Svar til: Tak for medlemskab og glæder mig over at være begyndt på at samle Tekno

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Tak for medlemskab og glæder mig over at være begyndt på at samle Tekno Svar til: Tak for medlemskab og glæder mig over at være begyndt på at samle Tekno

Hej Miwes og velkommen til…

Skal vi lige tage Lion Holland — De ejes af Tekno Holland, og det er der flere andre der også gør. Så det er jo relativt tæt på…

Code betegnelserne.. De bruges generelt i fleng som de fleste synes passer bedst til det man vi fortælle om, og som regl forkert…
Generelt er graduering noget der blev opfundet til rigtige virkelige 1:1 veteranbiler, for at kunne opstille fornuftigt skalaer for køretøjets generelle stand ved salg over lange afstande og med billeder, som eneste fremvisning. Vi er over 55 år tilbage i tiden. Jeg skal nævne at der er mange forskellige gradueringer, og man kommer længst ved blot at beskrive emnet fremfor at blande underlige ligegyldige betegnelser ind i teksten…

Code 3 — Det betyder faktisk.
Er en velfungerende original ting i en nydelig stand. Kan også være en rigtig
god amatør restaurering. Alt i alt præsentabel.

For samler modeller og legetøjsbiler er der en tendens til at anvende Code
3 betegnelsen for modeller der er ombygget, eller om lakeret i en tilfældig
farve. Jeg ved ikke helt hvorfor man synes der er nødvendigt at bruge Code,
betegnelsen, når man lige så godt kan beskrive hvad man vil sælge eller vise
til andre. Men det kan jo være at de korrekte betegnelser – REPAIRED og SCRATCHBUILD – lyder mindre flaterende. For salgsannoncer, tænker man sikkert at smarte ord kan trække flere penge ud ad potentielle, uvidende kunder, eller andre der falder for ord brugen. Det er sån lidt – Smart i en fart –
Code 1 og Code 2, bruges kun sjælden sikkert fordi Code 3 ofte benyttes forkert til ombyggede biler mv. Derved har Code betegnelsen sådan set ødelagt sig selv. De efterfølgende Code benævnelser (Code 4, Code 5 osv.) bruges kun sjældent af
Legetøjsbilsælgere. Det kan kun bunde ud i at man synes det er smart at
benævne en gammel legetøjsbil i Code systemet, uden at sælger i øvrigt har
sat sig ind i hvad betegnelsen reelt betyder.
Code systemet er sådan set så flydende at de biler som Bertel og Flemming har lavet faktisk er Code 1, Mint, og har de passende æsker Code 1 Mint/Box, for de fremstår jo faktisk som nye uden fejl. Men de er – Mint, Code 1, Bertel modeller eller Mint Code 1, Flemming modeller…. Dog ville de efter den oprindelige graduering betegnes SCRATCHBUILD og er der blot skiftet mærker, Code 2 såfrems der har været aftaler med fx. Tekno vedr denne mærkning.

Jeg har lavet en længere afhandling på omkring 21 sider, om graduering. Det er lagt op som en fil i min gruppe på facebook. Både gardueringssystemernes oprindelse, hvad de forskellige betegnelser bør/skal omhandle dersom de benyttes korrekt, og om hvordan systemerne benyttes i almindelighed, og derved midster derres egentlige værdi. Den mest omfattende graduerings metode er den der benyttes til Tegneserier. Overstreet´s Numeriske, Ensartet vurdering af Tegneserier. Her er punkt 10.0 = Gem den, 9.9 – 9.8 – 9.4 – 9.2 – 9.0 – 8.5 osv. ned ad —- og lavest er 1.0 = rimelig… Aller sidste punkt er uden nummer for et komplet men laset og godt slidt hæfte. Jeg vil nok voge at påstå at den er for omfattende.