VW 1500 Teknosamleren (6)

VW 1500/ nr. 828

Skrevet d. 06. dec, 2013 af in Personbiler, Udvalgte biler

VW 1500/nr. 828

Fortalt af Peter Frandsen

Særlige detaljer ved modellerne:

VW 1500 som Teknobil kom på  markedet i 1961 eller 1962. Den er ikke nævnt i Teknos katalog fra 1961 men er afbilledet i FDM´s blad motor fra december 1962, hvor bladet er på besøg hos Tekno. Da kataloget fra 1961 vel har været klar før 1961, må vi antage, at den er kommet i sidste halvdel af 1961 eller i 1962.

VW 1500 blev en del af blisterpackbilerne, som udgik af produktion i 1969, så den er produceret i 7 – 8 år og der blev lavet rigtig mange af dem. Den ligner i sin opbygning meget de andre Teknobiler fra den periode, Volvo P1800, MG-A, Saab 96 o.s.v.

Den er ligeså holdbar og indbegrebet af Tekno kvalitet, når det er bedst. Den er som de øvrige i størrelsesforholdet  1:43½ og er 93,1 mm lang. Form og figur passer fint med virkeligheden, dog synes jeg ikke bund og karosseri passer helt sammen. Det er som om hjulene er skubbet ca. ½ mm for langt tilbage så de kryber lidt op i skærmkasserne – det gælder navnlig baghjulet. Men alt i alt et kvalitetsprodukt. Den er i forhold til så mange andre af Teknobilerne forstærket alle steder. Vinduessprodserne knækker stort set aldrig, kofangerne sidder tæt til bilen, så de ikke så nemt får fat i et eller andet. Ruden er ligeledes kraftigt lavet og det er sjældent de er revnede ved almindeligt brug.

VW 1500 har mange flotte detaljer. Flotte graveringer ved dørene, front og bagklap, håndtag og ved luftindtaget under forruden. Der er en sjov detalje på bilen. VW logoet forrest på motorhjelmen er graveret ind i formen og er faktisk tydeligt. Alligevel valgte Tekno at sætte en decal over logoet, hvilket virker mystisk, når det nu er så vellykket i forvejen. Bunden er super flot graveret med rigtig mange detaljer. Bilen består af 35 enkeltdele. Der er hvad der skal være, hverken mere eller mindre.

VW 1500

Den består af en overdel og en bund med affjedring af pianotrådstypen, som jo altid virker rigtigt godt. Bilen er forberedt til campingtræk.

Kofangerne er løse og i den bedre ende kvalitetsmæssigt. Interiør og rude er lavet i en kraftig udførelse. Ruderne er enten transparente eller grønne.

VW 1500 rude

Den har løst rat af den standardtype, der passede til tiden. Jeg har set interiøret i rødt og i beige/hvidt.

Lygterne er prismelygter ca. 4 mm i diameter og  hjulene de velkendte metalhjul med hjulkapsel – de såkaldte “safety whells”, som løb rundt på akslen. Dækkene er de velkendte standard personbilsdæk. Jeg har aldrig set VW 1500 med de frygtelige plastikudgaver af disse hjul. Baglygterne var malet med rød eller gul maling – blinklygterne forrest var ligeledes malet gule.

Det var ikke en bil der gennemlevede de store forandringer i sit Teknoliv. Jeg tror ikke den gav anledning til det. Den har sikkert ikke været genstand for klager eller reklamationer, så den har bare kørt derudad, ligesom den rigtige bil.

Det er en af de få Teknobiler, der ikke har forandret sig eller kommet i særudgaver, bortset fra blisterpack udgaven, som dog kun manglede decalerne, baglygterne og så selvfølgelig havde Mustanghjul.

VW 1500 har den før omtalte lille VW decal på fronthjelmen og “1500” decal på bagklappen, begge i sølv.

Det er mig en gåde, hvorfor den kun blev lavet i 3 farver – rød, lyseblå og beige som var standardfarver på rigtig mange Teknobiler. Den havde da været sød som politibil, eller som rallybil. Den røde farve kan skifte lidt imellem postkasserød og bordeauxrød. Blisterpackbilerne var postkasserøde.

VW 1500 Teknosamleren (6)

Bilen blev samlet med 2 nitter i bunden, der gennem årerne ændrede sig en del.

Det er bil af Tekno familien, men der er mange af dem og med kun få farver at vælge i mellem findes der rigtig mange af dem i flot stand. En mintbox model koster 8-1000 kr. En pæn bil uden æske 2-250 kr.

VW 1500 kom som blisterpack model uden logoet i bunden og jeg mener de kostede 3,85 kr.

VW 1500 blist (1)

Blisterpack model.

For rigtig mange år siden – før der var noget der hed støbte uoriginale reservedele – sad jeg i mange timer og borede, filede og bukkede mine egne kofangere til min VW 1500 fra min drengetid. Ak ja – det var dengang. Egentlig ganske vellykket synes jeg selv.

VW 1500 1 (1) VW 1500 1 (3)

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder. Der er mange af dem, så der kan være restaurerede imellem, men de vil jo også ligge i den billige ende. Der er ikke noget dårligt at sige om VW 1500 i Teknos udgave.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Ja

 

Særlige decaler:

VW 1500 Teknosamleren (2)VW 1500 Teknosamleren (1) 

Decal på fronthjelm og på bagklappen.

Æskerne:

VW1500

 Papæske og blisterpack. Bilens farve er markeret på enden af æsken med en tuschstreg.

Modellerne:

Blå:

VW 1500 Teknosamleren (4)

 Rød:

sta71282 sta71283

 Beige:

VW 1500 Teknosamleren (3)

 

 

6 Tilbagemeldinger til “VW 1500/ nr. 828”

  1. Kim B S

    08. dec, 2013

    Hej Peter.
    Fin atikkel du har skrevet om VW 1500 fra Tekno. Men du skriver at du ikke har set VW 1500 med plastikhjul, det kan du så se nu, jeg har nemlig en rød som er i ganske pæn stand, dog med enkelte brugsspor.

    https://www.dropbox.com/sh/zivifhf6h8zayzt/qIqdAIlJXC

    MVH Kim B S.

    Reply to this comment
  2. pfr123

    08. dec, 2013

    Hej Kim

    Super god kommenter, så fik vi det på plads.

    Reply to this comment
  3. Bosse

    26. feb, 2014

    Hej Peter
    Även om VW 1500 inte kommit i någon specialutgåva från Tekno finns den som reklamutgåva. I mitt galleri kan du se en bild på en reklambil som delades ut när ett nytt VW-centrum öppnades i Stockholm 1963.

    M v h
    Bosse

    Reply to this comment
  4. pfr123

    28. feb, 2014

    Hej Bosse

    Jeg har hørt om denne bil før, men jeg har aldrig set den, så mange tak for info og billedet.

    mvh

    Peter

    Reply to this comment
  5. H.J.W.

    05. jul, 2014

    Hej Peter :
    Sidder lige og kikker. Jeg har ikke tænkt over det før, for det er ikke første gang jeg læser din udemærkede artikkel. Det du kalder beige, er det ikke en hvid farve ? Min er iværtilfældet hvid. OG så har jeg en fin lysegrå en også. — se forum for foto

    Reply to this comment
  6. pfr123

    06. jul, 2014

    Hej Hans Jørgen

    Du har sikkert ret. Jeg må indrømme at farvenuancerne går jeg ikke ret meget op i. Det vigtigste for er, at man kan skelne farver på bilerne fra hinanden om der er tale om hvid eller beige, det får I andre lov til at afgøre.

    mvh

    Peter

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding