STA71616

VW type II slangebil og stigeefterløber

Skrevet d. 12. mar, 2020 af in Udvalgte biler, Varebiler

VW type II slangebil

nr. 408

Stigeefterløber

nr. 409

(1964-1972)

(op til Jul)

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Slangebilen og stigeefterløberen har samme historik, som jeg tidligere har beskrevet i artiklen omkring VW type II  pick-up, kranbilen og i øvrigt også dækservicebilen. Tekno valgte den nemme hurtige løsning til at få nye modeller hurtigt ud af døren, med så få udviklingsomkostninger som muligt. Tekno brugte ting, som de havde i forvejen, men sammensatte dem på en ny måde. Det er ikke så langt fra grundtanken med en grundmodel påsat mange forskellige lad. Men som med næsten alt andet Tekno, blev slangebilen og stigeefterløberen en mega stor succes for Tekno. Den har stor legeværdi og selvfølgelig fængede det børnene.

Slangebilens og stigeefterløberens historie:

Da Tekno havde pick-up og det meste af tilbehøret og også hele stigen med konsol, hjul o.s.v. krævede det ikke så meget at sætte det hele sammen til et i øvrigt meget flot sæt.

Slangebilen og stigeefterløberen udkom samtidigt, men hvornår havde Teknos så sættet færdigt? Tekno bragte en annonce i Legetøjstidende fra januar 1965, hvor de reklamerer for trækket og for Volvo Express brandsprøjten. Man kunne selvfølgelig godt købe slangebil og stige hver for sig. Slangebilen kostede 9,75 kr. og stige 11,75 kr.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra januar 1965.

Men det var kutyme, at Tekno sagde godt nytår i januar med illustrationer af populære modeller, så jeg vover pelsen og angiver, at trækket udkom allerede op til Jul 1964. Ellers havde Tekno nok skrevet “nyhed” i annoncen.

Modsat mange andre modeller, som hurtigt blev glemt fik sættet rigtig meget opmærksomhed fremover, navnlig var det svært at få plads i annoncerne i Legetøjstidende, men det lykkedes for sættet at klemme sig ind der, i modsætning til så mange andre, men dog som et led i reklamer for udrykningskøretøjer generelt.

  

Ovenfor til venstre annonce i Legetøjstidende fra marts 1965, i midten fra januar 1966 og til højre fra juni 1966. 

Nedenfor annonce i Politiken fra 30. januar 1965 nederst og fra 30. juli 1967 øverst. Bemærk at teksten ikke er ens.

 

Bilen og stigen var også med i alle Teknos kataloger fremover.

  

Fra venstre kataloget fra 1965/66, i midten fra 1968/69 og til højre fra 1970/71 som også er det samme billede, der optræder i kataloget fra 1971/72. 

Kulissen med husene stammer fra en stor “katastrofeby“, som blev bygget på Ørnegården i Lyngby af frisørmester B. Gregersen, som fungerede som træningsanlæg for Falck-Zonen. De kaldte den for “miniaturebyen”, hvilket er noget af en underdrivelse. Den er faktisk ret stor. Frisørmesteren ombyggede en masse Teknobiler til specialmodeller til brug i undervisningen. Der blev efter sigende kun anvendt Teknobiler i miniaturebyen. Tekno udnyttede selvfølgelig faciliteterne til reklamefotos til deres katalog. Det hele fremstår faktisk ret livagtigt især for børn, men også får os voksne. Jeg må indrømme, at jeg har brugt en del tid på at studere billederne.

Billederne nedenfor er fra artiklen i dagbladet Politiken fra 26. februar 1966.

 

Billedet nedenfor har jeg fundet i materiale fra Termax. Jeg er ikke sikker, men mon ikke det er frisørmester Gregersen som viser byen frem.

Udrykningskøretøjerne var tydeligvis vigtige for Tekno og de annoncerede flittig for dem.

