv. og indv. for at være sikker på at holde pest og/eller Ir, alternativt rust, på afstand.
Nu er det ikke af stor betydning på blik presenninger,men jeg ridser aldrig i overfladerne, og jeg sliber heller aldrig.. Det er små biler med små detaljer så !
I glasset er min sæbespån opløsning. Det er bare at tage en lille klat op og vaske biler med.. Konsistensen er som tyk creme.
Jeg har lige købt 3 kasser veteranbiler. Der gik 9 ind i samlingen og nogen sælges andre er direkte til skrotkassen og så skal jeg vidst igang med ombygnings processen… MEN
Her er ikke Zinkpest men IR… og rust på akslerne…
Problemet er at jern og plastik ikke kan enes med støbematerialet. Så begynder det at ruste og irer – koger op og bobler…
Den brune bil er fra 1969.. Den sort/røde er noget nyere samme model. Den har ud over et IR problem også noget der ligner pest under lakken på fronten.juli 30, 2020 kl. 20:04 #70548Flemming Rasch
ParticipantHej Uffer65
Op med nogle foto 👍😁
Her mit seneste byg den er ikke færdig i nu har ikke brugt grunder
Den ligger lidt stille i øjeblikket
Den var hvid da jeg begyndteAttachments:
juli 30, 2020 kl. 20:13 #70557Hans Jørgen Wagner
Participantaugust 18, 2020 kl. 07:56 #71393Bertel Pedersen
Participant - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.