VW type I kleinbus

VW type I kleinbus

nr. 409, 410, 411, 412 og 417

 

Nr. 409 Militær (1957-1959)

Nr. 410 Taxa (1953-1959)

Nr. 411 Ambulance (1953-1959)

Nr. 412 Svensk Räddningstjänst (1956-1959)

Nr. 417 Rinso (1955-1959)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Hvis der er et produkt fra Tekno, der har haft større succes end VW type I- serien vil jeg gerne høre om det. Den er solgt i en uhørt stort antal og den var nem, hurtig og billig at producere. Den udkom på et tidspunkt, hvor ingen andre fabrikanter for alvor havde fået den ide at lave små varebiler med firmaernes reklamer påsat.

Der så Siegumfeldt rigtig, ved at satse på netop dette produkt.

Både dengang i 1950.erne og nu er mulighederne som samler uendelige. Du kan samle og samle, men du får aldrig en komplet samling af VW type I fra Tekno. Der vil altid være varianter af den samme bil eller der dukker nye ukendte modeller op, som ikke var kendt blandt samlere eller måske findes der en, som er i bedre stand end den du har i skabet.

VW type I dannede skole for fremtiden hos Tekno. De tog ideen til sig og fremstillede flere varebiler, som fx VW type II, Taunus FK 1000 og Taunus Transit, men i virkeligheden udfoldede de også ideen med reklamebiler til lastbilerne også.

Denne artikel handler primært om VW type I kleinbus, men den generelle beskrivelse ligner også de øvrige type I modeller.

Kleinbussens historie:

Kleinbussen var formentlig den første grundmodel i rækken af type I. Den starter med produktionsnummeret 410 – 412 og slutter med Rinso som har nummer 417. Det er lidt specielt for Tekno, at hver model har sit eget nummer, men det gør det meget nemmere at navigere i. Nummer 410 tilhørte faktisk et gavesæt med to flyvemaskiner, men kleinbussen arvede nummeret og til sidst blev nummer 410 overleveret til VW type II dæktransport.

Første gang jeg støder på noget omkring VW type I kleinbus er fra en reklame i Legetøjstidende fra september 1953, hvor en Taxa præsenteres som nyhed. Jeg kan ikke finde noget før den dato, og det gælder også for varebilen og for pick-up modellen. Da kleinbussen har et lavere nummer end varebilen, tror jeg, at bussen var den første i rækken og det gælder formentlig for hele serien på nær Rinso, der falder ind med nr. 417 og som formentlig først udkom i 1955.

Reklame i Legetøjstidende fra september 1953.

Varebilen var dog lige på trapperne, da der allerede er reklamer for den i december 1953. Man kunne godt få den tanke, at Tekno gerne ville have bussen færdig først, da de havde prioriteret at give den en rude.

Det er temmeligt sikkert, at modellen ikke kom før 1953, da Erik Spon, der var konstruktør på Tekno blev ansat i 1952 og fortalte mig i et interview, at han ikke påbegyndte arbejdet med bilen, men at han gjorde den færdig. Han brød sig i øvrigt ikke om den – han synes ikke den lignede den rigtige bil særligt godt.

 

Øverst to annoncer i Politiken fra december 1953 fra Thorngreens, hvor der oplyses, at kleinbussen fås som Taxa eller ambulance. Nederst annonce fra Illums Stormagasin fra december 1953 til venstre og fra december 1955 til højre. 

Modellen er ikke nævnt i en prisliste, som jeg har fra april 1953, så jeg kan ret præcist fastslå, hvornår den udkom nemlig i efteråret 1953 til en pris af 3,5 kr. for kleinbussen og 2,5 kr. for varebilen. Prisen var steget lidt i 1955 til dels 3,95 kr og 2,85 kr.

Historien omkring militærbilen kender jeg ikke udover, at den er nævnt i en prisliste fra 1957. Om den er udkommet i det år kan sagtens være, da der ikke er så mange af dem. I Sverige kan jeg se at bilen blev solgt fuldt ud i 1955 og i 1956 er Svensk Räddningstjänst nævnt specifikt til 2,85 skr.

Ovenfor til venstre Tekno brochure fra 1958 og til højre skilleblad fra Forhandlerkataloget fra 1956.

Nedenfor til venstre lille brochure fra Tekno fra 1958 og til højre en side fra Teknos store katalog fra 1958.

 

Det hele sluttede for kleinbus og pick-up modellen i 1959, hvor de er nævnt for sidste gang i prislisten. I 1959 udkom Tekno med Type II, så det var naturligt, at de udgik, men sjovt nok fortsatte varebilen helt frem til 1961, hvor den stadig er nævnt i listerne sideløbende med type II. Den har været svær at aflive.

