Ferrari

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #35498
    Flemming Rasch
    Participant

    er der nogen som kender historien på denne Tekno bil 😉

    #35518

    Hæ — I Hong Kong troede man det ver en Tekno racin car. Man havde lisom overset Ferrari. Det var den gan Danmark lavede biler nemli — Mange biler men de var små 😉
    Prøv at søg på tekno ferrari, så dukker den fine hong kong plast kopi op

    #35522

    Jeg ved faktist ikke noget særligt om Tekno bilen. Den er i grunden lidt lidt kedelig. Jeg havde kun een som barn, og ingen af vennerne havde en. Den var bund solid. Tålte kast, nedfald fra høje steder, og at blive trådt på….. Jeg har den endnu Den skulle ha´ny farve og en chauffør thats it… Den har som fx. JeeP været med i produktionen. i længst tid, af alle de støbte Tekno biler.
    Vi kan jo starte med bilen. Hvorfor lave den ? og hvorfor ikke lave den så den ligner sit forbillede ? Vognen er en 2 pers. speedster. Passager sædet findes under en aftagelig klap ved siden af chaufføren. Og chaufføren sidder helt korrekt i den “forkerte” side.
    Jeg kan ikke finde en ferrari 750 Monza der ligner Tekno modellen. Aksel afstenden er kortere i virkeligheden. Skærmkasserne på den virkelige bil er helt lige for oven (ikke runde) lygterne er med glas i form som bilen. Alså runde lygter der står lodret, men de har et glas foran.(som dem vi kender fra den senere, Jaguar E-type)
    750 Monza kom i 1954-55. Vægten var 760 kg. Motoren var en V12 på 3,0l, og den gav ca. 250 Hk. Aksel afstanden var 2400 mm. Omregnet til 1:43,5 = 55 mm.
    Ser man den virkelige bil i visse vinkler ligner den Tekno modellen. Tekno modellen synes dog mere, at være fremstillet efter samme devise som var Friedrich Pelzer´s, ejer og grundlægger af Wiking. Bilerne skal IKKE være tro kopier i mini format. Legetøjsbilerne skal se ud som vi husker de så ud, da vi kom hjem. Et sted i Peter´s Tekno historie, fortæller Spon at Ferrari var noget tunge at danse med. Man kan måske ud ad det udlede Hong Kong kopien som værende rigtig. Tekno Racer. Underforstået at det ikke er en Ferrari, for det ligner den jo ikke. 😉
    Corgi lavede på et tidspunkt en Dino, der heller ikke ligner sit forbillede. Måske var Ferrari også tunge der. Og med tanke på at Corgi lavede film og Tv biler, men aldrig en “De Uheldige Helte” Ferrari Dino så kan noget jo tyde på at Ferrari slet ikke havde en drøm om at blive en legetøjs bil. Det er først sket senere da Shell kom ind i billedet.
    Ferrari 750 Monza modellen vandt nogle løb, men var for svag, og måtte se sig slået, af Mercedes 300SLR.
    Vi er så tilbage hvor spørgsmålet er – Hvorfor lave den som legetøj ?. Det kan kun være fordi man manglede noget lignende, en racer bil, som legetøjs bil. Jeg kan ikke få det til andet. Og den i Tekno versionen meget lange front, gav god plads for forskellige nationaliteters flag mv.

    mvh
    Hans Jørgen

    #35532
    bjergsamler
    Participant

    Hej MS.
    Ang. dit ? om Tekno Ferrari.
    Men kan se HJW sprang ud med Plast modellen:
    Tekno Ferrari fra Hoda 😉

    Hermed billeder af min 🙂

    mvh

    #35537

    Hvor stor er plast Ferrarien ?

    Kina og Japan lavede mange kopi biler, og det gjore Spanien også. Især Matchbox biler. Spanske veteraner er 20-30 cm lange men tro kopier af Matchbox yesteryear modellerne. Kina eller Japan lavede nogen omkring 11 cm af plastik. de små matchbox 1_75 blev også lavet i Australien og NewSeland, men det meste er i andre størrelser.

    #35558
    Stroget
    Participant

    I also have the Hoda packed away in a box – it is large – maybe 1/24 scale!

    #35586
    bjergsamler
    Participant

    Som på billedet, ca 18 cm. 🙂 🙂
    mvh

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.