Dæk, og hjul

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #25358

    Et par hurtige renoveringer. En Sort Mercury fra 1948-55. Tekno var hurtigt ude, for bilen kom først på gaden i 1949 fra Mercury. Måske er der derfor Tekno modellen kun har een sprodse i bagruden, for den rigtige havde to som en DKW 3=6.
    Nye dæk er ikke til af sætte på baghjulene. VVS´ren bruger sæbe når det kniber. Ved hånden er som regl altid opvaske middel. Dette vidundermiddel gør, at det meste kan samles uden problemer. Er dækket fedtet godt ind. så smutter det relativt nemt på plads i de snævre bagskærme. Husk så at vaske sæben af igen.
    Nyt hjul til VWén. Ved et indkøb viste det sig at nærværende sides indehaver også havde et brugt hjul med VW logo. Tak for det. Hjulet er i den originale rustrøde kullør, fuldstændig som modellens øvrige 3 hjul 😉
    Det gamle hjul skulle af, hvilket jeg alså gjore med en skruetrækker der kunne vrikke det af. Det betaler sig at ligge noget mellem værktøj og modelbil fx. pap el.lign. for ikke at ridse.
    Det nye hjul skal trykkes på igen. Også her har jeg anvendt vidunder midlet fra køkkenet. Lidt opvaskemiddel på akslen virker ganske godt. Når hjulet skal klemmes på er det en god ide at ligge fx. et gammelt dæk og et pap stykke mellem hjulet og papegøjetangen. Det er lidt svært at fotografere med kun to hænder til rådighed. Disse mellemlæg skal bruges for ikke at beskadige hjulkapslen, så det er vigtigt, især til de senere standard hjul.
    En maskin hammer savnede sit svinghjul. Stumpen skulle af, men det blev hele akslen der kom af.Med to papegøjetænger, en holder om akslen, og en om stumpen, fik jeg drejet stumpen af det gamle svinghjul af. Det nye gamle svinghjul fra en defekt maskine blev trykket på akslen. Det hele blev trykket sammen med den indvendige knastaksel, så hammeren virker igen.
    mvh. Hans Jørgen

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.