De små charmerende VW.er blev en kæmpe succes. Jeg vil gerne våge den påstand, at ingen anden Teknobil er solgt i så mange eksemplarer, hvilket nedenstående annonce fra september 1954 i Legetøjstidende også fortæller lidt om. Det bemærkelsesmæssige er, at modellen kun havde været på markedet i 1 år, da Tekno kunne lave en række på 24 km af solgte biler. Hvor lang har rækken så været i 1961?

Kleinbussens detaljer:

Det er en populær bil og det har det været altid. Den koster ofte mange penge i flot stand og de er meget eftertragtede. Men det er nok den mest simple konstruktion af en modelbil, som Tekno har lavet. En top og en bund og fire hjul er kort sagt, hvad den består af. Det er vel heller ikke bilen, som de fleste falder for, men biler påført de charmerende farvestrålende reklamer for firmaer.

Bilen er ligesom delt ligeligt på midten, hvor bunden er støbt i et stykke sammen med karosseriet. Det var den samme type bund med de samme graveringer, som blev brugt til kleinbussen, varebilen og til pick-up.

Nedefra er bladfjederne indlagt i formen og danner en lille forhøjning, som hjulakslerne kan sættes fast i. De er sat på plads og trykket fast, men på en måde, så de kan køre rundt uden at falde af. Bagest på bunden er der to graveringer af nogle køleriste til hækmotoren.

Den har logoet “Tekno Denmark” indgraveret midt i bunden. Der er svage graveringer til fordørene og to sidedøre på højre side. Disse døre sidder også på pick-up, hvor de ikke giver så meget mening. Der er også graveret en bagdør og to baglygter. De to forlygter består af to blanke buksenitter.

Overdelen til kleinbussen adskiller sig fra de andre modeller ved at den har rude. Det er godt gået i 1953, men altså kun til kleinbussen. På ambulancerne er ruden i bårerummet malet hvid indefra, som symboliserer gardiner. Den har delt forrude og to sideruder, samt en bagrude. Dette er nøjagtigt magen til varebilen. Det eneste, der adskiller de to biler er de tre udstansede vinduer på begge sider af bilen og til bagruden. Alle biler har en frontdecal, men nogle ganske få har et støbt VW logo.

 

Det støbte logo til venstre. 

Nogle gange fik de blandet rundt på hele på Tekno. Herover har de brugt en overdel til de støbte logo på en bil med frontdecal.

Over- og underdel holdes sammen af to stifter der presses sammen bagest på de indvendige side af karosseriet og en lille nitte forrest på bunden.

VW type I har tre typer standardhjul.

  

Fra venstre det ældste hjul i ubehandlet zink. Det består af en hjulkapsel og en inderfælg. I midten næste generation som er et drejet hjul. Til højre den sidste udgave som består af en -inder og en yderfælg med VW logo. Den har naturligvis gummidæk, som også ændrede sig over tid. Hjulene til VW type I var standardhjul, som blev brugt på mange af Teknos biler fra perioden.

Den er tydeligvis lidt mindre end andre modelbiler, men den passer godt til VW 1200 nr. 805 og lignende. Den er 83,4 lang hvilket giver et størrelsesforhold på ca. 1:51. Bussen består af kun mellem 17 og 22 dele afhængig af hjultype og om bilen har støbt frontdecal.

Kleinbussens værdi:

Slidte biler koster ikke meget og kleinbussen er ikke i specielt høj kurs. Der er ikke rigtig for alvorlig sjældne modeller imellem. Militærbilen og den gule neutrale bil med det røde tag vurderer jeg, som de mindst almindelige.

Er der noget jeg skal passe på?

Der bliver restaureret masser af type I biler også kleinbusser og fremstillet masser af repro æsker. Ellers er de mest udbredte fejl skader på vinduessprodserne. De kan være slået skæve og dækkene er som regel stenhårde. Biler i originallak kan have fået påsat nye uoriginale decaler. Endelig er ruden ofte revnet eller beskadiget på kleinbussen.

 

Ruder:Ja
Affjedring:Nej
Styretøj:Nej
Interiør:Nej
Løse lygterJa
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Nej
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med: Nitter stifter
TofarvetJa
Blist-car modelNej

Decaler: 

Decalerne beskrives nærmere under afsnittet om modellerne.

Æskerne:

Æskerne ændrede sig over tid, så der findes forskellige udgaver, ligesom nogle æsker har engelsk/amerikansk tekst. Illustrationerne på æskens sider viser biler i forskellige arbejdssituationer og en side med oplistning af de kleinbusser og varebiler, der var standardbiler. Æskerne har en blålig toning. Endeflapperne har forskellig farve og indeholder et blankt felt med bogstaver til at at anføre, hvilken bil der ligger i æsken, samt et VW logo. Da pick-up ikke er nævnt, må vi formode, at dette er den ældste æske.

Nedenstående æske er af den nyere type, som har en orange toning og hvor pick-up er kommet med. Ellers holder den samme koncept som overstående.

