VW 1200 uden blink (30)

VW 1200 nr. 819 første udgave

Skrevet d. 16. sep, 2018 af in Personbiler, Udvalgte biler

W 1200 nr. 819 

Første udgave

Uden interiør, affjedring og afviserblink

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

I fortsættelse af artikel med VW 1200 nr. 805 har jeg valgt at skrive lidt om efterfølgeren VW 1200 nr. 819. Det er almindeligt at betegne VW 1200 nr. 819, som en bil og herefter inddele dem i “den uden affjedring og blinklys på skærmene” og dem med. Det er imidlertid forkert, da der er tale om to forskellige bilmodeller. Godt nok er de begge VW 1200 modeller og de ligner ved første øjekast hinanden. Jeg tænker ikke på forbillederne de rigtige VW.er men udelukkende på Teknos modeller.

Når jeg siger det ikke er den samme bil giver det ikke umiddelbart mening, men det skal forstås således at bilerne er støbt i to forskellige forme og delene, som bilerne er bygget af er ikke ens. Tekno valgte at bruge de samme numre – 819 – fordi det selvfølgelig gav mening. De skelnede blot mellem modellen og den nye model af nr. 819. Den gamle VW 1200 nr. 805 tæller ikke rigtigt med i den forbindelse. Numrene har i virkelig kun betydning for forhandlere, grossister og på Tekno. Almindelige kunder har ikke noget at bruge nummeret til.

Flere af Teknos modeller blev “faceliftet” gennem tiden. Det gælder fx Volvo 544, men her brugte Tekno den samme form, hvor i mod Teknos Volvo Amazon både i den gamle 4-dørs udgave og senere i 2-dørs udgaven brugte det samme nr. 810, også selv om der her var tale om forskellige biler.

Men VW 1200 rummer en spændende historie omkring Teknos forhold til omverdenen synes jeg – læs videre og få forklaringen.

VW 1200 nr. 819 uden interiør, affjedring og afviserblink

Tekno startede i begyndelsen af 1950.erne med at støbe biler i zink, hvor forbillederne almindeligvis var de biler, som kørte på gader og stræder. Af en eller anden grund var de fleste personbiler fremstillet i et størrelsesforhold, som var mindre end 1:43 som fx VW 1200 nr. 805, som var fremstillet i størrelsesforholdet 1:48. Efterhånden som tiden gik viste det sig, at denne størrelse var uhensigtsmæssig, da de fleste fabrikanter støbte i noget der lignede 1:43. Samtidig var VW en stor spiller på bilmarkedet og VW.erne var populære i befolkningen ikke mindst i Danmark. Derfor var det naturligt for Tekno at lave en tidssvarende modelbil, som også lignede en nyere model af VW 1200 i stedet for den gamle 1953 udgave.

Selvom det ikke lyder af så meget om bilerne er i størrelsesforholdet 1:43 eller 1:48 er der stor forskel, som det fremgår af billederne.

Da der også var behov for en afløser for den rasende populære VW type I varebil fandt Tekno det sammen med Skandinavisk Motor naturligt at fremstillede og markedsføre en ny VW 1200 og en VW van nr. 405 på samme tid.

Begge modeller blev konstrueret af E. Spon, der blev ansat som konstruktør på Tekno fra 1952 – 1960.  Forbillede for den nye VW 1200 nr. 819 var en 1957 udgave af VW´s rigtige bil. Den var ændret en del i forhold til 1953 udgaven, som nr. 805 var designet efter. Blandt andet var den ovale bagrude erstattet af en stor bagrude.

