Ford Taunus 1000

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #36938
    Tommy Sørensen
    Participant

    Har skilt en reklamebil ad for at male den op. Hvordan kan man fjerne vinduerne uden at ødelægge den? Det ser ud som om at tværvinduet er limet for at holde fast på de øvrige vinduer.

    #36945
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej

    Det kan også være noget genstridigt noget. Jeg vil anbefale, at du ikke bruge værktøj med kun fingerne. Du bliver nødt til at blive ved med at rokke tværvinduet frem og tilbage til det gir´sig. Måske kan du skærer noget af limen fri men en hobbykniv. Hvis tværvinduet går i stykker er det ikke det værste at reparere. Når det er fri trykker du på den bløde del af vinduet i varerummet og du kan få bagruden ind i bilen. Pas på med ikke at ridse den. Når du har gjort det, kan du løfte den ud.

    mvh

    Peter

    #36948
    Anonym
    Inactive

    da din model måske skal renoveres og males, så bruger jeg at afdække
    vinduerne med maler tape som jeg klipper til
    Du kan nok finde nogle af dem her omkring,
    Det er kun en ide og det bedste er at gøre som ovenfor beskrevet.

    #36963
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Ib

    Det er en god måde at gøre det på med malertape, man skal bare passe utrolig på at dæmpene fra evt. malingsfjerne ikke beskadiger vinduet, ligesom det kan være svært at få det hele med ved sprodserne.

    peter

    #36972
    Anonym
    Inactive

    Ja – det Peter skriver, er utrolig vigtigt.
    Her er hvad jeg gør,- min erfaring er de hersens VW vans fra
    Lledo som alle har Tampo Tryk.

    Jeg bruger acetone, det i den grønne plastflaske fra supermarkedet.
    Jeg bruger en af de farvede engangs klude, også fra
    supermarkedet.
    Acetone på kluden, ca som en pegefinger i kluden, og så tører
    jeg blot decalen af, og den forsvinder helt.
    Vigtigt igen, pas på ikke at berøre ruderne, det giver matte
    pletter.

    På modeller med de rigtige gamle vand, eller lak overførte decals
    gør jeg det samme.
    Men–de kan være svære, og de sidder der bare, især på Tekno.
    Rækkefølgen kan være, først forsvinder det øverste lag af billedet
    evt kan der være en rest, feks af “guld” skrift (dvs alt metal
    baseret maling)når det er væk, kan der være en hvid aftegning
    af decalen, – men rub videre.
    Vask i sæbevand.

    Jeg har aldrig anvendt lak fjerner af nogen art, det man før kaldte
    “Bums” ej heller brun sæbe og alt andet, men bemærk,, det er min
    helt egen recept og jeg tar kun ansvar for mig selv.

    I gamle dage (før vand baserede decals) brugte man at påføre
    en lak på emnet, derefter decalen som sad på papir, – decalen
    blev siddende, dæk papiret fjernes og man afslutter med noget
    som blev benævnt “Duko lak”,
    Tampo teknikken blev opfundet i Tyskland i 1968 af Wilfrid Philip
    man kan google firmaet, men også mange emner inden for decaler
    fjernelse af samme, osv osv, der er også små films på Youtube
    om det samme, dog,-det nemmeste er at erstatte alle fancy og
    dyre produkter med acetone (ikke den der var i neglelak…)

    Herhjemme reklameres der i et enkelt tilfælde med at decaler til
    Tekno er ægte litografisk fremstillede.
    Ved et tilfælde fandt jeg vandmærke i decal papiret som viste
    tal og angivelser som betød at det var genbrugspapir, beregnet
    for PC brug.
    For at forstærke decaler kan man lakere dem med klar lak,-men
    det kan betyde at de knækker og så er man lige vidt.
    Litografisk fremstillede decaler, er decaler som er fremstillet
    i “lag på lag” tryk og ikke via en laserprinter.
    Man kan i dag få farve patroner til sin PC som allerede indeholder
    lak så decalen er klar til brug, men det er ofte ikke nok.
    Emnet er speget-men jeg kan kun anbefale at I bruger Peter
    Frandsen når det drejer sig om decaler.
    Jeg har lavet mange emner, og ikke haft det mindste problem,-

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.