Nedenfor en æske med engelsk tekst “Taxi”. Men ellers er æskerne ens.

 

Selvom der stadig er mange VW type I biler tilbage i flot stand er æskerne ikke så almindelige.

Modellerne:

Navnlig når vi taler om varebiler og biler med reklamer er det helt umuligt at finde ud af bare nogenlunde præcist, hvilke varianter som Tekno fremstillede. Nogle serier er lavet i så små produktioner, at der ofte dukker nye varianter frem. Med kleinbussen er det ofte de samme almindelige biler, men der kan sagtens være ukendte modeller i atypiske farver.

Militær:

Nr. 409-1, militær uden decaler på siden:

Modellen har kun et VW logo på fronten og en nr.pl, med en kongekrone og årstallet 1957. Hjulene antyder, at bilen er kommet ret sent på markedet. Der er ikke så mange militærbiler i omløb.

Fremstillet både med og uden frontlogo.

Nr. 409-2, militær U.S. Army:

U.S. Army, et nummer på bilen og en stjerne på siden. Jeg er usikker på om der skal være en nr.pl. med kongekrone og årstallet 1957 på bilen, fordi det er dansk, hvilket virker ulogisk på en amerikansk bil. Bilen nedenfor er min egen og dørmærket er helt sikkert ikke originalt, for det har jeg selv sat på. Men stjernen og nr.pl. er originale. Om den så blot er lavet med de to decaler ved jeg simpelhen ikke.

Neutrale:

Nr. 410-1, gul og rød:

De civile eller neutrale biler findes der ikke mange af. Når den gule og røde dukker op er det ofte i Sverige, så jeg kan mistænke, at den hovedsaglig er solgt der. Men alle farvevarianterne kan sagtens være solgt uden reklamer.

Nr. 410-2, orangerød og sort:

Nr. 410-3, beige og grøn:

Nr. 410-3, mørkeblå og beige:

Taxa/Taxi:

Nr. 410a-1, Taxa, orangerød og sort:

Nr. 410a-2, Taxa, beige og grøn:

Nr. 410a-3, Taxa, beige og brun:

Nr. 410a-4, Taxi, orangerød og sort:

Der findes måske flere farvevarianter, men jeg har kun set en Taxi-model i denne orangerøde og sorte farve. Den har sin egen æske. Den er formentlig målrettet det amerikanske marked.

 

Nr. 411-1, Falck:

 

 

Nr. 411-2, Zonen m. korset i frontlogoet:

 

Nr. 411-3, Zonen U. korset i frontlogoet:

Jeg kalder modellen for Zonen, men jeg er usikker på om det er Zonen. Flere har fortalt mig, at der kørte andre private ambulancer rundt, som ikke var fra Zonen, men som benyttede dette mærke.

Læg mærke til, at denne bil blev leveret i en neutral æske uden angivelse af indholdet.

 

Nr. 411-4, Røde Kors:

Nr. 412-1, Svensk Räddningstjänst rød og sølvgrå (S):

Det var normalt at Svensk Räddningstjänst blev leveret i farverne blå og sølv. Jeg har dog aldrig set en type I i den farvekombination. Bilen nedenfor er restaureret.

Nr. 417, Rinso:

Så vidt jeg ved den eneste kleinbus med firmanavn.

UN:

Man ved aldrig, hvad der dukker op af ukendte Tekno varianter. Denne UN model blev solgt på Ebay i 2019 og trods den åbenlyse dårlige stand blev den solgt for rigtig mange penge. Så nogen har troet på den.

Billedet er fra Internettet.

Mecline:

Norske Mecline fremstillede Tekno VW type I i lånte støbeforme.

Corgi Toys:

Corgi Toys fremstillede ligeledes en rigtig fin VW både som kleinbus, varebil og som pick-up i rigtig god kvalitet. Den kom dog først i 1960.erne. Der kom en neutral kleinbus i grønbeige og så denne militærbus.

2 kommentarer til “VW type I kleinbus”

  1. Hvidt kors på rød bund er gammelt Dansk mærke for Ambulance. Findes også på fly — også Teknos gamle blik flyver fx.
    Mærket forvæksles tit med røde kors… MEN det er et RØDT KORS på hvid bund…
    I dag har alle ambulance biler og fly mv. et ensartet blåt mærke, stort set i hele verden — Emergency Paramedic — logo

    Æskerne er interessante. Der er åbenbart tre…
    En helt uden Pickup bilen — vidst blå.
    en hvor pickup bilen ses forfra — nærmest mørk tyrkis i farven
    Samme æske farve hvor Pickup ses bag fra (nyt billede)
    Orange æske også med pickup set bag fra — Iøvrigt den eneste jeg har set med militær bus mærkning. Jeg vil derfor formode at den er sidste model.

    Så er der “den røde løber” der er rød og hølere.
    ZOO boxen er også rød.

    Svar

Skriv en kommentar