Nedenfor annoncer fra juli 1967 og fra december 1969. Fra 1969 udkom et særskilt gavesæt som faktisk var dyrere end at købe bilerne hver for sig. Det forklarede Tekno med, at æsken var dyrere at fremstille. Hvis man købte bilerne hver for sig var prisen 29 kr. og købte man sættet var prisen 29,50 kr. Det forekommer mærkværdigt, at Tekno ville kredse 0,50 kr. hjem, men det betød åbenbart en del dengang.

 

Men det lykkedes sættet at overleve i adskillige år, idet det holdt ved hele vejen hjem til 1972, hvor Tekno lukkede og slukkede.

Der er solgt rigtig mange af dem og måske den VW type II, der er solgt flest af. Den blev selvfølgelig også eksporteret til mange lande. I Sverige kostede slangebilen 9,5 skr., i 1965 og stigen kostede 11,25 skr. Men spørgsmålet om den ny også var så populær i Sverige. I 1969 blev der kun solgt 5 sæt i gaveæsken og til sammenligning blev der solgt 1000 stk pick-up og 435 stk. VW dækservice.

Sættet indgik også i solido brochurer vist nedenfor.

 

I et legetøjskatalog fra Winters Legetøj i Horsens fra 1965, kan man se hvad litografen har fået udad sit arbejde med bilen. Sjove decaler og en helt forkert lygte.

Men sættet var en stor succes og det vidner annonceudbuddet jo også om. Navnlig produkter som slangebilen og stigen var vigtige for Tekno, fordi det var primitive produkter, som ikke kostede så meget at fremstille og som var holdbare også i produktionen. Derfor opretholdt de en god indtjening.

Til sidst i dette afsnit vises originale fotos fra Tekno, som blev anvendt ved udarbejdelsen af kataloger, brochure mv.

Slangebilens detaljer:

Beskrivelsen af VW type II findes i den artikel jeg tidligere har udgivet om pic-up. Derfor vil dette afsnit udelukkende handle om de forskelle, som der er på pick-up og slangebilen.

Slangebilerne var  som hovedregel alle røde uden decaler, som fx Falck eller Falck – Zonen. De ældste biler har et sølvgråt VW logo på fronten, som dog blev sparet væk på de sidste udgaver af bilen. Den har blinklygte på taget og som en lille ekstrating, har den et anhængertræk til stigeefterløberen. Anhængertrækket er sat fast med en skrue i et hul i bunden. De ældste anhængertræk var i metal, som senere ændrede sig til sort plastik.

 

På venstre side findes et slangeudtag i metal med tre ventiler til vandudtag fra vandtanken. Senere ændrede slangeudtaget sig også til at være i sort plastik.

Slangebilen er leveret med mindst tre forskellige personbils hjultyper. Fra den type fra først i 1960.erne i metal med hjulkapsel, til plastikhjulene fra 1967 og til sidst med “mustanghjul“. Få biler kan også godt have “Volvohjul“.

Indsatsen som ligger på laddet var ny. Den skal forestille en vandtank, men tjener også som holder for de to slangeruller. De ældste indsatser var i metal og malet røde. De ældste slangeruller var ligeledes malet røde, som senere blev umalede. Rullerne er af samme type som til de øvrige udrykningsbiler. Indsatsen på de nyeste biler blev også ændret til en sort udgave i plastik.

 

En rigtig fin konstruktion med stor legeværdi og jeg synes faktisk, at den er flot i den røde farve.

Stigeefterløberens detaljer:

Da stigeefterløberen er fuldstændig magen til stigekonsollet på Scania stigebil, nr. 445 vil jeg henvise til artiklen omhandlende den bil. Stigen fulgte også samme historik med de ændringer der kom undervejs.

Tekno lavede blot en ny ganske simpel chassisramme i metal og monterede stigen på den.

Støttebenene var genbrug fra campingvognen nr. 815 og det lille støttehjul var taget fra efterløberen til Volvo kranbilen. Skiven under støttehjulet kom fra ingeniørsættet, så man må sige, at det var genbrugstider hos Tekno i 1965.

