Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Ford V8 Truck projekt
- This topic has 2 svar, 1 stemme, and was last updated 7 years, 4 months siden by
Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- september 27, 2017 kl. 09:48 #43994
Hans Jørgen Wagner
ParticipantLeger lidt med en skrot Ford. Ideen er at lave en tømmer transporter. Men tekno modellen har iriteret mig fordi den mangler den delte forrude, og nogen linier, eller foldniger, især på dørene. Dørens form ved ruden er heller ikke helt rigtig. Men helt tilfældigt er jeg faldet over noget interessant.
Dør rudehullet passer meget godt med 1936/37 modellens.
Den hele forrude passer odt med 1936/37 modellens forrude.
De manglende riller under sideruden , passer også meget godt med 1936/37 modellens design.De ovenstående punkter der svarer til 1936/37 modellen, passer med den Tyske version af 1938/39 Ford V8 lastbilen… G917T …
Ved godt det er legetøj. Tænker at man kunne have gjort ting for at forenkle arbejdet med formene. Men det kommer alså til at passe med at Tekno modellen er en Tysk Ford. Den virkelige bil er nok pakket i kasser i Köln og sendt til København hvor den er samlet…. Det var i store træk altid Chevrolet kasser folk byggede skure af. Og det er da klart, Ford kasserne er nok gået retur til Köln ? Bare nogen tanker, men det kommer til at gå op.
- Dette emne blev ændret 7 years, 4 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
september 27, 2017 kl. 09:52 #44002Hans Jørgen Wagner
ParticipantForresten — tror Peter var lidt i tvivel vedr. Ford V8 og Falck … Haslev Ford V8 brandsprøjte årg. 1938… Findes også på youtupe hvor den er ude at køre…
Attachments:
oktober 1, 2017 kl. 13:41 #44036Hans Jørgen Wagner
ParticipantNyt om Ford i København…. Det er det med at ting hænger sammen, også når det er legetøj, og især legetøj fra Tekno.
Jeg har stærkt på fornemmelsen at man IKKE ville stå tilbage for Dinky/Meccano, og det helt fra starten i 1929.
Ford V8 lastbilen er godt skruet sammen af Tekno, når man tænker på at det er den første…. Ford i København samlede Engelske Ford modeller fra starten i 1919. Ford havde lavet en Tysk fabrik som modtræk for GM opkøbet af Opel aktier…. Der er lidt arbejdskonflikter, og mindre forståelse, for fabriksindustri i Danmark, så det store bil eventyr kommer ikke til landet. Ford i Tyskland vil meget gerne vise hvor gode de er til at skabe arbejdspladser, og hvor stor eksport de kan opnå, i forhold til GM/Opel. Derfor sendes der Tyske Ford biler til Danmark i samlesæt, markedsført i Danmark fra og med 1937-38. Samme modeller eksporteres fra Danmark til norden, men man har også etableret en fabrik i Riga, der tager sig af markeder der ovre. Et stort marked som Dansk Ford, ellers havde.
For at blive ved Ford V8 lastbilen… ( mindre versioner kunne dog også leveres med 4 cyl. motore ) Selve førehuset er stort set årg. 1936 med flad og hel, forrude. De Amerikanske Ford og de Engelske Fordson modeller har delt forrude, der går ud i en svag V-form. Langs forklappen, under sideruderne, og bag om førehuset har disse modeller tre ribber udstandset. Den Tyske/Danske model har ikke disse ribber, lige som kølergrillen er forenklet, og der er ikke kofangerhorn på kofangeren.
Så blev Tekno legetøjs modellen plusli meget korrekt.
Under krigen lavede man ikke biler hos Ford i København. Man lavede gasgeneratore. Nu havde Tekno jo ikke andre end en Ford V8 lastbil i programmet. Men det kommer jo til at hænge samme. Når Ford generatoren var monteret, så den ud som Tekno bilen. Rør, og køler mv. i forbindelse med gas generatoren var skjult under ladet. OG så blev Tekno legetøjet igen helt korrekt.
Bil prodiktionen hos Ford i København kom først igang igen i 1950. Ford Taxa modellen må alså have været en import bil, færdig samlet. Det er ikke umuligt at man har leveret “gamle” modeller til DK. Under hele krigen blev Nye Ford biler solgt i USA med årgang betegnet som da bilen blev solgt. På den måde er der faktisk 1941 biler der går for at være årg. 1943.Men det er de alså ikke rigtigt og køler designet er anderledes for de to årgange. På Tekno modellen anes firkantede P.lygter vandret ud for forlygterne. Det er 1946 modellens front… 1947 modellen i USA havde runde P.lygter under forlygterne… i 1948 kom en helt ny model,med et helt nyt karrosseri design.
Ford stoppede samle fabrikken i 1966, men lavede dog fortsat nogen landbrugs ting. Den flotte fabrik i Københavns Sydhavn, var indstillet til fredning, men blev revet ned i 2006, ikke mindst grundet øresunds forbindelsens etablering.
Så fik jeg vidst sat afslutning på, om ikke andres, så mine egne, spørgsmål vedr. Tekno Ford V8 og Taxa modellerne.
- Dette svar blev ændret 7 years, 4 months siden af
Hans Jørgen Wagner.
- Dette emne blev ændret 7 years, 4 months siden af
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.