Nu var de ikke så hurtige på Tekno, at de kunne nå at få VW 1200 færdige hurtigt. Det skal nok også ses i det lys, at der sidst i 1950.erne var godt gang i de nye modeller på Tekno ikke mindst lastbilerne, gravkoen, Jeep, Taunus varebiler, Midget car o.s.v. Nu ved vi ikke præcist, hvornår Tekno startede på at fremstille nr. 819, men den er med i Teknos store katalog fra 1958 – dog med bemærkningen “kommer snart”. Berico – den svenske importør af Tekno havde den ikke med i deres prislister fra 1959, men Tekno annoncerer i juninummeret af Legetøjstidende, at en ny Folkevogn er på vej og den er ligeledes med i deres prisliste fra 1959 til en pris på 4,50,- dkr. Tekno kalder det en 1959 model, formentlig for at forhandlerne kunne skelne den fra nr. 805.

Prisliste fra 1959

 

I kataloget fra 1961 til venstre ses tydeligt, at der er tale om modellen uden affjedring og i kataloget til højre ses VW modellen med affjedrings- og interiør/rat symbol. Katalogerne fortæller mere end man skulle tro.

I en kort meddelelse fra Tekno i maj 1959 meddeles det, “at den nye Folkevogn, der er blevet til i et nært samarbejde med Skandinavisk Motor, kun udsendes til gamle kunder. Bilen kom altså ud i handlen i maj 1959. I juni følger den nye varebil nr. 405 og pick-up nr. 406 så efter. Tekno understreger, at modellerne er i størrelsesforholdet 1:43½ og de kun udsendes til “gamle kunder”.

Når man har beskæftiget sig med Siegumfeldts forhold til store dele af legetøjsforhandlerne kan man næsten hører annoncerne skrige højlydt af fryd (skadefryd). Netop på det tidspunkt fik Siegumfeldt rigtig meget kritik af en del af legetøjsforhandlerne, fordi han gerne ville styre udviklingen i legetøjshandlen. Han ville gerne bestemme, hvem og hvad forretningerne skulle handle med. Tekno handlede jo ikke bare med biler og støbte ting, men også med det populære ingeniørsæt og ikke mindst med plastikbyggesæt som Lindberg og en lang række andre produkter. Han brød sig ikke om forretninger, som fx handlede med tyske ingeniørsæt eller de øvrige danske sæt som fx fra firmaet Metallo.

Derudover skete der også nogle “fejl”, hvor Tekno indgik kontrakt med kædebutikken Schous 23 sæbe- og varehuse og andre butikker som ikke normalt handlede med legetøj fx boghandlere. Men hvad skulle legetøjsbutikkerne gøre – Tekno kunne ikke nå at levere alle de produkter som efterspørgslen krævede. Pludselig besluttede Siegumfeldt at reducere butikkernes avance på Tekno produkter. Det var en konflikt, der udviklede sig over ganske kort tid. Omvendt tror jeg, at Siegumfeldt drømte om et bredere marked for salg af legetøj, som han blev inspireret af på sin Amerika rejse først i 1950.erne. Det gjaldt så ikke for ham selv. Han var ikke tilfreds med, at legetøjshandlere handlede med produkter som konkurrerede med Tekno. Og dem der gjorde blev straffet. I forhold til Schous varehuse står der ingen steder, at Siegumfeldt trak sig fra aftalen, som Fx Kofods Fabrikker og andre som havde indgået aftalen sammen med Siegumfeldt.

Siegumfeldt besluttede herefter i september 1959 at afbryde alt formelt samarbejde med legetøjshandlerne. Faktisk ville skæbnen at nøjagtigt samtidigt tornede Corgi ind på det danske marked.

Det er i det lys vi skal se præsentationen af de nye VW.er fra Tekno. Enhver kunne jo se at de enormt flotte varebiler ville blive en kæmpe succes og ligeledes den nye personbil. Siegumfeldt skulle dog nok bestemme, hvem der skulle have lov at sælge dem.

Desværre betyder Siegumfeldts beslutning, at vi mangler dokumentation fra de kommende ca. tre år, men bilen er i handlen til 1962, hvor den afløses af den nye VW 1200 nr. 819 med interiør, affjedring og sideblink. Den gamle model er med i Teknos 1961 katalog og den nye i 1963 kataloget, så det ligger rimeligt fast. Nr. 819 er udgået af prislisten fra 1962. Den første udgave af VW 1200 nr. 819 fik altså kun 2 – 2½ år på markedet og det forklarer selvfølgelig, hvorfor der ikke er så mange af dem.