Jeg synes egentlig stigen er lidt for stor til bilen, men det fungerer ganske godt. Jeg har set en stigeefterløber i Danmark, som ligner ganske godt, uden dog at være magen til, men helt fri fantasi er den ikke.

Slangebilens værdi:

Der er mange af dem, så de kommer ikke i nærheden af fx priserne varebilerne. De ældste af dem uden plastikdelene er lidt mere eftertragtede. Stigen alene er ikke i så høj kurs.

Er der noget jeg skal passe på?

De mest udbredte fejl er skader på vindussprodserne eller defekte hjul. Stigen kan nemt have mangler eller slået skæv.

 

Ruder: Ja
Affjedring: Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Nej
Løse lygter Ja
Løse kofangere Nej
Bevægelige dele: Ja
Blink: Ja
Decaler: Ja
Samlet med:  Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model Nej

Decaler: 

Der er ikke decaler til standardbilerne udover frontlogoet.

Æskerne:

Alle slangebilerne og stigeefterløber uanset alder, blev leveret i den samme type papæske fra start til slut. Derudover kom trækket i en gaveæske omkring 1969. Gaveæsken er forholdsvis sjælden sammenlignet med bilerne i papæsken.

Ovenfor æske til slangebilen og nedenfor æsken til stigeefterløberen.

Som vist nedenfor kom gavesættet i de nye udsigtsæsker (Tivoliæsker), hvor man kunne se indholdet. På denne æske har endeflappen en illustration af sættet og nr. 408/409. Derudover er illustrationerne på æsken de samme som på mange af de øvrige gaveæsker. Den har dog en lille vejledning på forsiden med illustration af sættets funktioner, som dog er lidt misvisende, da det ikke giver mening at sætte slangerullens spids på vandudtaget. Så har man ikke noget at sprøjte med.

Modellerne:

Der er ikke mange variater blandt slangebilen og stigen, kun nogle få ændringer hen ad vejen. Jeg tror egentlig ikke, at det er en model, hvor der dukker nye varianter op.

Nr. 408, slangebilen:

Med de ældste metalhjul og med metal tilbehør.

 

Med plastikhjul og med metal tilbehør.

Med “Mustanghjul” og med plastik tilbehør og umalede slangeruller. På den viste model er frontlogoet sparet væk.

 

Nr. 409, stigeefterløberen:

Den ældstemodel med metalhåndtag og de gamle støtteben.

 

Mellemmodel med metalhåndtag/tandhjul og skruer som støtteben. Tekno har brugt de dele op de har haft på lager og støttebenene er sluppet op først.

Den nyeste model med plastikhåndtag/tandhjul og skruer som støtteben.

Nr. 408/409 som samlet sæt:

Nr. 408/409 som gaveæske:

Jeg tror kun det er den sidste udgave med plastikdele, der er udkommet fra Tekno. Der har været masser af tomme æsker i omløb, så man ved ikke rigtigt, hvad der er kommet i dem efterfølgende.

Andet:

Jeg har set VW slangebiler og i øvrigt VW type II stigebiler med forskellige decaler. Jeg har ingen grund til at tro, at de ikke skulle være fremstillet på Tekno, men de falder udenfor standardbilerne og da der er masser af både originale og uoriginale decaler på markedet, har jeg valgt ikke at tage dem med under de originale biler.

Repræsentantfoto:

Nedenstående foto er originalt fra Tekno, som repræsentanterne medbragte til legetøjsbutikkerne, når de skulle præsentere varesortimentet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Tilbagemeldinger til “VW type II slangebil og stigeefterløber”

  1. Flemming Rasch

    14. mar, 2020

    Hej Peter
    Nok en af de bedste artikler jeg har læst her på forum
    Det er en rigtig fin bil jeg har den i de 3 forskellige udgaver stige efterløberen er rimelig skrabet i den sidste udgave jeg havde tænkt at tage lidt billeder og lave en lille foto serie på forum hvis der er nogen der syntes det ville være sjovt

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      14. mar, 2020

      Hej Flemming
      Det glæder mig, at du synes om artiklen. Det er altid en god ide med Tekno indlæg på forum.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding