Svar til: Scania busser.

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Scania busser. Svar til: Scania busser.

#14946

Jeg kan forstå der er nogen der er bus interesseret. Og jeg kan en lille histeorie om verdens største bus.

RØDE ORM

 

Normal.dotm
0
0
1
392
2238
my
18
4
2748
12.0

0
false

21

18 pkt
18 pkt
0
0

false
false
false

 

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

 

 
Jeg kan lidt bus historie om, en af verdens største,- og med garanti Danmarks største bus i 1947,  der kørte  kbh. – Køge.
 
Det er hverken en Scania eller en Volvo, og den har aldrig været en Teknobil. Den havde ellers været oplagt i urværkbil serien. Jeg mener dog at der har været træ modeller af den. Det kan være Tekno, men  Lego, Hanse eller måske Brio ville være mere oplagte. Jeg ville blive meget glad for oplysninger om en sådan træbus model. Røde orm var Dansk fremstillet med Leyland teknik. Sættevogns bus med 80 pladser. Ydelsen var 125 Hk. hastigheden max. 65 Km/h. Vognen var 16,85 m. lang og 14 tons tung ( med pasagere 20 tons ) Bussen blev formentligt udrangeret omkr. 1960. Hvad de færeste ved, er at den endte sine dage  på en parcelhusgrund midt i Holbæk.
 
 
 
En murersvend fra Holbæk arbejdede i Kbhvn. i et årstid. Det var lidt langt at køre på Motorcykkel, og det blev koldt efter hånden som vinteren nærmede sig. At bo billigt i Kbhvn. omdr. var en løsning, og der,-  på en plads, med andre gamle busser stod så Danmarks, måske verdens, en gang største bus. Bøje købte køretøjet, mod at han måtte bo i den i ugens 5-6 arbejdsdage, i den tid han arbejdede i Kbhvn. I den sparsomme fritid, tog han førebevis til stor vogn.
 
 
 
Da arbejdet i Kbhvn. var slut, startede han kæmpe bussen og kørte den til Holbæk, og bakkede den ind i på en parcelhus grund. Motoren endte i hans svogers fiskekutter, i Lynæs. Mange fik “papegøje” plader på 2-4 år gamle vare biler den gang. Det bevirkede at man måtte montere et bagsæde i vognen, men man måtte ikke isætte side ruder. Til disse “papegøje” biler, solgtes mange af bussens sæder, der jo var perfekte til små kasse vogne som. fx. VW rugbrød, Taunus Transti, DKW schnellaster, Citroën HY mf. Herefter fungerede bussen som skur, opbevarings rum, og hobby værksted, med rundsiddegruppe over drejeskamlen.
 
Jeg husker bussen som enorm, og førehuset var kæmpe stort og så var der kun et sæde der. Rusten begyndte at sætte ind efterhånden, og der blev klodset op under chassiset. Forvognen blev skåret op og kørt væk i 1980´rne. Bøje der selv nåede at komme godt op i 80´rne, boede i en lejlighed i byen, med kone og børn, men et hus blev det aldrig til, ude på grunden. Kun en gammel bus, og et værksted bygget af kasserede hønsebure, med blikplader udv. Det gav naturligt en masse reol plads. Efter Bøjes bortgang, blev det høje raftehegn fjernet, og grunden ryddet og evt. rester af bussen er nu helt væk pr. 2010
 
Googler man 4300 Holbæk og Krtrine vej 8 — Så ser man en tom grund, På denne grund, til venstre langs hegnet, stod bussen, der hvor der er en lang grønlig plet. Grunden er solgt, og der kommer nok snart et hus på.
 
 
 
H.J.W. —  2013

file://localhost/Users/hansjrgenwagner/Desktop/Click%20here%20to%20view%20røde%20orm.webloc
 
 
 

Normal.dotm
0
0
1
392
2236
my
18
4
2745
12.0

0
false

21

18 pkt
18 pkt
0
0

false
false
false

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}