929 – MERCEDES.BENZ 230SL HARDTOP

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler 929 – MERCEDES.BENZ 230SL HARDTOP

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Er dette en Tekno ?
    Jeg har fået finger i en blå metallic Mercedes-Benz 230SL hardtop model. Farven svarer meget til de blå metallic farver som bla. blev brugt til LION-CAR Opel og DKW modellerne. Jeg synes ikke den kendes fra Tekno, bortset fra på gamle Dodge/Buick lastbiler.
    Farven findes vidst når modellen er fra JOAL. — MEN —
    Som det vil fremgå af den røde bil fra JOAL, har den aftegning til nr. pladen mellem kofangerne bag på. Denne aftegning har TEKNO ikke, og det har min blå bil heller ikke.
    Har JOAL altid denne nr. pl. markering i støbningen ?
    Kan man ombytte en JOAL karosse til en Tekno bund, Tekno interiør, Tekno ruder, Tekno motor, Tekno sæder mv. For alle disse dele er TEKNO dele. Kan man evt. se det er en JOAL indv. ? eller er min Mercedes blot en Tekno, man ikke ser så tit ?
    I håb om en masse gode svar — God sommer
    Hans Jørgen

Knut J Vognstølen
    Participant

Hei
    Nå har jeg studert mine Kirk/Tekno/Joal.
    Det er kun Joal karosseriene som har nr. pl. markering bak. Ut fra et par delebiler ser det ut som om dører osv kan brukes om enannen, men bakerste del av Tekno interiør er for høyt i en Joal. I tillegg er der forskjell på hullene der motoren skal plasseres, det er større avstand mellom hullene i en Tekno/Kirk enn i en Joal. (Dette er i motorrommet mot kupeen.) Så man må nok bruke Joal motor i Joal osv. Der er også forskjell på panser og dører innvendig på de fleste Joal, en ekstra tapp.
    Jeg har 9 stk Joal og 63,5 stk Kirk/Tekno pluss noen delebiler. Den ene Joal er blå metallic, men ikke slik som den du har der, den virker mindre blå. Jeg tror du har fått tak i en omlakkert bil. Hvis den er original er den i så fall meget sjelden! 🙂

Hej :
    Tak for dit svar. Jeg var ikke helt sikker på om noget kunne ombyttes mellem Tekno og Joal uden at man kunne se det. Min bil er alså en Tekno, så er det kun farven der er lidt underlig. Mit problem er at jeg overhovedet ikke kan se den har været en anden farve. Der plejer at være et sted med gammel farve, ved et hængsel, ved bag fjedrene, eller på en tap i dørene. Intet, – alt er blå metallic, og den har passende patina og er skrammet så det passer godt med bunden der også er skrammet. Tag og vinduer se nok lidt for nye ud, men kunne jo evt. være fornyet. Jeg må igang med en forsigtig skraber, eller måske lirke en forlygte ud for at se om der skulle gemme sig en farve rest et sted. Har den været renoveret, så er det længe siden, og gjort rigtigt godt, og meget grundigt, og så er der blevet leget med den igen.

Hej .
    Lige en opfølgning på min Mercedes 929 — Det var dejligt at Knutjv kunne oplyse lidt om forskellene mellem Tekno og Joal modellerne, så det kan slåes fast at der ikke umiddelbart kan ombyttes dele mv. uden at det kan ses. Men Joal har jo flere Tekno modeller, der dog må vente til en anden gang.
    Jeg har skildt min Mercedes helt ad. Manden har renoveret den super godt. Det er rent UG+ pil op osv. Jeg skulle helt ind bag instrumentbordet før jeg fandt lidt farve rester. Den har været sort. Det må den nok hellere blive igen. Renoveringen er gammel, og bilen er lidt skrammet, og brugt. Så jeg renovere den tilbage til original.
    Hilsen
    Hans Jørgen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.