1965 team Lotus racing with Ford of britain

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler 1965 team Lotus racing with Ford of britain

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Sidder lige og nørder med nogle gamle Matchbox biler. Major Pack og King-Size er modeller der aldrig rigtigt har haft samler appeal, og det er ikke altid helt forståligt. De var rigtigt gode til at støbe, men de glemte at hjulene skulle virke ordentligt. Men når der ikke er nogen der gider modellerne, så tager det en hulens tid at finde oplysninger, om en given ting, og man kommer langt omkring. Nogen af de modeller der dukkede op hos Matchbox, kunne være fantasier, men ofte direkte inspireret af noget der eksisterede. Ingen der ude ved det før nu — Matchbox Major Pack M-6b eller King-Size K-5b er samme model, men den har et virkeligt forbillede. Team Lotus i England Havde en transporter iøvrigt en Ford Thames. Den var lidt længere, og højere, og rummede kun een Lotus Cortina, meeen alligevel der er vidst ingen tvivel. Nogen hos Matchbox har været omme bag Racer tribunerne og kikke på transportere, en gang i 1966.

Anonym
    Inactive

rigtig flot model, og svær at finde med det fine logo.
    Du har ret i det med hjulene, jeg har enkelte, der er helt umulige
    hos mig er det dækkene som falder af fælgen for et godt ord.
    Godt at blive mindet om modellen igen.

Bertel Pedersen
    Participant

Hej Hans Jørgen
    Har sjovt nok også et par af denne noget specielle bil.
    Mvh. Bertel

Attachments:

Ja problemet var den røde plastik. Dækkenes sorte plastik holdt formen meget fint. Den røde plastik krympede. Da dækkene var af plastik og ikke elastisk gummi så faldt de af. Major pack startede med helt sorte plastik hjul med kapsel på, eller metal hjul med plastik dæk. Begge dele var gode. Men de røde hjul virker ikke så godt. Senere kom de med nogle meget fine personbiler, og en MB ambulance. Virkelig lækker støbning. Forkromede hjul der kunne dreje i kørsels retningen ala. Tekno. Bilen skulle bare føres i den ønskede retning. Men de forkromede hjul var af plastik. Var der et lille hul så plastikken kunne røre ved gummi dækket så boblede hjulene op med store blære. Materialerne kunne ikke enes. Det er da uderligt at de ikke brugte metal hjul. – Se forhjulet på den gule Mercury.
    Tekno Ferguson bag dæk, passer som om de var lavet til den, på en Fordson Major 1963 – 69 fra Matchbox. Og den lille blå fra Matchbox er godt model arbejde. Med Tekno dæk så bliver de på hjulene. Min har et originalt og et Tekno dæk på. 😉

Hej Bertel :
    Ja man skal mindst have en af hver 😉

hilsen
    Hans Jørgen

Flemming Rasch
    Participant

Hej med jeg
    Jeg har også en del Matchbox biler med omtalte hjul jeg limer de løse dæk på med super lim det virker fint så bliver de på 😉
    Mange Model bil hilsener
    Ms Super

Hej MS Ja det kan man godt med nogen men ikke alle.Nogen har for stor afstand. Måske er det fordi hjul og dæk ikke altid har hørt sammen ?

Flemming Rasch
    Participant

Det kan være der er også mange størrelser af den gamle type Matchbox hjul med røde og gule fælge dækkene sidder løst på næsten alle sammen 😉

Der er forskellige størrelser, men så er forskellen til at se direkte. Man sorterede ikke så meget i delene at man havde små nuancer i hjul størelser. Det er rent fordi den røde plastik krymper. Det er ikke noget jeg har fundet på. Den har været oppe og vende nogle gange i div. Matchbox fora, og kloge plastik mænd har givet lange forklaringer på det. Men grundlæggende skyldes det dårlig plastik i lighed med skæve lego biler, og pilot biler. Bliver vi i Matchbox sammenhænge, så har vi samme fænomen for veteranbilernes kølere, og til dels også nogen af veteranernes sæder. Og jo rødere des dårligere.
    Det mærkelige er at Matchbox først i 1970´rne lavede forsøg med plastik kvaliteten. Det sås bla. på veteranbilerne der fik alle mulige, og umulige farvet kølere, sæder, kaleger og kufferter.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.