Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Eksperimentet
- This topic has 3 svar, 2 stemmer, and was last updated 10 years siden by Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- november 24, 2014 kl. 00:56 #26033AnonymInactive
For et par år siden lavede bladet “Diecast Collector” et forsøg som jeg synes, var ret interessant.
Man kunne sagtens overføre tanken til Tekno, som selvom Danmark er et lille land, så mener jeg, Tekno stod lidt i stampe, og kunne sagtens havde fået mere salg med flere inovationer, men det hjalp jo ikke meget, når Siegumfeldt ikke var meget for at hans medarbejdere blev alt for dygtige, så ville han hellere sige nej til nyt, for så siden
indføre det alligevel, netop som “chefens” ide.
Diecast Collector spurgte læserne, om de kunne forestille sig, 3 udvagte modeller som et gavesæt .
I januar 1960 sender Dinky en Bedford A type med lukket lad på gaden.
Som nr 930 var det en model af firmaets rigtige.
Den fik navnet Bedford Jekta Pallet Van. Jekta var et system der betød, man kunne skubbe ladet bagud til pålæsning, når det trak sig indad,blev pallerne fordelt efter rækkefølge.
Der var allerede en Bedford Van nr 482-den passede med Bedforden,men der kom aldrig en gaffeltruck.
Dinkys eneste gaffeltruck, Coventry Climax fra 1949, var alt for stor,
der var løse paller med til Bedforden, de passede på den gamle Coventry, men til i dag, undrer man sig over at Dinky ikke bekostede
en ny som passede i størrelsen.
Bladets stunt var så, man producerede en æske og svup, så havde man
det gavesæt, alle efterspurgte i 1960.
Corgi løb med den største interesse idet de havde lanceret Bedford
som autotransporter med nedsænkelig overdel, en af de populæreste
Corgi modeller ever.
Sættet findes nok ikke andre steder end hos den daværende redaktør, men jeg kunne ikke dy mig, så nu spejder jeg efter en Bedford Jekta
og det er ikke nemt, selv som skrot.
Pt har jeg frembragt en truck og varevogn, sådan da.november 24, 2014 kl. 03:10 #26045Hans Jørgen WagnerParticipantHi Hi — Det er meget godt alt sammen, Men hvad er det for et eksperiment, du ville overføre til Tekno ? Eller har jeg bare ikke forstået opgaven ?
november 24, 2014 kl. 17:59 #26047AnonymInactiveHej
Nej du har ikke misforstået noget, det er mig der er uklar,-det var et eksperiment som bladet forsøgte sig med, altså det at de fik lavet en fantasi repro æske som passede til de 3 viste enheder, det gik mest på gaffeltrucken(der kom dog en senere, men en anden art) som dengang var
15 år forud for de andre, dvs. man mente, Dinky burde have lavet en
truck i gul/orange som passede til de andre.
Så den æske der er vist, må være den eneste der eksisterer, men jeg
puslede lidt med det, sådan at lave mit eget ikke eksisterende
Dinky sæt af lastbil,van og truck,
Min gaffeltruck har oprindeligt haft en hel-orange farve med grønne
gafler,og sort hejseværk.
så det man kan se, truck og van som løftes, det er noget jeg har
puslet med.
I øvrigt, palle systemet fungerede ved at et lad som ligger inden i selve varekassen, skydes ud ved det lille håndtag.
Og ja, det fandtes også i virkeligheden, men i stedet havde det nok været nemmere med en container:-)november 24, 2014 kl. 22:00 #26060Hans Jørgen WagnerParticipantContainere og paller i standardicerede mål kom først senere. Det samme gjalt standard sættevogne. Man måtte i DK ikke bare køre med en anden, for bil og trailer eller sættevogn skulle synes sammen. Noget være rod. Scammell havde ellers et smart system der foldede støtte hjulene ned/op automatisk, og de kørte med 14 tons på de trehjulede mekaniske heste. Systemet var også på lastbiler som fx. Big Bedford “S” type mf. når der skulle køres længere.
Men ja du har helt ret i at Tekno kunne have gjort mere ud af det. Jeg forstår slet ikke hvorfor de ikke kom med Volvo modeller som dem Anders har lavet. Eller Bedford lastbiler der var stor sælgende. Og hvorfor blev vw rugbrødet ikke moderniseret med fjedre og interiør, og fornyet i 1967. Men man kan jo altid sidde og være bagklog. - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.