Den nåede faktisk at forandre sig undervejs, hvilket jeg kommer ind på i næste afsnit.

Modellens detaljer:

Det var en ret fin bil den nye VW 1200. Den var velligende og med det nye størrelsesforhold passede den bedre til alle de øvrige bilmodeller i samme størrelse.

Teknos udgave er 95 mm lang mod VW 1200 nr. 805, der var 85 mm lang. 10 mm hele vejen rundt giver temmelig meget – mere end man skulle tro.

Den har som nr. 805 ingen funktioner udover at hjulene kan dreje rundt. Den består af 28 dele, hvilket er lidt flere end nr. 805, men det skyldes primært, at der gik flere dele til at lave hjulene. Egentlig lavede Spon blot en kopi af nr. 805 bare med lidt ændringer i karosseriet og en ny placering af kofangerne. Den har løse malede kofangere, som nu blev fastgjort inde i bilen. Ruden sidder fint beskyttet og de tranparente “folkevogns” forlygter blev malet grå. Der er gjort rigtigt meget ud af bilens ydre detaljer. Den er smukt lavet med den karakteristiske fronthjelm og bagklap. Der er graveringer til døre og håndtag. Der er flotte graveringer af luftindtaget under bagruden og til bagruderammen og til nummerpladebelysningen. Baglygterne blev malet røde.

Bunden er støbt i zink og der er Tekno Denmark logo, samt VW logo indgraveret og den ligner meget nr. 805. Der er dog blevet plads til “819” indgraveret og et hul til anhængertrækket. Det var jo i øvrigt endnu en grund til at lave om på modellen, så den kom til at passe til campingvognen. Jeg har kun set VW.en med hammerlakeret sølvfarvet bund.

 

Hjulene er meget interessante. De første biler havde fælge, der var malet i samme farve som bilerne, men de blev også markedsført som “Safety Wheels”. Det tog mig et stykke tid at regne ud, hvad det betød. Men Tekno – formentlig E. Spon havde allerede på Renault 4CV lavet et hjul, hvor hjulkapslen er nittet indvendig, således at fælgen drejer omkring hjulkapslen, uden at kunne falde af. Det er super godt tænkt og formentlig det første Safety Wheel på en modelbil i verdenen. Det fandtes også på de første VW van nr. 405. Jeg kan i øvrigt henvise til min artikel om “Teknos hjul” nr. 3b.

Det har sikkert været et dyrt hjul at fremstille sammenholdt med den smukke detalje med de malede hjul. Der har været noget at holde styr på. Derfor gik Tekno sikkert ret hurtigt væk fra disse hjul igen og udviklede et standardhjul med en blank hjulkapsel og og fælg, der blev trykket fast på hjulakslen. De første modeller med malede hjul er de mest charmerende synes jeg, og de har også de flotteste farver.

Den model med malede hjul har en del forskellige farver, mens den model med standardhjulene som regel er røde, sorte eller turkis.

Selvom denne model ligner den senere bil fra 1962 med affjedring er der tale om to forskellige modeller og delene passer ikke sammen udover den forreste kofanger. Resten passer ikke sammen. VW 1200 uden affjedring er lidt smallere end den senere VW.

Ovenstående billede viser bagkofangeren til den “gamle” VW 1200 uden affjedring til venstre og den nye fra 1963 til højre.

Modellens værdi:

En flot model med malede hjul er eftertragtet, selvom det er mit indtryk, at der er mange mennesker, der ikke rigtigt bemærker forskellen på denne model og den senere udgave, som der er lavet mange flere af. Jeg har svært ved at prissætte modellen, da den sælges meget sjældent.

Hvad skal jeg passe på?

