Falsk æske til 822 Volvo P 544

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Falsk æske til 822 Volvo P 544

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Ole Andreasen
    Participant

Hej. Jeg efterlyser billeder af en original æske til tekno nr. 822 Volvo P 544. Begrundelsen er, et forsøg på, at hjælpe en anden Tekno samlere, der har købet en æsker på eBay (meget dyrt). Efterfølgende har han modtaget en æske, som han mistænker for, at være en repro æsker. Han vil anvende billederne til sammenligning, i håbet om, at kunne bevise, at den købte æsker er “falsk” Mvh Ole A

Hej :

Er det ikke hunde svært at se om en æske er original eller ej ?. Nogen kopi æsker er det tydeligt med, men de der er fremstillet godt, der kan man da ikke se det på. Jeg har selv en saab 99 box. Ligner en original på en prik, men der er lidt forskel på flapperne i den blå indsats, i forhold til andre tilsvarende æsker i min samling. En til en VW 819 vinduesbox er også som snydt ud af en original, men den blå inder del mangler modholdet i toppen, der forhindre modellen i at vælte rundt i æsken. Min Canon printer ( en alm. en til omkr. 500,00 kr. ) kan printe en box ud så det ikke er til at se forskel.( Den skal bare printe halvdårligt for at ligne bedst )  Printer man den ud på tyndt fotopapir og spray limer det på en lidt kraftigere svagt guldnet papir, så har man jo en box. Så skal den bare have en anlese falsk patina, eller ligge i skuret et års tid. Jeg laver ind i mellem selv sådanne æsker, men jeg printer navn på en af flapperne. Sandwitch metoden giver en mere stabil æske, og det er sådan de originale er fremstillet. Har man div. papire inden for rækkevidde ved job på et trykkeri fx. så er det ingen sag. Æsken kan selvfølgeligt også være samlet omvendt, eller flapperne kan sidde anderledes, i forhold til originalen. Jeg ved imidlertid at der er en i Holland der fremstiller fandens fine æsker, og sælger dem tid efter anden på ebay, men han nævner de er kopi æsker. Har en af hans kunder, solgt en af hans æsker som værende original ? så er der et problem . Jeg mener nemlig ikke disse reproæsker er mærket som sådan. Jeg kan da nævne at et lign. problem er  der med Matchbox 1-75 serie æsker, så dem laver jeg selv frem for at købe noget der tvivlsomt. Og lige netop til matchbox fremstilles der rigtigt mange kopi æsker, både i England, Australien, New Seeland, USA, Tyskland og i Frankrig mf. steder.

Det korte af det lange er, Jeg er nysgærig efter at høre resultatet, af undersøgelsen, meget gerne med billeder.

Hilsen

Hans Jørgen

Ole Andreasen
    Participant

Hej Hans Jørgen Tusinde tak for de uddybende bemærkninger.
    Status!!
    Jeg har indtil nu modtaget et par gode tip til identifikationen:
    Reproæskerne er typisk blanke i overfladen og de mangler trykket på flapperne hvor de bliver bukket. Den mest sikre måde, at identificere en reproæske på, er ved at bukke en flap frem og tilbage. Så vil der typisk fremkomme en kridhvid stribe, fordi æskerne ikke er trykt men printet. På den ægte æske ses tydeligt en mere matte overflade og de guldne overgange omkring kanterne.
    På den omtalte æske til Volvo P 544 er det endvidere således at der på den ene side er et lille hul, hvorigennem farven på bilen indeni kan ses/bestemmes. Dette hul er ikke på repro æskerne (normalt/endnu)!
    Hilsen Ole A

Hæ Hæ — Nu der nogen der skal ud og købe en huggepibe, så  der kan lokkes huller i æskerne  😉 Der er iøvrigt tilsv. huller i æskerne til lego mercedes lastbilerne. Det med de tydelige hvide striber, når flapperne bukkes nogle gange. Er det ikke fordi det trykte papir revner. Iflg. en papæske mand jeg talte med for nogle år siden bliver æsker fremstillet ved at der trykkes på tyndt papir der er egnet til tryk. Dette limes på tykkere mindre fint papir/pap. Efterfølgende standses æskerne ud, foldes og limes/samles. Man kan også have limet trykke papiret på først og så trykt motivet bag efter. Det er sådan set ligegyldigt. Vi har en sandwich konstruktion. Bliver ,overfladen ikke klemt der hvor der skal foldels vil det yderste papir revne. I dette tilfælled er der den trykte side der revner. Det underliggende papir/pap vil blive synligt og det vil også være hvidt for det har aldrig været udsat for lys.  De synlige kanter skal naturligvis være guldet, lige som æskens indersider.  Alså det er nærmest umuligt at se på fotos, på salgssider, og kræver at sælgeren er ærlig, og det er de ikke alle sammen.

Men tak for dine oplysninger.

Hilsen  Hans Jørgen

Ole Andreasen
    Participant

Hej Hans Jørgen. Ja, du har sikkert helt ret. Der bliver rift om huggepiberne! Fuskernes skarpe falkeøje har svigtet her :-). Der er iøvrigt et meget fint eksempel på eBay.fr lige nu, hvor hullet ses tydeligt. Æsken ser ud til, at være i orden (se indersiden af flapperne) men det er sgu svært, når man ikke haræsken i hånden.
    MVH Ole A
    PS Du skal scrolle lidt ned på siden, markere billedet, så fremkommer en hel billedserie af bil og æske

• Dette svar blev ændret 11 years, 7 months siden af Ole Andreasen.
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.