Franske biler

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #27379

    Hej alle.
    Her starter jeg en tråd om franske biler, som aldrig har været i mellem mine faroritter, men jeg har dog alligevel en mindre samling af dem som man kan huske fra sin barndom. Her under er en flok billeder, som starter med Simca efterfulgt af det mest sjælne mærke Panhard og til sidst de mærker som stadig eksistere, nemlig Citroen, Peugeot og Renault.

    https://www.copy.com/s/HbxTRa9ZYyii9DZy

    MVH Kim B S.

    #27380

    NAAAAHHH Er der ikke flere der eksistere ? Har ikke undersøgt det, men Talbot, Simca, Panhard, Levasor og Peugeot er faktisk samme firma, der levere PSA motorer der lystigt placeres i Citroen, Peugeot, Volvo, Mazda og Ford. OG sååå laver de også en lille bitte Toyota der også går under Citroen og Peugeot navnene. Li´ en Fransk eller ej, men svær at komme uden om i dag.
    NÅ ! men Bugatti eksistere også i dag. Jeg ved faktisk ikke hvor de bygger dem, men de ejes af VW.
    Det kan jo være at de laver noget andet end biler, det sker jo. Jeg kan da i den forbindelse anbefale Peugeot peberkværne ;-). Det kan jo være der er nogen af dem der laver cykler, gearkasser, affjedring, gravemaskiner osv.
    Tekno importerede Solido serie 100 modeller, og så vit jeg kan se på gamle billeder også Safir veteranbiler, hvis vi skal blive ved modellerne.
    Mine forældre havde en Simca 1501 og en 1100LX. Når vi vaskede biler — som regl drengens job — så fandt man altid en ny rustplet. De kørte fantastisk godt, og med masser af plads inden i, men de rustede hurtigere end de kunne køre.
    Hilsen Hans Jørgen

    #27386

    Hej Hans Jørgen.
    Jeg ved ikke så meget om Panhard, andet end at de gik ud af produktion et stykke inde i tresserne, men det vil heller ikke undre mig hvis de er blevet opkøbt af Peugeot, precis som det også gik med Talbot/Simca noget senere.
    Du har ret i at Simca og rust hang uhjælpelig sammen. Simca 1501 og 1100 er to meget gode eksempler på det.

    MVH Kim B S.

    #27390

    Det var faktisk synd for det var som brugs biler et par rigtigt gode nogen. Og Simca 1100 var vel igrunden den første rigtige hatchback. 5 døre og bagsædet foldede ned i bunden. Tidligere Citroen og Renault modeller krævede at bagsædet blev taget ud. Renault 16 var underlig med bagsæde ryggen der foldede op vandret.Jeg mener Panhard og Citroen blev kærester, midt i 1950´rne, men Citroen fusionerede mere og mere med Peugeot, og blev helt opslugt af Peugeot i 1965. Officielt skete det først midt i 1970´rne, men iflg. min tidl. chef der var lærling i indkøbsafd. hos Citroen i 1960´rne, så var samarbejdet 100% allerede i 1965, med stor reseption oma. i Paris. Der er jo forsåvit heller ikke kommet en interessant Citroen siden. Nogen vil straks sige BX… Ja da, men det var jo kun fordi Volvo ikke kunne lide designet, for Bertone lavede den faktisk på bestilling til dem. Så Volvo valgte en anden klumpe dumpe som den nye 343 model. Synd for dem.
    Mht. rust i de franske, så var stålet ikke verdens bedste. men konstruktionerne var jo direkte dumme. En simca bund består af 2 stk 0,3 mm plader der er presset i form og punktsvejset sammen bag efter. Det er vildt stabilt, og stift. MEN der kommer unægteligt kondens mellen to plader, og der er jo ikke rustbehandlet der, det er jo komplet umuligt. Jeg reparerede en gang en 1100 ved A- stolpen ved nederste dørhængsel.Man har først inderskærmen, Så en lille vange. Så en lidt større vange og SÅ den endelige A-stolpe. Osv hele vejen igennem, alle steder. Det skal jo ruste.

    #27391

    Hej Hans Jørgen.
    Smag og behag er jo forskellig, jeg er personlig ikke special vild med Citroen BX af udseende, jeg kan faktisk noget bedre lide Volvos 300 serie, så jeg synes afgjordt Volvo valgte rigtigt. Jeg har selv haft 2 styk af Volvo 360 3 dørs som jo kommer af samme karosseri som 343, men med en rigtig svensk 2,0 Volvo motor. Det er faktisk en rigtig god bil, med suveræne køreenskaber. Men desværre er de Hollandske Volvoer ikke så modstansdyktige over for rust som deres Svenske brødre.

    MVH Kim B S.

    #73046

    Hej alle.
    Her er lige 2 varebiler fra Renault.
    Blomsterhandlerens Renault 4 Van.
    og Glaremesterens Renault Estafette Pick Up.

    MVH Kim B S.

    #73097

    Nydelige modeller. Og som model ser den røde jo helt pæn ud. I virkeligheden var det en anden snak. Den model med præsenning på var i Olsnebanden med helstægt Egon… Atlas Dinkyer kan findes på WHISH hvis nogen skulle have lyster til enkelt modeller.

    #86216

    Hej Kim BS.
    Så kom der lige en “ny” gammel Fransk bil i min samling.
    Den har fået en ny rød “overfrakke”, da den havde en alvorlig skade i venstre side.
    Sommerhilsner fra Bertel.

    #86237

    Man bliver jo sat helt tilbage til “far til fire, på Bornholm” Bertel.
    Bilen fik løbende mange navne. Solido modellerne er Oceane.. I filmen er det en Aronde P60… Det var kun den lille 1300 maskine der lå og banke under frontklappen, og sælbte sporten af sted med 50 HK senere dog 70 HK. Egentligt underligt at Simca ikke bankede en Sports vogn med den 8 cyl. motor fra Vedette/Versailles, på markedet. Men de er nok blevet hindret i den retning af Ford, da de overtog den daværende nye Vedette, der aldrig blev lavet/solgt af Ford, men solgt som Ford enkelte steder. Man har ikke ønsket en Fransk konkurrent til Ford´s egen nye Corvette model.

    http://www.imcdb.org/vehicle_364231-Simca-Aronde-P60-Oceane-1959.html

    #86344

    Hej Bertel.
    Rigtig fin Simca du har fået i din samling. Det er da godt at nogen får samlet lidt Simcaer, de rigtige Simcaer findes jo efterhånden kun i et meget begrænset antal.
    Her under er de Simca modeller jeg har.

    MVH Kim B S.

    #86366

    Hej Kim BS.
    Fine Scimca biler.
    Hvilket fabrikat er lastbilen?
    Hilsen Bertel

    #86373

    Hej Bertel.
    Mange tak.
    Jeg kender ikke rigtig noget til lastbilen, men jeg har lige taget et billede af bunden på trækkeren, Så satser jeg på at teksten er så tydelig at vi kan læse den.
    Men den er i hvert fald lavet ved Norev i størrelsen 1:86.
    Og i øvrigt du skal have mange tak for det brev du har sendt mig, med løgter til Volvo-busser.

    MVH Kim B S.

    Attachments:
    #86391

    Hej Kim BS.
    Velbekommen, jeg vil tro de pallietter passer som forlygter på busserne.
    Er lastbilen støbt i metal eller plastik?
    På min Scimca er kun akslerne i metal.
    Mvh. Bertel.

    #86392

    Hej Bertel.
    Lastbilen er lavet af plastik og kun akslerne i metal, precis som din Simca.

    MVH Kim B S.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.