Der er en del restaurerede modeller på markedet. Ellers er kofangerne på VW modellerne det svage led. De kan være limede og på en snedig måde, hvor stumperne er fjernet, så man kan komme til at skubbe kofangeren ind under bunden. Lygterne har ofte skader. Der ikke så meget, der kan gå i stykker på modellen, som man ikke kan se.

Tekniske data:

 

Ruder ja
Affjedring Nej
Styretøj Nej
Interiør Nej
Løse lygter ja
Løse kofangere ja
Bevægelige dele Nej
Blink Nej
Decaler Nej
Samlet med Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model Nej

Særlige decaler

Der er sjovt nok ikke lavet biler med decaler på denne model.

Æsker:

Modellerne er kun leveret i de velkendte papæsker med VW motiver. Æsken blev videreført til næste model med få forskelle, blandt andet blev der ændret lidt i de tekniske specifikationer, da Folkevognen ændrede sig fra 30 HK til 34 HK.

Modellerne:

Der kan være andre farver, som jeg ikke er opmærksom på, man kan aldrig være helt sikker med Tekno.

Modeller med malede fælge i samme farve som bilen:

Blå:

Bordeauxrød:

Orange:

Grønmetal: (Kun set den i Teknobogen)

Intet billede

Modeller med hvidmalede fælge:

Sort:

Rød:

Turkis:

Sandfarvet:

 

4 Tilbagemeldinger til “VW 1200 nr. 819 første udgave”

  1. Thomas Claesson

    17. sep, 2018

    Hej!

    Jag har 1960 års svenska katalog “Tekno – Modellbilarna i världsklass” och i den finns en bordeaxröd 819. Bilen kallas “Volkswagen modell 1959”. Fälgarna har samma färg. Enligt prislistan från maj 1960 var priset Skr. 3:75.

    Hälsningar
    Thomas

    Reply to this comment
  2. Hans Jørgen Wagner

    20. sep, 2018

    Og igen interessant læsning. Troede faktisk at modellen kom i 1958. Må sige at den her gennemgået en del ændringer på meget kort tid.

    Forlygten startede ud som en klar plastik lygte. MEN, det er den “nye” støbning. Den blev senere grå. Har to med klare lygter.
    (alså 2 lyger til modellen)

    Det fine hjul der kunne være i bilens farver sidder fast på akslen, og har en anden dæktype end de senere standard hjuls dæk.
    (alså 2 hjultyper til modellen)

    Jeg er 100% sikker på at jeg har en med de senere kofangere. Forskellen relativ nem at se. De første kofangere har mere vellignende kofangerhorn. Det bevirker at kofangerne skal vende rigtigt når modellen samles. De senere kofangere kan vendes på hovedet uden at det vil bemærkes, hvilket afgjort vil lette produktionen.
    (alså 2 kofanger typer til modellen) – Skal se om jeg kan finde min med “nye” kofangere.

    Hilsen Hans Jørgen

    Reply to this comment
    • peter frandsen

      21. sep, 2018

      Hej Hans – Jørgen
      Af det materiale jeg har kan man ikke få bilen leveret før i 1959. Ellers enig – der er ingen stumper der er overført, hvilket jeg også skriver, men den forreste kofanger passer dog på begge biler og det samme gør lygterne. peter

      Reply to this comment
  3. Hans Jørgen

    21. sep, 2018

    JA — jeg må jo erkende at det med kofangerne huskede jeg forkert. Tror der er for mange postrøde bobler i samlingen, og huskeren mixede dem sammen. 😉 Den gamle postrøde 819 har imidlertid slet ingen kofangere mere, men ruderne er blåtonede. Det er lidt usedvanligt, for de plejer at være klare, eller lidt røgtonede, på den model.

    Joh — forlygterne er ens på 819a og 819b– de begynder dog som klare, senere grå.

    Hjulene er også ens for den sene 819a og de efterfølgende 819b modeller

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding