Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › dansk politi, transportvogne lidt historie
- This topic has 4 svar, 2 stemmer, and was last updated 8 years, 8 months siden by
Anonym.
- ForfatterIndlæg
- marts 6, 2017 kl. 17:51 #40375
Anonym
InactiveJeg kan tilslutte mig Bjergsamler vedr tlf 1448 brugt på nr pladen, samt
HJW vedr salatfad som kaldenavn for de transportvogne som blev anvendt
af politiet, de har nærmest altid haft et “øge” navn.
Om transportvogne i den virkelige verden, så har jeg lidt her, som
måske kan give et billed af ideen om Triangel modellen.1.april 1938 blev alt kommunalt og hidtidigt politi underlagt et nyoprettet Rigspoliti.
Man oprettede “Motorparken” som skulle stå for anskaffelse, vedligehold,
osv, vedr de ofte mange forskellige kørertøjsmodeller.
De store kørertøjer var ganske få, og først pr 1939 blev der afgivet
bestilling på nyt.
Devisen hed “Dansk Arbejde”.Politet valgte derfor Ford og GM med samlefabrikker i København, men ikke Triangel i første omgang.
Derfor har Teknos model ikke eksisteret som model af et virkeligt
kørertøj.
Betegnelsen indenfor politiet vedr de store vogne var A og B delingsvogne, opdelt som halv og heldelingsvogn, samt heldelingsbus.
1939-41 tilgik der 25 halvdelings samt 4 heldelingsbusser.
Man havde brug for mindre gruppevogne hvoraf tilgik 13 i 1942.
Besættelses kom dog slemt i vejen.
19.sept 1944 blev poltiet på den mest nedrige måde, fjernet af
den tyske besættelsmagt, samtidig opstår der et 9 måneder langt
hul i historien om kørertøjer-de der var, blev beslaglagt af tyskerne,
borført til udlandet, nogle blev anvendt af tyskernes danske
hjælpere som i København anvendte 3 halvdelingsvogne af mærket
Opel Blitz fra årgang 1938.
Det er rigtigt som Hans JØrgen skriver, det er ikke nemt at hitte
fotos på nettet indenfor emnet kørertøjer før 1960.
Jeg kan anbefale Politihistorisk selskabs Tidsskrift 1998 som behandler
historien om politets biler,herunder tiden 1930-60
Det omhandler kun dette emne, og kan også anvendes i model samler
kredse.
Teknos Triangel er en halvdelingsvogn. Dansk Politi havde som skrevet
ingen Triangel af slagsen. Hvilke modeller, fremgår af Motorparkens
Inventarliste(se ovennævnte blad)
Modellerne var:
Opel BLitz, Bedford,Oldsmobile,Ford V8, Borgward, Büssing, Plymouth
Chevrolet, Ford Köln, Hudson.Buick, Reo
Ovennævnte modeller blev fordelt til hele landet pr 1939-1940.
Her er et foto af en Buick Halvdelingsvogn.
Fra min egen samling “Vintage Collections” documents,photos,badges and Uniforms” har jeg feks en dansk politiuniform fra 1938 med kasket.
Den grønne bolscheknap indført samtidig i chauffør egeløv fra Seifert
M1932.
Hjelmen kom til i 1941-den findes i flere udgaver.marts 6, 2017 kl. 20:45 #40387Hans Jørgen Wagner
ParticipantYep — God beretning…. MEN det er en DODGE på billedet — Kendes på køleren og det står midt for ribberne over forskærmen. Den kunne til forveksling ligne Tekno modellen ellers. Jeg mener iøvrigt at Tekno modellen, om end noget løst fortolket, er en 1942 Triangel.
Motor historisk, kunne man måske få fat i Tyske GM motore, og Tyske Ford motore. Mener at Triangel brugte Engelske motore, og der har nok været sat en bremse i.
marts 6, 2017 kl. 22:36 #40392Anonym
Inactivedu har fuldstændig ret, min fejl, jeg sad med en Buick inde i hovedet
og ja, det står jo på motorhjælmen
Jeg fandt det som et eksempel på hvor godt den ligner Tekno modellen
evt kom Tekno brand og politi modellerne omkring samme tid-
men det ved jeg ikke noget om
Zonen fik en Triangel i 1940, nogen kaldte det en rullende
redningsstation, her er der en Tekno model som er lig forbilledet.
(bortset fra frontpumpen)
Falck fik først den samme slags i 1944-marts 7, 2017 kl. 10:53 #40396Hans Jørgen Wagner
ParticipantDodge, Buick, Chevrolet, Bedford, Opel Blitz, GMC — de er alle lavet i København, og er alle General-Motors biler.Til Politi og Redning mv.er det sikkert kun chassiser med motor hjælm der er leveret. Der nok nogen helt andre karretmagere der har fremstillet alt det der er bag forhjulene. Det kunne iøvrigt være interessant at grave lidt i.
Ja der er ingen tvivel om at Tekno forbilledet har været en som på dit foto.
Nå ok— vidste ikke at Zonen fik Triangel i 40.. Så løst på nettet at Falck havde triangel modeller fra 1942 på museum.( det kan udemærket være forkert noteret årstal, på nogen ferie fotos )
De gamle triangel er meget karakteristiske med lodrette køleribber delt i tre sæt. Motorhjælmen er således også hængslet på langs i hver side.Noget andet : Har sakset i et par net-billeder. Triangel front, til alment syn. Stigebilen (3), er af sidste type. Man kunne tænke sig at bilerne allerede var i Tekno tankerne under krigen. Materiale mangel til fremstilling af formene har stoppet udviklingen. De efterfølgende efterkrigs modeller er færdig gjort af en anden, og er væsentligt forenklet i designet i forhold til Tekno Ford V8 lastbilen. Men de går fint i tråd med Packard, Buick personvogn, Ford V8 Taxa. Men det var noget helt andet af mit “spin” der nok skal over i en anden tråd 😉
mvh Hans Jørgen
marts 7, 2017 kl. 21:12 #40421Anonym
Inactiverigtig set, det var sådan det var.
Oplysningen om Triangel hos de to redningsselskaber, stammer fra
bogen af Alan Egefors/Triangel-De Forenede Automobilfabrikker.
forlag.Motorploven.
Jeg har faktisk ikke tjekket oplysningen, men du har fundet
de rigtige biler,
Den Rullende Redningsstation kom på en mærkat fra Falck
under krigen, tillige med en mærkat med en ambulance.
Tror de er genoptrykt via Zonens historiske samling - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.


